Home Blog Pagina 51

Hoe ik ‘een loper’ werd..

0

“Oh maar ik ben echt gene loper zenne!” zei ik altijd. Wanneer iemand me vroeg of ik samen met hen wilde gaan joggen. Of wanneer iemand graag samen voor de Ten Miles wilde trainen.. “Nee, das niks voor mij!”. Waarna meestal een blik vol ongeloof volgde, want wie sportief is die loopt, toch?

Ik ben nooit een goeie loper geweest. Omdat ik er – naar eigen invulling – niet voor gebouwd was. Ik heb lichtjes x-benen, waardoor de druk op mijn enkels al heel snel heel hoog is. Bovendien heb ik ook wat ‘lower crossed syndrome’, wat min of meer wil zeggen dat mijn lage rugspieren en bovenbeenspieren overtrained zijn en mijn gluten en buikspieren zwak zijn.

Maar door de vele opeenvolgende drukke periodes – blog, boek, tv en zingen, het vraagt meer dan je denkt – had ik plots geen tijd meer om 8u per week naar de yogales te gaan. Ik bedacht me dat af en toe een toertje lopen wel handig zou zijn. Het kan kort en stevig zijn. Je hoeft nergens heen te rijden. En bovendien is het nog eens goedkoop ook (op al die super coole loopoutfits na natuurlijk..).  Ik heb het een kans gegeven en ondertussen loop ik frequent. Graag zet ik een aantal doorslaggevende puntjes op een rij die mij heel erg geholpen hebben, want wie weet heb jij er ook wel wat aan.

Wearing: TRIACTION By Triumph

Start To Run

Als ik één ding echt zeker wist dan was het wel dat ik het heel traag zou moeten opbouwen. Het laatste wat ik wilde was blessures en daardoor geen yoga meer kunnen doen.. Ik had ook niet zoveel conditie en ik weet dat als het een keertje stevig tegen steekt ik er al snel de brui aan zou geven. Dus downloadde ik de Start To Run app – daar had ik al veel over gehoord. Het feit dat het traag opbouwt en zeker in het begin je voldoende mag stappen tussendoor was een goeie match voor mij. En het viel zo goed mee dat ik al snel de frequentie van 3 keer per week wist aan te houden. Wanneer ik eens een weekje in het buitenland zat of het er echt niet van was gekomen dan deed ik ook wel eens een stapje terug naar een lager niveau. Het moest vooral aangenaam blijven aanvoelen.

Muziek in de oren /  Jaybird

Wanneer ik vroeger liep – ik kan die keren op 1 hand tellen – dan liep ik zonder muziek. En man, WAT EEN VERSCHIL. De beats geven me de juiste drive! En ja dat klinkt logisch en ik wist al wel dat veel mensen met muziek in de oren liepen maar ik had nooit gedacht dat het verschil zo extreem groot zou zijn. Zeker toen ik een specifieke ‘running’ playlist maakte op Spotify. En al helemaal wanneer ik m’n draadloze Jaybird oortjes kreeg, maar ook andere noise cancelling oordopjes zijn natuurlijk een optie.

Functional Training / looptechniek

Ongeveer tegelijk met de start van mijn lopen, begon ik ook met Functional Training, in Borsbeek bij Christoph Strijbos en Hanna Mariën. Want als ik ga lopen en geen blessures wil oplopen – en al geen optimaal beengestel heb – dan wilde ik vooral een goeie techniek ontwikkelen. Maar behalve dat wil ik ook die gluten en buikspieren sterker krijgen, niet alleen voor het lopen maar ook voor m’n evenwicht in de yoga bijvoorbeeld.. Samen met het Functional Training team neem ik dus mijn ‘zwaktepunten’ onder de loep en gaan we specifiek bekijken wat ik nodig heb in mijn sport(en).

Loopwedstrijden / loopevents

Ha! Dat was zeker niet de bedoeling. In tegendeel, geen haar op m’n hoofd dat eraan gedacht had om ooit een loopevent mee te doen. Want nee, ik ging niet trainen voor marathons en al die shizzle, ik wilde gewoon wat extra sporten, een half uurtje per dag ofzo.. Maar ondertussen heb ik toch al enkele mee gedaan en eigenlijk vind ik het wel heel leuk. Het geeft me een reden om de week ervoor een keertje meer te gaan lopen. En de adrenaline zweept stevig op tussen al die mensen! Ondertussen heb ik toch al een aantal loopevents op m’n planning staan..

