Waarom zeewier zo gezond voor je is

Leestips

Steffi Vertriesthttps://byebyecheeseburger.be/
Thirtysomething girl uit het Antwerpse, wonende in Ibiza met een immer drukke agenda. Lichtjes ijdel en met een grote passie voor gezondheid en alles wat daar mee te maken heeft! Ook nog wereldburger, twijfelaar, soulsearcher, theesnob, yogi en zangeres..

Voldoende variatie brengen in onze voeding is gezond, en soms mag het ook wel wat exotischer zijn, vind ik. Zo verwerk ik graag af en toe zeewier in mijn gerechten, omdat het een bom is aan vitamines en mineralen en het heel wat processen in ons lichaam kan ondersteunen. Een overzichtje waarom het zo goed voor je!

Wat is zeewier?

Zeewier verwijst naar heel wat verschillende soorten van algen en waterplanten die in verschillende soorten water groeien, zoals de zee, meren en rivieren. Algen uit de zee zijn meestal eetbaar, terwijl verswaterplanten meestal giftig zijn. De algen variëren ook van kleur, gaande van rood, groen, bruin tot blauwgroen, en van grootte. Kelp kan enorm groot worden, fytoplankton kan dan weer microscopisch klein zijn.

Er zijn heel wat soorten zeewier die voornamelijk populair zijn in de Chinese en Japanse keuken. De bekendste soorten zijn:

  • Wakame: bruine algen die meestal in een verse zeewiersalade worden gebruikt, maar ook kunnen verwerkt worden in stoofpotjes en soepen.
  • Nori: deze rode alg ken je van de gedroogde vellen die gebruikt worden om sushi in te rollen.
  • Zeesla: een soort van groene nori die erg op saladebladeren lijkt. Je eet het meestal rauw in salades of gekookt in soepen.
  • Kombu: een soort van kelp met een heel sterke smaak die voornamelijk wordt gebruikt voor bouillon van soep.
  • Kelp: een bruine alg die meestal tussen bladeren gedroogd wordt en aan gerechten wordt toegevoegd. Het is een goed glutenvrij alternatief voor noedels bijvoorbeeld.
  • Agar: deze ken je misschien wel als plantaardig bind- en verdikkingsmiddel voor bijvoorbeeld gebak. Het heeft een geleiachtige structuur die uit algen wordt gehaald.
  • Chlorella: meestal vind je deze groene, eetbare alg op de markt in de vorm van poeder.
  • Spirulina: een kleine alg die hoort tot de familie van de cyanobacteriën, een soort van micro-organismen die dus familie zijn van bacteriën, maar deze zijn in staat tot fotosynthese. Ze vormden ooit de eerste vorm van leven op deze aarde. De Azteken gebruikten deze superalg al veel, maar daarna geraakte het in de vergetelheid. Het duurde tot ruimteorganisatie NASA de alg weer populair maakte toen ze het idee opperden dat hun astronauten het zouden kweken in de ruimte, juist omdat het zo’n bom aan essentiële voedingsstoffen is die in extreme omstandigheden kan groeien.

In bepaalde supermarkten, biowinkels of Aziatische winkels vind je een verschillend aanbod aan zeewier. Het is een beetje experimenteren in het begin, maar eigenlijk is het gemakkelijk te verwerken in je maaltijden.

Waarom is zeewier zo gezond?

Nori Groen ZeewierHet eten van zeewier bevat veel voordelen voor je gezondheid, omdat het hogere dosissen aan voedingsstoffen en antioxidanten bevat dan de meeste andere voeding. Zo vind je veel ijzer, mangaan en koper in zeewier, maar ook kleine dosissen van vitamine A, C, E en K, naast zink, folaat (actief foliumzuur), magnesium en calcium. De eiwitten in sommige zeewiersoorten zoals spirulina en chlorella bevatten alle essentiële aminozuren. Het is ook een goede bron aan omega-3 vetzuren en vitamine B12.

