Gezond omgaan met je BMI en calorieën, hoe doe je dat?

Leestips

Steffi Vertriesthttps://byebyecheeseburger.be/
Thirtysomething girl uit het Antwerpse, wonende in Ibiza met een immer drukke agenda. Lichtjes ijdel en met een grote passie voor gezondheid en alles wat daar mee te maken heeft! Ook nog wereldburger, twijfelaar, soulsearcher, theesnob, yogi en zangeres..

Wie mij al even volgt, weet dat ik niet zo gek ben op het tellen van calorieën of afslanken, omdat ik meer in het totaalplaatje geloof en denk dat je beter werkt aan je volledige levensstijl. En toch kunnen kleine puzzelstukjes je wel een extra zetje geven om een stap in de juiste richting te zetten. Dat kan bijvoorbeeld door snel je BMI te berekenen en stil te staan bij hoeveel calorieën je lichaam nu echt nodig heeft.

Verschil in soorten calorieën

Feit is dat ik vaak de vraag krijg hoeveel je dagelijkse calorie-inname nu moet zijn. Er zijn heel wat mensen die kampen met overgewicht, zeker na de COVID-19-pandemie, en graag no-nonsense informatie willen krijgen. Dus: hier komt-ie!

Eerst en vooral zou ik niet te veel een gewoonte maken om calorieën op zich te tellen, omdat er een groot verschil is tussen 1000 kcal uit fruit en groenten of 1000 kcal uit bijvoorbeeld koffiekoeken of pizza. De voedingsbestanddelen in het een zijn zoveel meer waard dan in het ander; in koffiekoeken of pizza spreken we vooral over ‘lege’ calorieën die niets extra aan vitamines, mineralen of vezels bijbrengen aan ons lichaam. Het is oké om eens te zondigen, dat zul je mij niet horen zeggen, maar het is wel een belangrijke om mee te nemen als je een beetje op je calorie-inname wilt letten. Kies dus verstandig. Je mag bijvoorbeeld veel meer van groenten eten dan van koeken vooraleer je aan die 1000 kcal komt. Het voordeel: groenten vullen je maag goed én ze zijn een bron aan allerlei goeds voor je lichaam.

BMI en calorie-inname berekenen

BMIWil je graag bewust worden van hoe het nu met de algemene staat is van je lichaam, dan kun je onder meer even je BMI berekenen, dat kan snel via deze calculator. Het is niet dé heilige graal om te bepalen of je nu al dan niet gezond bent, maar het vormt wel één van de indicaties, naast het opmeten van je vetmassa. Je kunt bijvoorbeeld veel wegen, maar als sporter veel spiermassa en dus weinig vetmassa hebben. Het is belangrijk om naar het totaalplaatje te kijken.

Daarnaast is het slim om verstandig om te gaan met hoeveel, en vooral, welke calorieën je inneemt op een dag. Voor een vrouw is dat iets minder dan voor een man, maar ook hier spelen weer verschillende factoren een rol, zoals of je dagelijks heel actief bent of niet. Hier kun je alvast snel berekenen hoeveel calorieën jij nodig hebt en leren over wat een calorie juist is.

Geen hongergevoel

Steffi VertriestHet is geen geheim dat je minder calorieën moet innemen dan je er verbruikt als je wilt afvallen, maar je pakt het dan het best wel verstandig aan, want iedereen kent dat vreselijke hongergevoel als je te weinig hebt gegeten waardoor je dan toch ineens een pak koeken zou opeten. Het is bijvoorbeeld slim om meer eiwitten te eten, omdat je daarvan een verzadigd gevoel krijgt en ze essentieel zijn voor de opbouw van je spieren.

Daarnaast geven ook vezels dat verzadigd gevoel, net als het drinken van voldoende water. Wil je eens afwisselen, ga dan niet voor een frisdrank of fruitsap, ook bommen aan lege calorieën, maar kies voor bijvoorbeeld groene thee, één van mijn favorieten, of voor kruidenthee of water met een smaakje. Vergeet ook niet rustig de tijd te nemen als je eet en goed te kauwen; zo zul je je minder snel overeten.

En last but not least: beweeg en slaap voldoende. Slaap is zo’n belangrijke speler in je hongergevoel, dus probeer echt genoeg goed te slapen. Het zijn al die kleine puzzelstukjes die je zullen leiden tot een gezonde levensstijl!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Gerelateerde artikelen

Schrijf je in op de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks tips & tricks