Et voila.. Nu ben ook ik gezwicht voor het lopen. Al blijf ik het op korte afstanden houden. De bedoeling blijft om wat extra te sporten, niet om giga doelstellingen te bereiken. Maar het gaat vlotjes en meer nog: ik kan er zelfs echt van genieten. En dat laatste had ik nooit gedacht.

En hoe zit dat bij jou? Ben jij al begonnen met lopen? Hoe was jouw start? Hoe heb je het aangepakt?

Lezingen / Workshops / Signeersessies

0

Wil je graag een keertje een lezing bijwonen? Regelmatig doe ik uit de doeken wat mijn mening en visie is als het op gezonde voeding aankomt. Ook trek ik samen met mensen de keuken in om het gezonde koken onder de knie te krijgen en mijn tips en tricks mee te delen. Verder vind je me op verschillende events voor het signeren van m’n boek De Gezonde Goesting en een leuk babbeltje te doen – uiteraard!

Hieronder vind je alle openbare lezingen/workshops/signeersessies. Vergeet zeker niet te reserveren via de bijhorende links om te vermijden dat de plaatsen al volzet zouden zijn als je toekomt.

 

UPDATE SOON

 

De Gezonde Brooddoos op MNM

0

Vanochtend was ik te gast bij Peter en Julie in de Grote Peter Van de Veire Ochtendshow. Heel deze week staat namelijk in het teken van de brooddoos bij MNM. Je kan trouwens nog de hele week brooddozen winnen voor je hele school of bedrijf, check it out!

Elke ochtend stelt een chef/foodie ook zijn of haar gezonde brooddoos voor in de rubriek #DeBrooddoosVan. En vanochtend was het mijn beurt. Ik zet voor jou nog eens op een rij wat er in mijn brooddoos zat! 🙂

Mijn brooddoos is er eentje met verschillende compartimentjes. Ik ben zelf vaak op de baan of alleszins een ganse dag weg van huis en dus heb ik wel wat ervaring met het voorbereiden van een lunchpakket. Daar zijn verschillende dingen belangrijk vind ik. Zo vind ik het niet zo handig om veel bestek mee te sleuren. Op de duur heb ik meer bestek in mijn auto/op kantoor liggen dan in mijn keuken en nog veel meer: hoe meer rommel ik moet meesleuren hoe meer gedoe het wordt en hoe minder gemotiveerd ik ben om een lunchpakketje voor te bereiden. Graag werk ik ook met dingen die ik makkelijk de dag ervoor kan klaarmaken zodat ik ’s ochtends niet teveel tijd verspil..

MNM brooddoos 2

Wat zat er allemaal in #DeBrooddoosVanSteffiVertriest

  • 2 koekjes met haver, banaan en chocolade stukjes. Super makkelijk met maar 3 ingrediënten en op 15 minuutjes klaar – en ook nog eens gezond uiteraard. Het recept komt uit De Gezonde Goesting seizoen 1 en je vindt het ook in mijn gelijknamig boek.
  • Wat kerstomaatjes. Je weet wel, voor dat snacken tussendoor.
  • Blauwe bessen voor wat extra anti-oxidanten onderweg.
  • Een fruitrolletje. Hierbij steek ik verschillende fruitjes in een rijstrolletje. Zo hoef je niets te schillen ofzo, gewoon alles al kan en klaar om uit de hand te eten. Ik koos hier voor kiwi, frambozen, blauwe bessen en munt. Allemaal nog in het seizoen verkrijgbaar nu, ook in de biowinkel! Als je tips zoekt over hoe je zo’n rijstrolletje maakt – zonder dat het weer uit elkaar valt – dan kan je dat hier bekijken.
  • Een Spaans omelet met zoete aardappel. Receptje hieronder.

Recept voor het Spaanse omelet met zoete aardappel. Ik schrijf het uit voor 6 personen – afhankelijk of je er nog andere dingen bij eet moet je natuurlijk wel een grotere portie voorzien.

