Chiazaad: super duper healthy!

Leestips

Steffi Vertriesthttps://byebyecheeseburger.be/
Thirtysomething girl uit het Antwerpse, wonende in Ibiza met een immer drukke agenda. Lichtjes ijdel en met een grote passie voor gezondheid en alles wat daar mee te maken heeft! Ook nog wereldburger, twijfelaar, soulsearcher, theesnob, yogi en zangeres..

Chia watte? Chiazaden! Voor sommigen al lang dagelijkse kost, voor anderen een nieuwe ontdekking. Eén ding staat vast, wie zijn gezondheid extra wil boosten doet er goed aan maaltijden aan te vullen met dit kleine en krachtige zaadje want het is één van de meest gezonde dingen op aarde. En ik ben niet in overdrijf-modus vandaag. This is the real deal!

ChiazaadIk zal beginnen met je te vertellen dat chiazaad super makkelijk te integreren is in je bestaande maaltijden. Chia zaden zijn neutraal van smaak en daardoor gaan ze samen met heel wat dingen. Ongeveer alles eigenlijk. Zo doe ik het ’s morgens over mijn havemoutpap maar ook op guacamole, in stoofpotjes, in salades, sauzen,.. noem maar op! Easypeasy, zo heb ik het graag!

Chia zaden mogen dan wel klein zijn, ze zijn bijzonder voedzaam. En voor hun grootte zelfs uitzónderlijk voedzaam. Ze bevatten vezels, proteïnen en veel omega 3 (meer omega 3 dan omega 6, score!). En verder ook nog heel veel calcium, mangaan, fosfor en ook zink, vitaminen B1, B2 en B3 en potassium. Ze bevatten geen gluten en worden niet bewerkt waardoor ze al hun waardevolle nutriënten behouden. Ik lijst even enkele van de vele voordelen op.

Gezondheidsvoordelen chiazaad

Antioxidanten. Antioxidanten uit voeding zijn veel effectiever dan die uit supplementen. Chia zaden bevatten er heel veel en zijn dus ideaal om heel wat maaltijden extra gezond te maken. Daarmee gaan ze veroudering en beschadiging van cellen tegen, wat beschermt tegen ziekten.

Laag in koolhydraten. Bijna alle koolhydraten die erin zitten zijn vezels en die zijn niet verteerbaar door het lichaam maar dragen wel bij aan een gezonde darmflora. Je bloedsuikerspiegel blijft hierdoor ook stabiel en er is geen insuline nodig. 40% van het gewicht van chia zaden zijn vezels en daarmee is het één van de meest vezelrijke voedingsmiddelen op aarde (Zo. Daarbij is ook je excuus om veel brood te eten van tafel geveegd..).

Goed voor de botten. Calcium, fosfor, magnesium en proteïnen dragen allemaal bij aan gezonde botten. Een goede aanvulling voor wie geen melk drinkt dus.

Omega 3. Per gram bevat chiazaad meer omega 3 dan zalm bijvoorbeeld. Niet alle omega 3 hiervan kan door het lichaam opgenomen worden dus aanvullen met dierlijke omega 3 blijft aan te raden. Desalniettemin een mooie aanvulling, ook voor de goede vetten dus!

Extreem goed voor diabetes type 2. Uit onderzoek blijkt dat chia zaden bij diabetes type 2 patiënten de bloeddruk kan doen verlagen en inflammatie kan verminderen tot 40%. Ook als je geen diabetes hebt; laat het nogmaals aantonen wat dit kleine zaadje in zijn mars heeft.

Afvallen. Chiazaden nemen tot 12x hun eigen gewicht in vocht op. Op deze manier geven ze je dus een voller gevoel en kunnen ze helpen met gewicht te verliezen. Dit natuurlijk alleen wanneer gecombineerd met gezonde voeding. Wie dacht vanavond zijn cheeseburger te combineren met chiazaad moet ik dus teleurstellen. Snorry.

Chia zaad vind je in de natuurwinkel of ook in de Bioplanet.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Gerelateerde artikelen

- Advertisement -

Schrijf je in op de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks tips & tricks