  1. Zeewier bevat bijvoorbeeld stoffen als jodium en tyrosine, stoffen die de werking van de schildklier De schildklier produceert hormonen die de groei, energieproductie en voortplanting helpen controleren en de schade in de cellen herstellen. Zonder genoeg jodium kun je last krijgen van symptomen zoals vermoeidheid, haarverlies, een droge huid of gewichtsschommelingen. Zeewier bevat een hoge dosis van de dagelijks aanbevolen dosis jodium. Gedroogde wakame bevat per gram bijvoorbeeld ongeveer 93 procent van de dagelijks aanbevolen dosis, gedroogde nori 25 procent en gedroogde kombu 1,6 procent. Kelp is de beste bron van jodium: één theelepel gedroogde kelp bevat 59 keer de dagelijks aanbevolen hoeveelheid.
  2. Regelmatig zeewier eten kan het risico tot het krijgen van diabetes type 2 Wetenschappers hebben ontdekt dat zeewier verschillende bestanddelen bevat die de bloedsuikerspiegel helpen regelen en preventief werken tegen diabetes type 2 en obesitas. De stof fucoxanthine zou ook helpen om lichaamsvet te verminderen, maar hierover moeten er nog meer studies gebeuren bij mensen.
  3. De vezels in zeewier zorgen er dan weer voor dat je langer een verzadigd gevoel hebt en dus minder sneller hongeraanvallen krijgt. Het kan dus een goed idee zijn om regelmatig zeewier te verwerken in je maaltijden als je graag wat gewicht kwijt wilt (maar vergeet niet dat er niets zoiets bestaat als wondermiddeltjes en je er ook altijd een gezonde levensstijl op na moet houden). Zeewier bevat, afhankelijk van de soort, 25 tot 75 procent van het aantal vezels van de meeste fruit- en groentesoorten. Dat maakt dat het eten van zeewier een goede manier is om de gezondheid van de darm te verbeteren. Als het evenwicht tussen ‘goede’ en ‘slechte’ darmbacteriën zoek is, kan je ziek worden, zelfs chronisch. Als je genoeg vezels eet, kunnen de ‘goede’ darmbacteriën weer groeien. Zeewier bevat ook zogenaamde gesulfateerde polysachariden of specifieke soorten van suiker die de groei van de goede darmbacteriën stimuleren.
  4. Zeewier zou ook goed zijn om het risico op hartziektes te verminderen en meer bepaald het cholesterolpeil in zijn geheel te verlagen, net als dat van de slechte cholesterol LDL en van de triglyceriden. Onderzoekers bestuderen nu ook het effect van de peptiden in zeewier bij dieren, een soort van eiwitstructuur dat ervoor kan zorgen dat de bloeddruk verlaagt.
  5. Van wakame is via reageerbuisstudies en testen met dieren ook aangetoond dat het kankercellen kan bestrijden, wat natuurlijk enorm indrukwekkend is. Een studie met dieren toonde dat wakame de groei en verspreiding van borstkankercellen afremt. Een andere reageerbuisstudie toonde aan dat wakame ook de groei van darmkanker- en nierkankercellen zou afremmen. Toch moet hierover nog veel meer onderzoek gebeuren bij mensen.

Hoe verwerk je het?

Wakame smaakt mild en zacht en kan gemakkelijk in verschillende gerechten worden verwerkt. Als je het in gedroogde vorm koopt, is het aangeraden om de wakame gedurende tien minuten te weken in water zodat het zachter wordt en het grootste deel van het zout eraf weekt. Je kan het in salades toevoegen of als bijgerecht serveren met een beetje sojasaus of rijstvinaigrette over.

Green Wakame TheeOf je drinkt gewoon een tasje thee met zeewier in verwerkt, zoals deze die we verkopen op Thee.be.

Uiteraard is te veel nooit goed, ook niet met zeewier. Ik zou niet aanraden om dagelijks in héél grote hoeveelheden zeewier te eten, omdat je dan het risico zou kunnen lopen te veel jodium in te nemen en de werking van je schildklier te beïnvloeden. In Azië combineren mensen het vaak met ingrediënten die voorkomen dat een teveel aan jodium wordt opgenomen door de schildklier, zoals broccoli of kool. Gezien sommige merken van zeewier ook veel zout bevatten kan het ook de bloeddruk verhogen bij mensen die al gevoelig zijn voor een bloeddruk. Gewoon regelmatig eens zeewier verwerken in een evenwichtig eetpatroon is een goed idee om van alle voordelen te genieten.

Zelf drink ik uiteraard veel thee en probeer ik ook dagelijks de Green Wakame te drinken, dit is een heel makkelijke manier om met kleine beetjes (aangezien je het niet op eet, maar er een infusie van trekt én het gecombineerd is met groene thee) dagelijks wat binnen te krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Gerelateerde artikelen

Schrijf je in op de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks tips & tricks