Ingrediënten:

  • 1 zoete punt paprika
  • 1 ui
  • 1 grote zoete aardappel
  • 7 eieren
  • 1/2 tl zout
  • Platte peterselie
  • Olijfolie

Hoe:

  1. Schil de zoete aardappel en snijd hem in schijfjes. Doe de schijfjes in een stoommandje tot ze beetgaar zijn.
  2. Snijd ondertussen het uitje en de zoete puntpaprika. Doe ze met wat olijfolie in een pan en stoof aan.
  3. Kluts de eieren en voeg er zout aan toe.
  4. Neem een kleine vuurvaste schaal. Leg een laag schijfjes zoete aardappel, doe er wat van het paprika-ui-mengsel over, een laagje geklutst ei en herhaal dit tot de schaal vol is.
  5. Zet in de oven op 175 graden voor zo’n 25 minuten (controleer regelmatig, want afhankelijk van de grootte van je schaal en het type oven, kan dit stevig variëren.)
  6. Werk af met wat platte peterselie.
  7. Smakelijk!

Wil je graag het gehele interview nog eens herbekijken, dat kan hier.

Pictures from MNM.

Gestoofde appel met ricotta en pistachenoten

0

Deze moest ik toch even sharen! Overheerlijk en oh zo simpel – en dat zijn de beste recepten, toch?

Eerder deze week trok ik de koelkast open, op zoek naar een snackje of alleszins iets dat snel gefixt zou zijn. Ik ritste een appeltje en wat ricotta mee en dat bleek een heerlijke combo. Niet zo onlogisch achteraf bekeken.

Wat ik tevens geweldig vind aan deze is dat het een klein en uiterst verfijnd zoet (maar niet té zoet) proevertje is. Het ideale dessertje eigenlijk. Want misschien ligt het aan mij, maar hoe graag ik ook dessert eet, de porties zijn altijd zo gigantisch? Ik wil nog even nagenieten van iets zoet na mijn eten, niet nóg eens een ganse maaltijd naar binnen werken..

Soms twijfel ik even of ik recepten zoals deze op Bye Bye Cheeseburger zou zetten. Of ik ze überhaupt ‘recepten’ kan noemen. Maar dan bedenk ik mij dat het toch veel meer gaat over mensen inspireren en hun interne receptenbibliotheek – ja ik bedoel daarmee: in je hoofd – aan te vullen met makkelijke en lekkere dingen. En iets simpel als deze hoort daar zeker ook bij.

Ow ja. Voor ik het vergeet. Nog even een personal update. Binnenkort weer druk druk druk.. Volgende week woensdag zit ik in de ochtendshow op MNM om je een gezond brooddoos-ideetje mee te geven. Ik heb wat leuks in petto!! Ik share het zeker ook op m’n Instagram en Facebook! De week daarna heb ik nieuwe opnames voor njam! TV. Nee nee (nog) geen nieuwe afleveringen voor De Gezonde Goesting maar wel wat nieuws, dit najaar op je scherm! Ik mag er nog niet teveel over verklappen maar zeker is wel dat het je veel comfort en warmte zal geven deze winter. Hihi. Keep you posted!

Oké, oké, ik ben aan het afdwalen. Terug naar het receptje. Ik schrijf het uit voor twee personen.

Ingrediënten:

Hoe:

  1. Verwijder het klokhuis van de appel en snijd hem in schijfjes. De schil mag er dus aan blijven – lekker veel vitamientjes daar!
  2. Doe wat olijfolie in een pan, doe de schijfjes appel erin. Liefst naast elkaar – mogelijks moet je dan twee pannen gebruiken voor de volledige appel. Wanneer het vuur warm is zet je het wat lager, zodat de olie niet mega heet wordt.
  3. Laat de appeltjes even garen, draai ze om en gaar verder. Doe er wanneer ze zo goed als klaar zijn wat kaneel over.
  4. Dresseer op een bord, in de vorm van een bloemetje.
  5. Schraap met een soeplepel een strookje ricotta af. Dresseer het over je appelbloem.
  6. Doe er enkele pistachenoten over.
  7. Beetje honing erbij. En werk eventueel af met munt
  8. Smakelijk!

