Home Blog Pagina 50

Notenboters of notenpasta’s

6

Wie al wel eens naar De Gezonde Goesting kijkt, of mijn gelijknamig boek doorbladerd heeft, die weet ondertussen dat ik met regelmaat gebruik maak van notenboter. Omdat dit bij ons een stuk minder ingeburgerd is dan in sommige andere landen, weet niet altijd iedereen waar het over gaat. Zeker een postje waard dus én de moeite om in huis te halen.

Om te beginnen zal je op de verpakkingen in de winkel nooit notenboter zien staan. ‘Boter’ mag je namelijk enkel gebruiken wanneer er ten minste 80% melkvet in zit. Een beetje zoals amandelmelk tegenwoordig ook amandeldrink moet zijn omdat er geen zuivel aan te pas komt. Maar in de volksmond wordt notenboter het meest gebruikt.

Er zijn een paar uitzonderingen die je ongetwijfeld wel bekend in de oren zullen klinken: chocolade-hazelnootpasta (aka ‘choco’) en pindakaas (ook wel pindaboter genoemd). Uiteraard zijn dit sterk gesuikerde producten, niet bepaald de meest gezonde keuze.

Notenpasta heb je van heel wat verschillende noten en ze bestaan ook van zaden. Pindaboter, amandelboter, cahewboter (my favorite!) maar ook van hazelnoten, zonnebloempitten en so on.. Noten (en zaden dus ook) bevatten veel vetten, goeie vetten gelukkig waardoor ze makkelijk een romige pasta kunnen worden. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is noten héél lang door een highspeed blender te draaien. In mijn boek vind je op pagina 191 een recept voor pindaboter bv.

En wat hebben die notenboters of notenpasta’s voor jou te bieden? Ze bevatten een heleboel gezonde vetten, proteïnen, vezels, mineralen en vitaminen. Min of meer bieden ze je dezelfde voordelen als noten, zij het dan dat het bewerkingsproces iets verder gevorderd is. En das dus ook iets om op te letten wanneer je notenboter of notenpasta’s koopt in de winkel. Check je labels en kies voor een notenboter die zo puur mogelijk is, dat wil zeggen ongezoet maar idealiter ook met zo min mogelijk andere bijgevoegde vetten..

Waar ik ze voor gebruik?

Cashewboter gebruik ik bv om cashewbrood van te maken.

Amandelpasta gebruik ik in mijn speculaaskoekjes.

Sesampasta (ook wel tahini genoemd) gebruik ik uiteraard in hummus maar ook in deze worteldip.

Waar kan je notenpasta vinden? Je vind ze in de bio- of natuurwinkel maar tegenwoordig brengt Nutridia ook verschillende notenpasta’s uit in de reguliere supermarkten of je kan ze verkrijgen op de Nutridia website.

Gebruik je zelf notenboter- of pasta? Welke is je favoriet? Let me know in de comments!

Minerale make-up Jane Iredale

217

Wie mijn verhaal wat kent die weet dat ik ook ‘groene’ cosmetica heel belangrijk vind. Het was mede met gezonde voeding één van de eerste stappen die ik gezet heb. Al die troep met al die chemische stoffen eruit en back to nature.

Alleen make-up was wel echt een probleem.. Toen ik me verdiepte in m’n make-up tasje en al die ingrediënten las, schrok ik enorm. Anderzijds vind ik make-up ook wel heel leuk om te dragen. En ik dacht meteen al: waar gaat dit eindigen?? Ik zag mezelf al een doorwinterde hippie worden die straks ergens buiten in een hut slaapt in het bos. Haha!

Er zijn mensen die make-up beschouwen als een masker dat je op zet, maar ik zie het liever als een manier om jezelf uit te drukken. Meestal ga ik voor een redelijk natuurlijke look, of vaak ook gewoon amper make-up. Maar op sommige momenten laat ik me ook wel eens gaan en experimenteer ik volop. Dan YouTube ik allerhande make-up tutorials en ga aan de slag, zalig!

