Must-have ingrediënten voor de gezonde keuken

Leestips

Steffi Vertriesthttps://byebyecheeseburger.be/
Thirtysomething girl uit het Antwerpse, wonende in Ibiza met een immer drukke agenda. Lichtjes ijdel en met een grote passie voor gezondheid en alles wat daar mee te maken heeft! Ook nog wereldburger, twijfelaar, soulsearcher, theesnob, yogi en zangeres..

Regelmatig krijg ik mailtjes met voorstellen voor blogposts. Vaak heel goeie ideeën en dus werk ik die maar al te graag uit! Ook deze is een suggestie-post (woord ter plekke uitgevonden, jawel!). In deze post ga ik het hebben over een aantal must-haves in de gezonde keuken. Uiteraard begint alles met een koelkast vol lekkere verse groenten en veel fruit. Maar een aantal dingen kan je ook al eenmalig gaan halen om je voorraadkast aan te vullen. Over die dingen wil ik het vandaag hebben en ik pik er dus ook een aantal uit die ik onmisbaar vind.

Kokosolie

Kokosolie is een geweldig vet om mee te koken op hoge temperaturen. Het is een 90% verzadigd vet en daardoor ook bijzonder stabiel. Geoxideerde vetten zijn niet goed voor je en dus is kokosolie een must in de gezonde keuken. Het biedt trouwens heel wat gezondheidsvoordelen ook, zo heeft onderzoek al uitgewezen dat het je gewicht kan doen verliezen en het bevat middellange vetzuren die goed zijn voor je brein. Meer info over kokosolie vind je hier.

Chiazaden

Chiazaden zijn an sich al zeer bijzondere zaadjes. Ze bevatten heel veel vezels voor slechts kleine bolletjes te zijn en er zit heel veel omega 3 in, zeker voor een plantaardig product. Ze zijn dus super als aanvulling op salades, fruitontbijtjes of granola’s. Maar behalve dat ligt de super power van chia in het feit dat ze 12 keer hun eigen gewicht in water kunnen opnemen waardoor je er confituur, pudding of crackers van kan maken.

Haver

Haver wordt – helemaal terecht – geprezen voor zijn beta-glucan vezels. Die geven een heel verzadigd gevoel en hebben een stabiliserend effect op de bloedsuikerspiegel. Het is bovendien ook glutenvrij – al moet je wel letten op contaminatie door andere producten die in dezelfde ruimte worden klaargemaakt (kies voor haver waar letterlijk ‘glutenvrij’ op staat als je allergisch bent voor gluten). Havermout is super veelzijdig, zo vormt het op 1, 2, 3 een ontbijtje zoals deze 3-ingrediënten havermout uit de oven maar evengoed een hartige lunch zoals deze havermout risotto met champignons.

Haver glutenvrij kopen

Diepvries fruit

Ik heb altijd fruit in mijn diepvries, daardoor heb ik steeds een smoothie achter de hand en kan ik ’s ochtends een keertje voor iets anders kiezen dan yoghurt om pitten en zaden of granola over te strooien.

Ik ben dol op bananen. Af en toe koop ik wat teveel en wanneer ze goed rijp zijn vries ik ze in. Super lekker als dessert met wat gesmolten chocolade of als basis voor een smoothie. Diepvriesbessen koop ik meteen uit het vriesvak in de biowinkel. Op die manier heb ik het ganse jaar door biologische bessen in huis – want bessen staan in de top van meest bespoten fruit!

Extra vierge olijfolie

De voordelen van olijfolie zijn niet samen te vatten op een bladzijde. Het is waanzinnig goed voor je. Het is bijzonder goed om hart en vaatziekten te voorkomen en beschermt cholesterol tegen oxidatie – geoxideerde cholesterol is de echte boosdoener! De grote hoeveelheid antioxidanten beschermt je lichaam tegen de schade van vrije radicalen. En zo kan je nog wel even doorgaan. Maar wacht.. Een goeie kwaliteit van olijfolie is van groot belang. Er zijn al wel vaker schandalen uitgelekt van olijfolie’s die eigenlijk gewoon gemengd worden met goedkopere olies. Bovendien is er geen enkele bescherming voor het ‘extra vierge’ label – dat wel kei belangrijk is want anders kan het geoxideerd zijn en kunnen al heel veel goede stoffen verloren gegaan zijn.

Plantaardige melk

Dan denk ik vooral aan notenmelk of havermelk. Het is makkelijk om bij je havermout te doen, in cakes te gebruiken, overnight oats mee te maken enzovoorts.. Ik ben een minder grote fan van sojamelk om de simpele reden dat die heel vaak genetisch gemanipuleerd is en zwaar bespoten wordt. Bovendien vind ik amandelmelk of havermelk gewoon lekkerder.

Ahornsiroop

Ahorn siroop – ook wel maple syrup genoemd – is de perfecte natuurlijke suiker. Suikers vermijden is zeker een goede zaak maar als je dan toch voor een suiker kiest dan beter eentje die ook nog wat vitaminen en mineralen bevat. Ahornsiroop heeft een sterke smaak waardoor je er ook maar weinig van moet gebruiken. Het komt van een esdoornboom en is dus volledig plantaardig (de vegans juichen luid!).

Zo! Dat zijn er al een paar die ik met je wilde delen. Binnenkort meer!
Heb je zelf suggesties..? Shoot in de comments hieronder!

3 REACTIES

  1. Yeh…heb ik dus allemaal altijd in huis ! Bessen pluk ik meestal zelf, dus heb ik altijd diepvriesvoorraad. Al eet ik ze liefst recht van de struik… cassis staat bijvoorbeeld in m’n tuin en daar begin ik ’s zomers m’n ochtendronde mee, helemaal gek op ?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Gerelateerde artikelen

- Advertisement -

Schrijf je in op de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks tips & tricks