Wat is MCT olie?

Leestips

Steffi Vertriesthttps://byebyecheeseburger.be/
Thirtysomething girl uit het Antwerpse, wonende in Ibiza met een immer drukke agenda. Lichtjes ijdel en met een grote passie voor gezondheid en alles wat daar mee te maken heeft! Ook nog wereldburger, twijfelaar, soulsearcher, theesnob, yogi en zangeres..

Misschien heb je hier en daar wel al iets opgevangen over MCT-olie? Het wordt steeds meer gebruikt door atleten en ook kokosolie, dat veel MCT’s bevat, wordt steeds populairder. Maar wat is het juist? Een korte introductie!

Wat is MCT-olie?

MCT staat voor Medium-chain Triglycerides of triglycerides (vetten) met middellange ketens. Ze zitten vooral in voedingsmiddelen zoals kokosolie (55 procent), palmpitolie (54 procent), volle melk (8 procent) en boter (8 procent). Het meeste MCT haal je uit specifieke MCT-olie, die wordt gemaakt door een specifiek proces dat fractionering wordt genoemd, waarbij de MCT’s uit kokos- of palmpitolie worden geëxtraheerd en geïsoleerd. Dit kan je dan als supplement bij je voeding innemen, maar vraag zeker raad aan je arts voor je eraan begint. Je let ook het best op als je MCT-olie aanschaft, want sommige producenten verkopen het als vloeibare kokosolie, wat niet hetzelfde is.

Voordelen in vetten? Hello?

Waarom zou je nu in hemelsnaam enthousiast moeten worden over vetten en ze ook nog eens vrijwillig willen innemen? Wel, zoals je waarschijnlijk wel weet hebben we ook vetten nodig: ze worden enerzijds verbrand en omgezet tot energie (yes!) en opgeslagen als lichaamsvet (iets minder yes!).

MCT OlieHet grootste deel van je voeding bestaat uit vetzuren met lange ketens, dat wil zeggen dat ze tussen de 13 à 21 koolstofatomen bevatten. Middellange vetzuren bevatten tussen de 6 en 12 koolstofatomen waarbij er een aantal (caprylzuur, caprinezuur) bepaalde voordelen zouden hebben voor ons lichaam, en aanzetten tot onder meer een betere verbranding van vet, omdat ze sneller worden verwerkt door ons lichaam en dus ook sneller worden opgenomen.

Hoe zit dat juist in elkaar? MCT’s gaan rechtstreeks naar de lever, waar ze enerzijds als instant energiebron kunnen worden gebruikt of anderzijds worden omgezet in ketonen, stoffen die aangemaakt worden als de lever grote hoeveelheden vet afbreekt. Ketonen worden normaal gezien alleen maar aangemaakt als je een keto-dieet volgt en je lichaam dus een tekort aan koolhydraten heeft. Je gaat dan in zogenaamde ‘ketose’ waarin je veel vetten verbrandt. Ketonen vormen ook rechtstreekse energie voor de hersenen, die normaal gezien liever glucose (uit koolhydraten) als brandstof hebben. Je hebt dus een goede energiebron voor je hersenen, maar door minder koolhydraten te eten. Met andere woorden: de vetzuren van MCT’s worden efficiënter aangewend en verteerd en zullen dus sneller als energiebron worden gebruikt.

MCT-olie heeft nog voordelen die bevestigd worden door wetenschappelijk onderzoek.

  • Zo toonde een studie aan dat mensen die dagelijks bij het ontbijt twee theelepels MCT-olie namen minder aten tijdens hun lunch dan de mensen die gewone kokosolie namen. Het geeft je met andere woorden een langer verzadigd gevoel.
  • Het zou ook helpen bij een betere vetverbranding en ervoor zorgen dat je minder koolhydraten nodig hebt tijdens het sporten. Dat is vooral voor sporters en atleten interessant.
  • Het zou ook een positief effect hebben voor mensen met diabetes, juist omdat het helpt minder vetten op te slaan en meer vet helpt verbranden.

MCT-olie heeft nog tal van andere voordelen, onder meer in het kader van Alzheimer, hartziekten, epilepsie en autisme, maar daar schrijf ik graag later nog eens een uitgebreider artikel over! Ondertussen toch excited geraakt? Je kan makkelijk MCT olie kopen bij Holland & Barrett – daar doen ze momenteel trouwens een leuke promotie over de hele website; dus zeker de moeite om eens te checken!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Gerelateerde artikelen

- Advertisement -

Schrijf je in op de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks tips & tricks