Maar terug op al die chemicaliën. Want hoe cool sommige make-up tutorials ook zijn, een heel pak van wat ze op hun gezicht smeren is echt vuile troep. En dus ging ik op zoek naar alternatieven. Zo kwam ik al redelijk snel bij minerale make-up uit. Die bestaan uit – geen verrassing waarschijnlijk – MINERALEN! Ze bevatten geen kunstmatige geur- of kleurstoffen en ook geen conserveermiddelen. Ze bevatten zelfs een aantal natuurlijke zonnefilters, das ook weer mooi meegenomen. Leading brand op dit vlak is Jane Iredale. En tot mijn verbazing was het ook hier in België verkrijgbaar, bij Parfuma onder andere..

Minerale make-up: Jane Iredale

Ondertussen gebruik ik niets anders meer. Stap voor stap heb ik alle spullen uit m’n make-up tasje vervangen door vriendelijkere alternatieven van Jane Iredale. Ondertussen heb ik ook wat meer voeling gekregen met de mensen achter dit merk en de prachtige filosofie die erachter schuilt.

Het aanbod van Jane Iredale is ondertussen bijzonder uitgebreid en ik kan het zeker iedereen aanraden!

Eeeeeeeeeen, ik heb goed nieuws want ik mag 3 x drie van m’n lievelingsproducten weggeven aan de lezers van Bye Bye Cheeseburger!!! WHOOP WHOOP!  => DEZE ACTIE IS AFGELOPEN, stay tuned voor volgende giveaways!

Jane Iredale minerale make-up

Ik heb gekozen voor drie toppers die ik onmisbaar vind voor de aankomende feestdagen!

  • De Sugar & Butter. M’n absolute favoriet als het op lipstick aankomt en al zeker tijdens de wintermaanden! Langs één kant een scrub gemaakt suiker, op je te verlossen van die droge velletjes. Langs de andere kant een hydraterende lipstick in mijn lievelingskleur LA.
  • De Naturally Glam Eyeshadowkit. Ideaal voor de feestdagen en de verschillende kleurtjes vormen de perfecte combinatie.
  • De Longest Lash Mascara. Een mascara die niet schadelijk is voor je wimpers. Ik vind voor de verpakking heel handig. Op de tube kan je namelijk drukken waardoor je makkelijk meer op je borsteltje krijgt en zo een meer dramatische look kan creëren.

Om deel te nemen post je gewoon hieronder in de comments waarom jij graag eens mirale make-up wil proberen, of waarom je het al gebruikt! ==> DEZE ACTIE IS AFGELOPEN.

Ik deel op de Facebookpagina van Bye Bye Cheeseburger de winnaar mee!

Succes!

Koelkast tips!

1

Een tijdje geleden postte ik een filmpje op de Facebookpagina van Bye Bye Cheeseburger over mijn nieuwe koelkast. Want nu ik dat knap ding in huis gehaald heb wil ik ze graag zo praktisch mogelijk inrichten. De tips die ik daarvoor in petto heb, die deel ik met je in deze post. Maar uiteraard ben ik ook altijd benieuwd naar de tips and tricks van jullie! Voel je vrij om die mee te geven in de comments onderaan!

Ok. Dus. Mijn nieuwe koelkast. Het is het laatste, nieuwste, meest hipste design van LG geworden. De instaview, door-in-door. Uiteraard ten eerste omdat ik super hip ben (wink!) maar ook omdat deze heel energiezuinig is. Ik sta vaak vele uren in de keuken en daarbij moet ik dus ook geregeld wat uit de koelkast hebben. Je staat er misschien niet altijd bij stil maar elke keer je de deur van je koelkast opent verlies je giga veel energie. De koelkast is in die paar seconde heel veel koude kwijt en moet dus daarna weer extra in actie komen om zichzelf weer optimaal te koelen. Het voordeel aan de door-in-door methode is dat je veel minder koeling verliest – tot wel 41%! De dingen die je dus geregeld nodig hebt, denk aan dranken of amandelmelk bv, die zet ik dus daar!

