Begin september gaf ik verschillende workshops bij DOMO. Met mijn gewoonlijke partners in crime – hun Xpower bijvoorbeeld – maar deze keer ook met hun wafelijzer. En daar was ik best zenuwachtig voor. Ik heb namelijk vorig jaar een weekend belachelijk hard gesukkeld met een wafelijzer dat ik ergens op de kop getikt had. Ik had toen een leuk idee voor een receptje maar in de praktijk plakte alles aan m’n wafelijzer en hing het deeg quasi tot tegen m’n plafond. Na dat weekend had ik het wafelijzer voorgoed afgezworen.
En ja, het was dus even paniek toen ik met het wafelijzer van DOMO ging werken. Maar dat was helemaal onterecht want wonder boven wonder ging dit vlot van de eerste keer. Om die reden deel ik niet alleen een receptje met je maar geef ik ook drie van deze DOMO wafelijzers weg. DEZE WEDSTRIJD IS AFGELOPEN.
Rasp de zoete aardappel met een groffe rasp. Doe het in een steelpannetje en pers er de look bij. Voeg het zout toe en ook twee el water. Laat ongeveer 5 min koken tot de zoete aardappel rasp wat zacht geworden is.
Doe de haver in een (kleine) blender en maak er havermeel van. Dat is op enkele spins gebeurd.
Haal het van het vuur en doe het in een grote kom. Kluts de eieren en meng deze eronder. Voeg als laatste het havermeel toe. Neem nu ongeveer de helft van het beslag en doe het in de wafel maker.
Schil en ontpit de avocado’s, snijd ze in schijfjes. Haal de pitjes uit de granaatappel.
Assembleer de avocado en granaatappelpitjes over de wafel, doe er een toefje kwark op en werk af met wat ahorn siroop.
Ik heb deze keer nog eens met boekweit gewerkt. Omwille van zijn ontzurende eigenschappen en omdat het een volledig graan is. Bovendien wil ik een goed vullend ontbijt en daarbij kan boekweit zeker wat bijdragen. Daarnaast heb ik ook voor het eerst met Skyr gewerkt. Ik kende skyr al een tijdje, ik heb het ooit in Kopenhagen geproeft toen ik naar daar trok om het befaamde Noma restaurant te bezoeken. Maar dat is ondertussen al even geleden en hoe dat nu weer smaakte zat ver weg in mijn geheugen.
Wat is skyr? Skyr is een zuivelproduct dat zijn oorsprong vindt in Ijsland – geen wonder dat mijn njam! collega Dagny Ros er helemaal verzot op is! Het lijkt een beetje op kwark maar het is wel mager. Je vindt het tegenwoordig gewoon in de supermarkt. Ik werkte met de biologische skyr van Arla en die is onder andere te koop bij Albert Hein.
Skyr bevat heel wat eiwitten en is daarom geliefd bij sporters. Om even de vergelijking te maken: de Griekse yoghurt uit mijn koelkast bevat zo’n 4 gram eiwitten per 100 gram, de biologische Arla Skyr waarmee ik werkte heeft 11 gram eiwitten per 100 gram er in zitten. Best een groot verschil dus. Verder hou ik enorm van de textuur die stevig is maar toch zacht. Ideaal om in dit gerechtje bovenop de boekweitpap te doen.
Dit recept is voor twee personen. Het is glutenvrij (mits je granola ook geen gluten bevat uiteraard).
Doe de boekweit in een glas met water en laat het een nachtje weken. Je kan dit de dag voordien doen en op dezelfde moment de rijpe banaan pellen en in stukken in de diepvries leggen – in een afgesloten potje of zakje.
De volgende ochtend spoel je de boekweit met behulp van een zeef en voegt het toe aan je blender. Doe er ook de bevroren banaan, cacao, zout, kaneel en de amandelmelk aan toe en blend tot een glad geheel. Verdeel het over twee potjes of glaasjes. Top met 3 el skyr per glaasje en werk af met een chocoladegranola (die vanuit mijn eerste boek is zeker een aanrader!).
Nog steeds wordt er wel eens gelachen met mensen die gluten vermijden. Gluten zijn een populair topic geworden en dat gaat soms zo ver dat er in Amerika sommigen op een glutenvrij dieet gaan om af te vallen. Het onderwerp werd bijzonder controversieel en zelfs Jimmy Kimmel had het erover in zijn uitzending. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat er wel degelijk mensen zijn die sterk gebaat zijn bij een glutenvrij dieet.