Nectarine crumble

1

Het nectarineseizoen loopt op z’n einde.. Snik snik.. Maar dé gelegenheid om gauw nog eens mijn nectarine crumble te maken. Het recept komt uit mijn boek De Gezonde Goesting en is één van mijn favorieten! Vandaar dat ik hem ook even met jullie wilde delen.

De crumble is helemaal glutenvrij omdat ik werk met haver. Daar gebruik ik de Nutridia haver voor. Want – mocht je het nog niet weten – ik ben sinds kort ambassadrice van Nutridia. Hun assortiment bestaat uit allerhande biologische producten (granen, noten, granola, honing, kokosolie,..), een ideale match dus met mijn visie op gezonde voeding!

Verder gebruik ik uiteraard weinig en enkel natuurlijke suiker.

Ingrediënten:

  • 130 gram Nutridia haver
  • 4 el extra vierge olijfolie
  • 2 el water
  • 4 el ahorn siroop (+ 2 tl extra voor de vulling)
  • 1 tl zout
  • 1 tl nootmuskaat
  • 1 tl kaneel
  • 6 nectarinen
  • 2,5 el amandelmeel
  • 2 tl limoensap

Hoe:

  1. Neem 50 gram van de Nutridia haver en maak daar meel van door het te blenden. In een par spins is dat gebeurd.
  2. Meng het havermeel, de overige Nutridia haver, de olijfolie, het water, ahorn siroop, zout, nootmuskaat en kaneel. Zet het opzij.
  3. Snijd de nectarinen in stukjes en verwijder de pitten.  Doe er het limoensap over. Doe het amandelmeel en de twee theelepels ahorn erbij.
  4. Doe het fruitmengsel in een kleine ovenschaal.
  5. Doe het havermengsel erboven op.
  6. Zet voor 35 a 40 minuten in de oven op 170 graden.

Eet warm!

YUM!

Recept: Worteldipje met sesam

2

De afgelopen drie dagen heb ik verschillende demo’s gegeven bij DOMO. Met hun X-power gamma  heb ik verschillende smoothies, dipjes, slaatjes en noem maar op gemaakt. Daar heb ik dus kort geleden wat mee geëxperimenteerd en mijn worteldipje viel zo in de smaak dat ik deze ook meteen wil delen met jou.

Het worteldipje is veganistisch, lactose- en glutenvrij maar vooral een geweldig smaakbommetje met een romige structuur. Perfect om op een crackertje te smeren, maar ook heerlijk met wat koude groentjes. Het ideale hapje als je gasten over de vloer krijgt, want bij koude groentjes komt toch nog vaak dat potje cocktailsaus op de proppen. Op deze manier kan je groentjes met groentjes eten, sounds great no?!

Laat je niet afschrikken door het lange lijstje ingrediënten. Er zitten heel wat kruiden in maar ik ben er zeker van dat je die allemaal al in huis hebt. Op de worteltjes en eventueel de bouillon na is dit een koude bereiding. Reden te meer om een kwalitatieve extra vierge olijfolie te kiezen! Alle geweldige stoffen waar olijfolie voor bekend staat blijven optimaal bewaard in deze worteldip!

Worteldipje

Ingrediënten:

  • 350 gram wortelen
  • 1 el extra vierge olijfolie
  • 3 el tahini (sesampasta, 100% puur)
  • Stukje verse gember (2 vierkante cm ongeveer, of naar smaak)
  • Ruim 1/2 tl koriander
  • Ruim 1/2 tl komijn
  • 1/2 tl kaneel
  • Snuifje zout
  • Snuifje cayennepeper
  • Sap van een halve citroen
  • 1 sjalotje
  • 3 el groentebouillon
  • Verse koriander (afwerking)
  • Zwarte sesam (afwerking)

Hoe:

  1. Schil de wortels en hak ze in stukjes. Stoom ze volledig gaar. Laat even afkoelen.
  2. Ik werk meestal met een bouillonblokje, ik meng het met wat warm water en gebruik dan enkele eetlepels, een stuk of drie a vier.
  3. Meng alle ingrediënten – behalve de zwarte sesam en de verse koriander – in een blender.
  4. Doe in een potje, strooi er zwarte sesam over en werk af met verse koriander. Wie gek ik van koriander kan ook nog wat verse koriander snijden en onder het mengsel doen.

Smakelijk!