http://www.facebook.com/byebyecheeseburger/videos/1609021935823018/

  • Voorzie een schap met ‘easy snacks’. Bij mij staan hier altijd kerstomaatjes, gesneden groentjes die ik zo uit de hand kan eten, besjes en vaak ook mijn chocoladekoekjes to-die-for (uit mijn boek De Gezonde Goesting). Heb je kinderen in huis? Zorg er dan voor dat het schap op ooghoogte is voor hen. Zo hebben ze meteen gezonde dingen in het vizier en grabbelen ze veel sneller naar gezondere snacks.
  • Voorzie een apart schap voor left-overs en mealpreps. Dé sleutel om altijd een gezonde maaltijd binnen handbereik te hebben. Left-overs maken de perfecte lunch de volgende dag maar ook voorgekookte quinoa, zoete aardappel en bonen in de koelkast hebben bijvoorbeeld zorgt ervoor dat een gezond gerechtje super snel gemaakt is. Door hier een apart schap voor te voorzien heb je ook meteen een duidelijk overzicht van wat je opties zijn. Bovendien kan je op tijd ‘uitmesten’ om te voorkomen dat je koelkast vol over-datum-stuff zit. Bah.
  • In mijn nieuwe koelkast heb ik twee schuiven, eentje speciaal voor groenten en eentje speciaal voor fruit. Vroeger legde ik alles gewoon door elkaar maar daardoor worden dingen sneller slecht, had ik minder overzicht en moest ik vaak eten weggooien – absolute zonde! De schuiven stel ik nu apart in qua vocht balans want m’n koelkast heeft ook een ‘moist balance crisper’. Om het met Astrid Bryan haar woorden te zeggen: How cool is that?
  • Welk fruit en welke groenten moeten nu in de koelkast en welke niet? Tuinadvies.be heeft daar een mooi overzicht over geschreven. Lees het hier.
  • In de deur heb ik een speciaal plekje voorzien voor de dingen die lang(er) bewaard kunnen worden zoals notenboters, tahini, tomatenpuree, mayo,..
  • Over eitjes.. Veel mensen beweren dat je eieren nooit in de koelkast mag bewaren. Uit de laatste onderzoeken blijkt dat echter niets uit te maken. Belangrijk is wel dat wanneer je ze in de koelkast plaatst je ze ook daar houdt tot je ze gaat gebruiken. Eieren hebben best een constante temperatuur, daarom wordt aangeraden ze in het eierdoosje te laten.

Ziezo, dat waren enkele van mijn tips en ook een kijkje in mijn nieuwe koelkast.

Zelf nog tips? Trucjes die jij toepast? Shoot!

Mijn liefde voor BIO

1

De laatste tijd heb ik veel lezingen gegeven – data voor komende lezingen vind je trouwens hier – en daarin heb ik het over mijn LHI-methode dewelke ook biologische voeding omvat. Zelf koop ik zo goed als alles bio. In mijn programma De Gezonde Goesting werk ik met de Nutridia producten én ik ben ook ambassadrice van hun producten! In deze blogpost wil ik je dan ook wat meer vertellen over mijn grote liefde voor bio.

In de afgelopen jaren heb ik de parking van de Bioplanet steeds drukker bezet zien worden. Steeds meer hoor ik mensen in mijn omgeving zeggen dat ze hun inkopen – volledig of deels – uit een biowinkel halen. Ook in de gewone supermarkt zie je steeds meer producten die biologisch zijn En toch heerst er over het algemeen nog steeds veel twijfel rond bio.. Niet iedereen is overtuigd.

Dat bio natuurlijker en gezonder is, daar zijn we het ondertussen wel over eens (denk ik). Of alleszins met de uitspraak dat we liefst zo weinig mogelijk chemische troep op en in ons eten willen. Maar biologische voeding heeft meer voordelen dan alleen die dingen die er niet in zitten. Er zitten namelijk ook meer goede dingen in.

Meer van het goede, minder van het slechte:

Fruit en groenten die biologisch geteeld worden bevatten meer antioxidanten, tot meer dan 60%. En antioxidanten zijn al vaak genoeg gelinkt aan een verlaagde kans op ouderdomsziekten en sommige vormen van kanker. Door die grote hoeveelheid komt dat overeen met de antioxidanten die je zou binnen krijgen wanneer je 1 a 2 stukken fruit (conventioneel geteeld dan) extra zou eten.