Coeliakie of glutenintolerantie wordt over het algemeen beter aanvaard dan glutensensitiviteit. Het eerste is namelijk een auto-immuunziekte die aangetoond kan worden via een bloedonderzoek of een dunne darm biopsie. Glutensensitiviteit is veel moeilijker aan te tonen en zit daarom volgens sommigen tussen je oren. Gelukkig toont steeds meer onderzoek ook bewijzen voor glutensensitiviteit – zoals onder andere deze review aantoont bv. Bovendien zijn de testen voor glutenintolerantie niet altijd waterdicht en blijken in de praktijk veel mensen door de mazen van het net te vallen waardoor ze ongediagnosticeerd blijven.
Wie last heeft van gluten kan daar lichte tot ernstige hinder van ondervinden. Van klachten zoals vermoeidheid, buikpijn, diarree, hoofdpijn, brainfog, eczeem,.. Tot zeer ernstige aandoeningen zoals depressie, schizofrenie, MS enzovoorts. Heb je zelf wel wat klachten en vraag je je soms af of het gluten zouden kunnen zijn die daarachter zitten? Dan laat je je toch beter al een keertje testen. Je kan om te beginnen al eens online – bij Schär – een zelftest doen.
Wie zich wil laten testen op glutenintolerantie doet dat best eerst alvorens alle producten die gluten bevatten te schrappen. Anders kan de test niets uitwijzen. Heb je je al laten testen en is er niets uit gekomen maar blijf je toch klachten hebben? Dan ben ik van mening dat je toch maar eens zelf moet proberen gluten te vermijden en te bekijken hoe je je daarbij voelt. Uiteindelijk gaat het om jou en hoe jij je voelt. Of een test nu glutenintolerantie uitwijst of niet.
Ben je glutenintolerant of voel je je gewoon beter wanneer je geen gluten eet? Dat hoeft geen ramp te zijn. Een beetje anders winkelen helpt je zo verder. Zo zijn er heel wat gerechten die gewoon geen gluten bevatten – zoals je die vindt in mijn kookboeken bijvoorbeeld. Maar ook je favoriete snackjes kan je gewoon glutenvrij verkrijgen. Schär biedt een ruim assortiment aan glutenvrije producten, alsook heel wat extra info over hoe je gluten kan vermijden. Check hun website voor meer informatie.
Eet jij glutenvrij? Ben je ooit getest op glutenintolerantie? Deel je ervaring in de comments!
Tastea brengt 100% natuurlijke thee, dat klinkt misschien evident maar dat is het niet. Heel vaak worden er bij thee aroma’s toegevoegd – zeker bij melanges. De natuurlijke aanpak kan ik uiteraard alleen maar toejuichen! Maar ze gaan nog een stapje verder. Zo worden de theeblaadjes met de hand geplukt in plaats van machinaal. Dat resulteert niet alleen in hoog kwalitatieve thee, het zegt ook wat over de liefde die er in gestoken wordt. En die deel ik. Ik ben zot van thee en als theesommelier ben ik ook altijd benieuwd naar melanges (in mijn nieuwe boek deel ik trouwens mijn favoriete mengelingen). En daarvan hebben ze bij Tastea wel kaas gegeten. Ik wil letterlijk alles proberen van hun blends. Ze hebben onder andere een ‘Ibiza Feelings’ blend – klinkt als helemaal mijn ding! Maar ze hebben ook heel wat icetea blends bv of thee met groenten zoals pompoen, broccoli of tomaat..
De Chai Dubai is super lekker om zo te drinken – perfect cadeautje ook, even ter zijde! – maar leuk is ook om met thee eens een receptje te maken! En laat deze chai smaken zich daar nu perfect voor lenen!
Onderstaande receptje is voor 2 a 3 personen
Ingrediënten:
500 ml amandelmelk (+ een scheutje om te serveren)
breng de amandelmelk aan de kook. Zodra het kookt zet je het vuur af en doe je de de chai thee erin. Doe dit best in een thee-ei zodat je het er straks gemakkelijk kan uit halen. Ik doe de amandelmelk meestal in een grote tas zodat ik het thee-ei er makkelijk in kan zetten.
