Goede sportvoornemens voor 2022

Leestips

Steffi Vertriesthttps://byebyecheeseburger.be/
Thirtysomething girl uit het Antwerpse, wonende in Ibiza met een immer drukke agenda. Lichtjes ijdel en met een grote passie voor gezondheid en alles wat daar mee te maken heeft! Ook nog wereldburger, twijfelaar, soulsearcher, theesnob, yogi en zangeres..

Aan de vooravond van elk nieuw jaar worden er altijd zoveel goede voornemens gemaakt. Niets slechts mee, vind ik, ook al worden ze niet allemaal nageleefd, want het vormt vaak een eerste besef dat je iets zou moeten veranderen in je leven. Als je er al van plan bent om te maken, probeer dan zeker een paar goede sportvoornemens in je lijstje te verwerken!

Ik was lang niet altijd zo sportief

fitnessZoals jullie weten, ben ik lang niet altijd healthy en sportief geweest. Daar waar ik nu van gezonde voeding, yoga en eens goed intensief sporten houd, was ik vroeger, in mijn studentenjaren, eerder Miss high heels met een voorliefde voor bickyburgers en energydrankjes. Sporten deed ik wel nog graag, maar het schoot er vaak bij in. Ik besteedde (te) veel centjes aan dure fitnessabonnementen waarvan ik uiteindelijk te weinig gebruikmaakte. Had mijn healthy journey al gestart geweest tijdens mijn studententijd in Gent had ik zekerde stap naar een Basic Fit fitness in Gent gezet, want voor een kleine prijs kan je al terecht  in één van hun vele clubs.

Sporten doe je ook voor je geest

Maar kijk, ik zit al lang niet meer op kot in Gent – good old times – en heb intussen een goed evenwicht gevonden tussen sport en gezonde voeding. Ik weet als niemand anders wat een beetje liefde voor je lichaam ook teweegbrengt voor de geest, dus neem het van me aan: een beetje investeren in dat geweldige lichaam van je in het nieuwe jaar loont écht de moeite. Hier zijn een paar suggesties voor goede sportvoornemens voor 2022!

  1. Probeer eens een nieuwe sport. Zoals je weet, ben ik een zware yogafan, in het bijzonder van bikramyoga, een intensieve yogavorm in een ruimte van 40 graden Celsius met een verhoogde luchtvochtigheid (40 procent). Denk dus aan hot, hot, hot! Je doet 26 oefeningen die altijd in dezelfde volgorde worden uitgevoerd en echt inzetten op kracht. Dit is dus ideaal voor als je al sportief bent aangelegd en graag een extra uitdaging wil. Sommige studio’s doen aan hot yoga, dat is zo goed als hetzelfde als bikram. Het leuke aan yoga is dat je het in een yogastudio ter plaatse kan doen en nieuwe mensen kan ontmoeten, maar het tegenwoordig bij veel yogastudio’s ook gewoon vanuit je comfortabele living thuis kan doen en online les kan volgen.
  2. Heb je liever wat extra begeleiding en ben je niet zo’n fan van yoga? Neem dan eens een fitnessabonnement bij Basic Fit. Het leuke is dat je dat per vier weken kan nemen en dus niet noodzakelijk voor een lange periode moet betalen. Bovendien zijn de prijzen heel erg laagdrempelig. Het voordeel is dat je, in het geval je echt van nul moet beginnen, de juiste tips en begeleiding krijgt van experts. Handig is ook dat je intussen op zoveel plaatsen een Basic Fit vindt.
  3. Probeer zo vaak mogelijk, als het kan elke dag, je 000 stappen te halen. Wandelen is de meest laagdrempelig van alle sporten en je kan het overal doen. Splits het in kleine blokjes en wandel wat in je pauzes of neem zo vaak mogelijk de trap. Parkeer je auto verder of ga desnoods eens met de hond van de buren wandelen, als je zelf geen hond hebt. Ook echt een aanrader is ’s avonds voor het slapen nog een korte avondwandeling te doen. Je zal zien dat het de perfecte afsluiter is van de dag en je slaap zal verbeteren. Heb je nog geen stappenteller, schaf er dan eentje aan. Het werkt echt motiverend om te kunnen volgen hoeveel stappen je al gezet hebt.
  4. Wat je ook in 2022 wat vaker kan doen, is drie keer per dag tien minuten heel goed doorstappen. Korte sessies van intensief sporten hebben een immens positief effect op de werking van hart en longen.
  5. Plan één keer per week een HIIT-training. HIIT staat voor high intensity interval training of een korte, maar zeer intensieve workout afgewisseld met korte herstelperiodes. Je verbrandt op korte tijd veel caloriëen, je versnelt de werking van je metabolisme en zorgt dat je spieren beter zuurstof kunnen opnemen. Tegenwoordig vind je online allerlei HIIT-sessies, dus niets houdt je nog tegen om gewoon thuis een korte maar heel efficiënte workout te doen!

Kortom, zoek wat haalbaar is voor jou, maar laat het duidelijk zijn dat sporten niet altijd uren en uren in beslag moet nemen. Zorg voor een leuke dosis aan variatie in je sportschema en je zal zien dat je dit keer je goede sportvoornemens wel zal volhouden!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Gerelateerde artikelen

- Advertisement -

Schrijf je in op de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks tips & tricks