3 Tips om online boodschappen te doen

Leestips

Steffi Vertriest
Steffi Vertriesthttps://byebyecheeseburger.be/
Thirtysomething girl uit het Antwerpse, wonende in Ibiza met een immer drukke agenda. Lichtjes ijdel en met een grote passie voor gezondheid en alles wat daar mee te maken heeft! Ook nog wereldburger, twijfelaar, soulsearcher, theesnob, yogi en zangeres..

 

We shoppen steeds meer online, zeker sinds de coronapandemie. Maar in een wereld van vandaag waarin het milieu zo zwaar onder druk staat beseffen steeds meer mensen dat we ook het online shoppen het best zo bewust mogelijk aanpakken. Steeds meer mensen kijken bijvoorbeeld naar de afkomst van producten (vermijd ‘made in China’) en hoe ze hier zijn geraakt. Hoe pak je het goed aan? Een paar tips!

1. Bundel je boodschappen online

Als consument kun je zeker je steentje bijdragen door minder voedsel te verspillen. Veel supermarkten hebben een online shop waar je gemakkelijk je boodschappen kunt bestellen, zoals Collishop of Collect & Go, die je dan op een tijdstip en dag naar voorkeur kunt ophalen. Online loop je, in tegenstelling tot een fysieke supermarkt of winkel, minder het risico dat je toch nog verleid wordt door allerlei onnodige lekkere extra’s of leuke spulletjes.

online boodschappen doenMet andere woorden: je shopt gerichter en houd je ook meer aan je vooropgestelde budget. Je hergebruikt gewoon je boodschappenmandje van de vorige keer en vult aan waar nodig. Online zijn er vaak ook speciale deals die je soms best wat korting kunnen opleveren, zelfs bij Collect&Go bijvoorbeeld.

Wat ook helpt bij het online voeding kopen is een weekschema: denk van tevoren na wat je wanneer op het menu zet. Het geeft veel rust in je hoofd en helpt je opnieuw om de juiste hoeveelheden te kopen. Nog een voordeel aan online boodschappen doen? Het bespaart je natuurlijk immens veel tijd en energie.

2. Kijk naar milieuvriendelijke labels of vermeldingen

Online shoppen is jammer genoeg (meestal) niet goed voor het milieu. Toch is er goed nieuws, want de consument wordt zich hiervan bewuster en vindt duurzaam en ecovriendelijk shoppen steeds belangrijker.

eco friendlyBedrijven en merken die bewust bezig zijn met het milieu, werken met duurzame materialen, sociaal ethisch verantwoorde waarden belangrijk vinden en met natuurlijke ingrediënten werken verkopen steeds beter, vooral bij millennials, zo blijkt uit de studie Sustainable shoppers buy the change they wish to see in the world van Nielsen (2018). Onderzoekers onderzochten het aankoopgedrag van allerlei producten zoals chocolade, koffie en badproducten, zaken die veel en vaak worden aangekocht, en vergeleken de verkoop van de producten met duurzame labels of vermeldingen (fair trade, gerecycleerde verpakkingen, geen chemicaliën) met die van de algemene producten. Ze stelden vast dat de verkoop van de ecofriendly producten dubbel zo snel steeg als de tweede categorie.

Milieuvriendelijke merken kopen is dus hip and happening, en dat is zeker iets waar jij ook kan aan bijdragen. Let op vermeldingen zoals fairtrade, organisch en hoe het bedrijf in kwestie omgaat met verpakkingen, transport en zijn personeel. Sommige bedrijven schenken bijvoorbeeld ook een stuk van elke aankoop aan groene doelen (zoals de aanplanting van bomen).

3. Maar de CO2-uitstoot blijft groot

Het is de ‘last mile delivery’, of de levering aan huis, die maakt dat er met online bestellingen vaak zoveel CO2-uitstoot gepaard gaat. We houden als consument van een snelle, gratis levering aan huis. Maar daar wringt het schoentje: hoe sneller iets wordt geleverd, hoe meer CO2-uitstoot daarmee gepaard gaat. Je bestelt soms maar één item en shopt daardoor vaker een kleiner aantal items online dan in fysieke winkels. Probeer zo bewust mogelijk te shoppen en vooral ‘shoptherapie’ te vermijden: ja, je krijgt eventjes een spotje extra dopamine als je iets nieuws koopt, maar het schenkt je veel minder voldoening dan bijvoorbeeld iets creatiefs te doen!

co2Onderzoek wijst ook uit dat we veel vaker online aangekochte spullen terugsturen dan als we die in een fysieke winkel hebben gekocht, wat opnieuw een transport en kost voor het milieu inhoudt. Je kunt je daar als consument dus maar beter bewust van zijn. Kijk naar lokale bedrijven die misschien minder snel leveren, maar daardoor wel voor een kleinere voetafdruk zorgen. Bundel zoveel mogelijk van je bestellingen en probeer het aantal aparte aankopen bij dezelfde winkel te beperken. Als ik mijn water bestel bestel ik bijvoorbeeld meteen voor enkele maanden – dat bespaart heel wat ritten!

De meeste van ons zijn trouwens van goede wil als het over het milieu gaat: recent onderzoek heeft aangetoond dat we als consument best wel bereid zijn om wat langer te wachten op een levering of om een bestelling op te halen op gecentraliseerde afhaalpunten en zo het aantal afgelegde kilometers te beperken, of zelfs extra te betalen voor een duurzamere manier van levering. Zeker als je weet dat het transport via luchtverkeer drie keer zo vervuilend is als het transport per spoor of per schip heb je als consument toch heel wat belangrijke factoren voor het milieu in de hand.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Gerelateerde artikelen

Schrijf je in op de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks tips & tricks