Laat de chai thee voor zo’n 10 tot 15 minuten trekken. Doe het daarna weer in een steelpannentje samen met de havermout. Doe er de vanille bij en een snuifje zout.
Verwijder de klokhuizen van de peren en snijd ze in stukjes. Doe ze met wat kokosolie in de pan en gaar ze.
Doe ondertussen de kaneel, gember, kardemon en nootmuskaat in een klein potje en meng het met een beetje water.
Wanneer de pap de juiste textuur heeft, verdeel ze dan over diepe bordjes, top met de peren en werk af met een el Griekse yoghurt per bordje. Doe er nog een scheutje amandelmelk over en een beetje extra kaneel.
Heerlijk herfstig als je het mij vraagt!
Smakelijk!
Een paar maanden geleden ben ik verhuisd naar mijn droomhuis en in mijn stadstuintje staat een appel- en een vijgenboom. Niet zo lang geleden kon ik voor het eerst de appels proeven. Ik dacht altijd dat appels uit eigen tuin niet lekker waren. Ik weet dat ze vroeger, bij mijn ouders thuis, mega zuur waren. Hoogstens goed om een appelmoes van te maken. Maar nee hoor, deze stappels (= stads appels) waren overheerlijk! Volgende stap is dus mijn vijgen oogsten. En hoewel ze nog niet plukrijp zijn, ben ik toch al aan de slag gegaan in m’n keuken.
Dit slaatje is echt overheerlijk en ik heb het ondertussen al een dozijn keer gemaakt! Het is ook het perfecte voorgerechtje voor als je gasten op bezoek hebt! Onderstaande portie is goed voor 2 a 3 personen.
En wat is freekeh nu eigenlijk? Freekeh is een soort tarwe die geoogst wordt als ie nog groen is en lichtjes geroosterd wordt. Het is bijzonder hard in opmars! Toch wordt het in het Midden Oosten al eeuwen gebruikt. Freekeh is een volledig graan waardoor het een stuk beter is om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren – tegenover bv meelproducten). Het bevat veel vezels – het zou tot twee keer zoveel vezels als quinoa bevatten – en voor een graan heel wat proteïnen. Het bevat ook ijzer, calcium, zink en het is een prebiotica (het voedt de goede darmbacteriën). Het heeft een soort nootachtige, lichtjes geroosterde smaak. Het is wel een tarwesoort en dus bevat het ook gluten. Als je daar gevoelig aan bent dan kan je het dus beter vermijden.
In dit gerechtje geldt dezelfde regel dan in al mijn andere salades: laat geen ingrediënten weg. De noten bijvoorbeeld zijn een echte must. Ze geven niet alleen een goeie crunch, ze geven je ook een verzadigd gevoel en een dosis goede vetten onder andere. Ik koos voor de witte biologische amandelen van Nutridia.
Maak de freekeh klaar. Doe de kreekeh samen met 300 ml kokend water in een hittebestendige pot, zet er een deksel op en laat 15 tot 20 min staan. Tot de freekeh gaar is en zo goed als alle vocht heeft opgetrokken. Giet eventueel overgebleven vocht af.
Voeg de ras-el-hanout en de kaneel toe. Hak de muntblaadjes heel fijn en voeg deze erbij. Kruid af met wat peper en zout
Rooster de amandelen in een pannetje op het vuur.
Snijd de vijgen in 4 of in 8 stukjes.
Dresseer de freekeh op een bord, doe er de rucola onder en er bovenop. Leg er de vijgen over en de geitenkaas. Strooi de amandelen erover. Werk af met een scheutje olijfolie en drizzle er wat honing over. Voeg eventueel nog verse koriander toe.
Ik denk dat het bijna nergens ter wereld makkelijker is om goed en healthy te eten dan op Ibiza. De meeste producten zijn van eigen bodem en er wordt veel biologisch gekweekt. In mijn foodguide zet ik niet alle adresjes die ik al gedaan heb, enkel de aanraders. Ik vertel je er ook bij waarom ik welke resto zo goed vind. Niet enkel healthy food maar ook de adresjes voor je guilty pleasures zet ik er graag bij!
Ik geef je de adressen mee maar ik kan je alleen maar aanraden om altijd je Waze te gebruiken, vaak zijn de adressen moeilijk te vinden via de gps.