Biologische zuivel bevat meer omega 3. Tot wel 69% meer alfalinoleenzuur en tot 57% meer DHA en EPA. Die laatste twee zijn die wonder-omega-3-vetzuren waarover men spreekt als ze zeggen dat je meer vis moet eten. Als je bekijkt hoe de runderen worden gekweekt is het ook niet zo onlogisch dat biologisch gekweekt vee meer omega 3 producten aanlevert. Biologisch vee krijgt vaker gras gevoerd en daar zit nu eenmaal meer omega 3 in, terwijl granen eerder veel omega 6 bevatten.

Biologisch gekweekte groenten en fruit bevatten minder cadmium. Dat is een zwaar metaal dat nierfunctiestoornissen, osteoporose, longkanker en een laag geboortegewicht kan veroorzaken. De hoeveelheid cadmium in biologische groenten en fruit ligt tot 50% lager.

Er zitten minder nitrogenen in biologische voeding. Tot 30% minder nitraten en 87% minder nitrieten. Het hele proces van nitraten en nitrieten uit de doeken doen zou dit artikel te lang maken maar believe me it’s a good thing.

Biologisch is duur. Dat krijg ik vaak te horen. En toegegeven, het scheelt. En voor mij is het de meerprijs meer dan waard maar ik begrijp helemaal dat dat voor een alleenstaande moeder met 2 kinderen een geheel andere zaak is. En sowieso kan je nooit voor iemand anders de rekening maken – imho. Maar misschien loont het al wel de moeite om sómmige producten biologisch te kopen, seizoensproducten verschillen vaak amper in prijs van de conventionele groenten en fruit.

Ik ben ook bijzonder optimistisch als het over biologische producten gaat. Ik ben er 100% zeker van dat we steeds meer terug gaan naar veel meer pure producten en biologische teelt. Dat gaat automatisch gebeuren denk ik. Maar elke keer je bio koopt stem je wel mee met je portemonnee en gaat die evolutie sneller gaan. En hoe meer mensen voor bio kiezen hoe beter de prijzen ook zullen worden.

Je hoeft er tegenwoordig ook niet meer voor naar een specifieke biowinkel. De producten van Nutridia bijvoorbeeld vind je gewoon in de supermarkt.

Wat is jouw ervaring met bioproducten? Hoe sta jij er tegenover?
Geef je mening in de comments!

 

Speculaaskoekjes van haver en amandelen

10

“Liefste Sint, ik help je dit jaar graag op weg om alle lieve kindjes van gezonde(re) speculaasjes te voorzien. Geen dank. Liefs, Steffi.”

Ik ben verzot op speculaas. Het is zelfs één van m’n guilty pleasures wanneer ik na een maaltijd nog een thee’tje bestel. Maar als het kan in een gezondere variant dan ben ik daar uiteraard de grootste voorstander van.

In dit recept gebruik ik speculaaskruiden. Die kan je in de meeste supermarkten tegenwoordig wel kopen en anders vind je het zeker online. Ik heb zelf al geerkt dat er heel veel verschillen zijn tussen speculaaskruiden, ga dus op zoek naar diegene die jouw voorkeur genieten. Ik vind die uit de Bioplanet heel lekker.

Verder veel amandelen zoals je kan zien, want speculaas en amandelen gaan nu eenmaal hand in hand.

Het recept is gluten- en lactosevrij en daarnaast ook volledig vegan.

Ingrediënten

  • 70 gram havermout
  • Klein handje vol amandelen (25 gram ongeveer)
  • 2 el kokosbloessemsuiker
  • 1,5 el ahornsiroop (of naar smaak)
  • 3 el kokosolie
  • 1 eetlepel amandelmelk
  • 1,5 el amandelpasta
  • Handje amandelschilfers
  • 3 tl speculaaskruiden
  • ¼ tl zout
  • ¼ tl natriumbicarbonaat

Hoe:

  1. Doe de haver, de amandelen, de kokosbloessemsuiker, de speculaaskruiden, het zout en het natriumbicarbonaat samen in een blender en blend het fijn.
  2. Meng in een kom de gesmolten kokosolie, de amandelpasta en de ahorn.
  3. Voeg deze laatste nu toe aan je geblende havermix.
  4. Gebruik twee lepels om de koekjes van het deeg te maken, verdeel ze – voldoende uit elkaar – op een bakplaat.
  5. Strooi wat van de amandelschilfers over de koekjes.
  6. Zet in de oven voor zo’n 10 minuten op 170 graden, of tot ze lichtjes kleuren (want de ene oven is de andere niet)
  7. Haal de koekjes uit de oven en laat ze volledig afkoelen. You can do this!