La Paloma
Ok, ik kop meteen binnen met mijn absolute favoriet en de must-do van het eiland. La Paloma is ideaal voor lunch of avondeten, het ligt in het binnenland en je hebt er prachtige views over de vallei. Midden tussen de appelsienbomen (in het seizoen maken ze ook veel gerechten van hun eigen appelsienen) is het prachtige en rustig vertoeven. Maar bovenal het eten is er heerlijk, eerlijk en gezond. Ze hebben echt iets voor iedereen, ook een huisgemaakte burger bijvoorbeeld. Mijn favoriet? De noodle salade!
Healthy, zeer kidsproof, gezellig, gemiddelde prijs.
Carrer Can Pou 4, Sant Llorenç de Balà fia.
La Oliva
Nog eentje die standaard op mijn lijstje staat. Vaak doe ik deze op de eerste avond al, gewoon omdat ik zo hou van Dalt Villa, old town Ibiza. Typisch Ibiziaans (is dat zelfs een woord?) eten hier! Eenvoudig maar met zoveel smaak. Ik ben dol op de burrata (geserveerd met ongelooflijk lekkere tomaten en olijfolie van het eiland), de tagliatelle van courgette en de gegratineerde mosselen. Oh ja.. En een stukje brood met aioli staat hier ook altijd op mijn menu. Koppel dit aan een avondje old town Ibiza!
Aziatisch, Ibiziaans, Lebanees, gemiddeld tot iets hogere prijsklasse, cockails.
Es Pouet de Talamanca (helemaal tot op het einde rijden), Santa Eulalia des Riu.
Amante
Waarschijnlijk de mooiste setting van heel Ibiza. Eten aan het strand met prachtige views. Het ideale romantische uitje of gewoon lekker gezellig in groep. Amante ligt Zuid-Oost op het eiland en heeft ook ligbedjes voor overdag. Het is een zeer gewild plekje en dus is ruim op voorhand – tot zelfs enkele weken op voorhand – te reserveren. Ze hebben ook een leuke outdoor cinema sommige dagen, ook hier moet je zeker voor reserveren. Het eten is typisch Ibiza met veel vis en zeer lekkere paella. Een typisch classy Ibiza restaurant in de meest romantische setting!
Een prachtige Oosterse setting om bij weg te dromen. Ook deze vind ik ideaal om in een grote groep te doen. Al is het maar omdat ik zoveel verschillende dingen wil proeven! Ideaal voor ’s avonds deze! Op het menu staan verschillende Oosterse gerechten, van dim sum’s over curry’s tot sushi. Reserveren is aan te raden!
Aziatische keuken, goed voor in groep, classy, iets hogere prijsklasse.
Carrer de Sant Joan, km 8.5, Santa Eularia des Riu.
El Bigotes
Een visje rechtstreeks uit de zee? Op een afgelegen plekje? Gewoon no nonsens super lekker klaargemaakt? Dan moet je hier in El Bigotes zijn. Een pareltje in Cala Mastella waar je enkel komt als je het weet zijn. Deze familie van vissers serveert twee keer per dag eten. Je kan om 12u komen voor de gegrilde vis of om 14u voor de traditioneel Ibiziaanse Bullit de Peix. Het rustieke karakter is uniek en de vis is er verser dan vers, je krijgt op je bord wat er die ochtend gevangen wordt. Een absolute aanrader. Zeer populair en dus reserveren is een must! Ietsjes terug is er trouwens een leuk mini strandje om nog een plons te doen!
Vis, local, traditioneel.
Camino Cala Boix a Cala Mastella, Calla Mastella.
Fish Shack
Helemaal in datzelfde genre heb je de Fish Shack. Vlakbij het restaurant Sa Punta aan Talamanca beach, op het einde van de onverharde weg heb je een hutje met enkele plastieken stoelen erbij waar ze heerlijke vis serveren. Ook hier kan je nog gauw een plons doen. Lekker no nonsense en gewoon verse vis, zalig! Ik heb hier nog nooit gereserveerd, gewoon heen gaan en hopen dat er een plekje is.
Best het adres van Sa Punta ingeven en gewoon de onverharde weg blijven volgen tot helemaal op het einde, vlakbij de zee.
Vis, local, gemiddelde prijs.
Es Pouet de Talamanca (helemaal tot op het einde rijden), Santa Eulalia des Riu.