3 sappen die je sportprestaties kunnen verbeteren

3

Ik ben zelf een frequente sporter. Yoga, badminton en tegenwoordig ook lopen. En hoewel ik uiteraard al veel bezig ben met de juiste voeding om m’n spieren te ondersteunen bij het herstel na het sporten, was ik ook wel benieuwd naar wat je kan doen om je prestaties te ondersteunen.

Rode bietensap

Dat rode bietensap de sportprestaties kan verbeteren is ondertussen wel geweten. Maar wat doet het nu écht? De grote kracht van de rode bieten zou komen door de nitraten. Die vormen nitrieten wanneer ze in aanraking komen met speeksel. In het bloed worden die op hun beurt omgevormd tot stikstofmonoxide. Op deze manier kan er meer zuurstof naar onze spieren gaan en gaan deze krachtiger kunnen samentrekken. Het sterkst is het effect 2 a 3 uur na het drinken van rode bietensap. Onderzoek wees trouwens ook uit dat het effect heeft losstaand van de frequentie waaraan je sport. Het sterkste effect was te vinden bij minder getrainde mensen die duursporten beoefenen zoals lopen bijvoorbeeld.

Granaatappelsap

Granaatappelsap is minder bekend dan bietensap als het op het bevorderen van sportprestaties neerkomt. Nochtans kan ook deze heel wat voor je betekenen. Niet zo vreemd natuurlijk want de nitraten die aanwezig zijn in rode bietensap vinden we ook terug in granaatappelsap. Een groot deel van de effecten van granaatappelsap zijn bestudeerd aan de hand van de rode bietensap-principes – Yes die nitraten dus. Maar het onderzoek specifiek naar dit sap komt zeker op gang. Zo werd al een studie gedaan met gewichtheffers. Dit onderzoek vond veelbelovende resultaten voor het herstel na zware inspanningen door het drinken van granaatappelsap. Het onderzoek werd wel gedaan met extract maar voor mij zegt dat ook al iets over de goede effecten bij het gewone sap.

Andere onderzoeken lieten ook het zeer directe effect van granaatappelsap zien. Na 30 minuten al werd een verhoogde bloedstroom gemeten en de sporters in kwestie rapporteerden dat ze zich quasi onmiddellijk vitaler voelden.

Kriekensap

Ook krieken kunnen op verschillende vlakken je sportprestaties ondersteunen. En dat doen ze uit onverwachte hoeken. Wie vaak en intensief sport heeft veel slaap nodig, slaap is namelijk dé uitgelezen moment om je lichaam te laten herstellen. Kriekensap kan je melatonine doen stijgen en die is cruciaal voor een goede slaap. Wist je trouwens dat melatonine hét sterkste antioxidant is dat je lichaam zelf aanmaakt? Niet zo vreemd dus dat het ook sterk ontstekingsremmend werkt en laat dat nu net zijn wat je nodig hebt na het sporten. Maar ook het anthocyaan – een flavonoïde – helpt je ontsteking af te remmen. Het zou ook helpen bij pijnlijke spieren en kriekensap boost ook je immuniteit.

Drie sappen die je sportprestaties mooi kunnen ondersteunen dus! Het merk Nitrafit biedt trouwens een drankje aan dat deze drie sappen combineert. Bovendien werken ze met 100% biologische sappen – geen concentraat dus – en zonder enige toevoegingen qua bewaarmiddelen of suikers. Speciaal ontwikkelt voor sporters en te vinden in sport- en biowinkels. Je kan deze natuurlijke sportdrink van Nitrafit ook online kopen.

Gebruik jij natuurlijke sappen voor het ondersteunen van je sportprestaties? Let me know!