Fusion, seizoensgebonden, healthy, vegge en vega opties.
Avinguda Cala Nova, Cala Nova.
Cicale
In het binnenland vind je Cicale. Deze mediterraanse, vooral Italiaans geïnspireerde keuken is gezellig met z’n tweetjes maar ook perfect voor in groep of met kinderen (er is een speeltuin aan, die toch afgeschermd is met wat bomen zodat je zowel met of zonder kinderen van deze setting kan genieten). Een beperkte dagverse kaart heeft altijd wat streepjes voor bij mij! Je vindt er de typisch Ibiziaanse keuken met Italiaanse invloeden. Ook hier altijd gezonde opties te vinden!
Mijn favoriete beach club die ook nog eens heel lekker eten heeft. Dit was het eerste strand dat ik deed op Ibiza en telkens als ik naar het eiland ga trek ik er weer heen. Je kan hier overdag komen lunchen of ’s avonds komen eten maar het liefst van al neem ik hier een beach bedje en eet vanop het bedje. De beachbedden zijn met van die heerlijk dikke matrassen en er staat een tafeltje en ijsemmer bij om je met van alle lekkers te verwennen. Het is wat jet-set maar af en toe mag een mens zich al eens verwennen denk ik dan. Voor een beachbedje op het strand betaal je 30 euro, voor eentje tussen de bomen (dat zijn de leukste eigenlijk) betaal je 50 euro. Het eten is zeer uitgebreid met lekkere tapa’s, gazpacho, verse vis, sushi en nog veel meer.. Het is wel redelijk duur.
Fusion, kidsproof, hogere prijsklasse.
Cala Bassa.
Als je het in je Waze ingeeft, zet dan zeker ‘Cala Bassa Beach Club’ of je zou wel eens op de camping in de buurt kunnen belanden.
Dit Meditteraans restaurant vakbij de zoutvlaktes van Ibiza, met strand en ligbedjes is bijzonder populair en niet zonder reden. Typische Ibiza vibes met een goed muziekje. Vanaf 10u al geopend en dus ook perfect voor een late breakfast – ze hebben een aparte ontbijtkaart. Ze hebben een zeer uitgebreide kaart met ook veel gezonde dingen zoals slaatjes, acai bowls en smoothies. Maar ook veel seafood en grill, dingen to share. Een iets duurdere prijs maar gegarandeerd geslaagd.
Dit is mijn favoriete plek voor take-away! Heerlijke dagverse groentjes met vis of vlees (of zonder voor de veggies) in de vitrine doen je al watertanden. Elke dag worden er andere dingen gemaakt en je kan zelf je eigen bakje samenstellen. Picadeli is familie van La Paloma en biedt dezelfde kwaliteit van eten. Het is perfect voor wanneer je naar een verlaten strandje in het Noorden gaat. Een super lekkere healthy lunch voor on the go. Verder kan je bij deze traiteur – want dat is het wel een beetje – ook nog verschillende vernapperingen en huisgemaakte muffins kopen.
Healthy, on-the-go.
Can Serreta 2, Santa Gertrudis. (Op de grote baan die voorbij Santa Gertrudis loopt).
Farm to table, biologisch, puur, zeer hoge prijsklasse.
Carretera Forada, KM 1,5, Sant Mateu.
Zeker Waze’en.
Los Otros
Uitgebaat door Nederlanders en de ideale healthy lunch of als gezonde snack tussendoor. Soms vind je hier ook live muziek, al is mijn favoriete zangeres vanop het eiland recent terug gekeerd naar Australië. Los Otros heeft twee locaties eentje in Sant Joan en eentje in Santa Eularia aan de haven maar die in Sant Joan is de gezelligste! Het menu is volledig vegetarisch. Op zondag is het hier markt en dat is voor mij de perfecte combinatie.
Ook eentje die ondertussen een soort cult status bereikt heeft. En terecht, heerlijke salades en mediterraans eten, in een heerlijk verrassende setting. Midden in het stadje van San Juan de Labritja, waar ook Los Otros zich bevindt. Het is een redelijk bekend plekje dus als je het combineert met de markt op zondag – wanneer het dus zeer druk kan zijn – zou ik zeker reserveren. Ze hebben op zich wel vee plek maar de ruimte buiten is beperkt.