We zijn over de helft! En hoe gaan jouw dagen zonder vlees? De mijne zeer goed in ieder geval! Al heb ik wel 1 keer ‘gezondigd’. Nu ja, officieel is het vooral minder vlees en vis, maar omdat ik dat sowieso al doe wilde ik toch graag de volledige periode uitzitten. Maar toen we met de opnames van De Gezonde Goesting seizoen 2 bezig waren heb ik op een gegeven moment toch geproefd van m’n zalmballetjes – KEI lekker en kids-proof trouwens, binnenkort op njam! Maar geen nood, ik doe er gewoon een paar extra dagen bij op het einde van de rit en dan heb ik toch m’n 40 dagen gehad.
Om je wat extra motivatie te geven voor de resterende dagen van Dagen Zonder Vlees heb ik een aantal van mijn favoriete veggie-recepten op een rijtje gezet.
Currystoofpotje van quinoa, zoete aardappel en boerenkool
Een salade geeft vaak de verkeerde indrukwant velen denken dat een salade niet vult en ze met honger zullen achterblijven. Dan schotel ik je heel graag deze voor. Heerlijk vullend met een lekkere zoete toets van de zoete aardappel. Allemaal goede dingen gecombineerd!
Hoe gaan jouw Dagen Zonder Vlees? Ga jij voor de volledige 40 dagen of probeer je vooral minder vlees en vis te eten? Laat het me weten in de comments onder deze post!
As promised.. Een receptje met matcha. In mijn post over matcha kon je al lezen dat matcha uitzonderlijk rijk aan antioxidanten is. En dus is het een leuke om af en toe aan je gerechtjes toe te voegen. Bij deze is het een granola geworden.
Mooie sportkleding is er in overvloed – dat weten zowel ik als mijn portefeuille maar al te goed. Maar comfort moet soms wijken voor leuke designs en dus is het heel fijn dat Triaction by Triumph niet enkel leuke looks brengt maar ook heel comfortabele sportkleding. Ik krijg vaak mailtjes over mensen die met yoga willen starten maar zich gewoon niet goed genoeg in hun vel voelen om in een klas vol mensen te zitten in niet altijd even flatterende houdingen. En wat ook vaak terug komt is een boezem die naar alle kanten swingt. Daar heeft Triaction by Triumph de ‘bouncecontrol’ voor. Heel technologisch zijn ze gaan kijken hoe ze je borsten het best kunnen ondersteunen. Waardoor iedereen comfortabel kan gaan sporten!
In Nederland is Manon Tilstra ambassadrice van Triaction by Triumph en we hebben besloten samen een challenge aan te gaan! Een sportieve activiteit waarbij we het etgen elkaar opnemen. Momenteel zijn we nog druk aan het bedisselen wat dit gaat worden. Zeker is wel dat het geen alledaags iets wordt!
Afgelopen woensdag was het dan eindelijk zo ver. Samen met Manon Tilstra stapte ik in een challenge, een sportieve activiteit die we beiden nog nooit gedaan hadden. We hebben ons namelijk gewaagd aan paaldansen!!!
Paaldansen heeft een wat vulgaire bijklank maar eigenlijk is het gewoon een mega work-out. Het wordt niet voor niks Pole Fitness genoemd tegenwoordig. En ook niet zonder reden is het bijzonder populair aan het worden want het was echt super leuk. Als yogini heb ik natuurlijk wel wat affiniteit met lenigheid, bovendien heb ik altijd al graag gedanst en pole fitness is een mooie combinatie van beide met ook nog eens heel wat krachtwerk dat er bij komt kijken. Echt een aanrader om eens te proberen. Hoe het eruit zag? Haha.. Daar laat ik je van genieten in deze video:
En nu is het aan mij om jou uit te dagen! Ga eens een challenge aan, kies voor een work-out die je nog nooit gedaan hebt! Iets wat je altijd al wilde doen, iets wat je bang maakt, iets waarvan je misschien denkt dat het helemaal niks voor jou zou zijn,.. Kortom een echte challenge! Team Triaction en ikzelf dagen je uit eeeeen je kan er ook nog iets mee winnen.. Een super leuke sport-BH van Triaction by Triumph voor jou en een vriendin!
In mijn vorige vlog had ik het al over de bounce control waar Triumph zich op richt. Ze hebben er heel veel onderzoek naar gedaan om vrouwen de beste ondersteuning te bieden tijdens het sporten. En dat vind ik zelf bijzonder belangrijk. Er zijn heel veel vrouwen die sporten vermijden gewoon omdat ze moeilijk goed ondersteunende sportkleding vinden waar ze zich prettig bij voelen. Das bijzonder jammer want sporten is zoooo goed voor je lijf dat het voor iedereen zou moeten kunnen doen, any size, any shape. Hoewel ik al vaak yoga gedaan heb in m’n Triaction outfitjes was het nu de eerste keer om een andere uitdaging ermee aan te gaan. Een keertje in alle mogelijke richtingen hangen – hilarisch zoals je in de video kan zien! En ook nu full focus op wat ik aan het doen ben in plaats van me te bekommeren over of m’n outfit al dan niet blijft zitten.
De pole fitness was al even achter de rug en dus wad het tijd voor Manon haar tegenprestatie. De winnaar van de pole fitness mocht de andere uitdagen voor een nieuwe challenge en dus koos ik – hoe kan het ook anders – voor Hot Yoga. 🙂
Daarvoor trokken we naar Rotterdam, naar studio Balanzs. Ook voor mij was het redelijk nieuw. In die zin dat het geen Bikram was maar eerder een vinyasa flow in de hotroom. Een ashtanga in de hotroom deed ik ooit eens in Ibiza, maar dit was echt wel nieuw. En best een uitdaging want in de shaturanga bv doen ze bij Balanzs een extra push-up. Klinkt als ‘maar een extra push-up’, maar op een hele les voel je dat stevig hoor. Met als resultaat stijve bovenarmen en schouders de volgende dag.
Manon bracht het er goed vanaf. Ze doet sowieso al veel cardio en is sportief en actief, dus dat helpt uiteraard al heel veel. Toch was het niet zo makkelijk want een vinyasa flow beweegt heel de tijd, van de ene beweging in de andere.. En dus moet je aandachtig luisteren en goed kijken naar de teacher. Die laatste maakte er ook meteen ene stevig lesje van. Niet zo simpel dus als je nog nooit yoga hebt gedaan.
Ik heb ook een korte video opgenomen van ons avontuur in Amsterdam. Enjoy.. 😉
Ik hoop dat ik Manon wat heb kunnen inspireren met deze uitdaging!
Welke Triaction By Triumph ik droeg? Voor deze yogasessie had ik de Magic Motion gekozen. Deze is voorgevormd maar zonder een harde beugel. Dat wil zeggen dat ik mij in alle mogelijke bochten kan wringen – check pictures below, haha – en toch geen het de ondersteuning die nog is. De voorgevormde shape heeft ook extra voordelen als je niet van een grote boezem voorzien bent, hihi!
En dus ben ik nu weer terug begonnen met Bikram. HEERLIJK! Het was mijn eerste yoga-liefde en ik denk dat het altijd mijn grootste yoga-liefde zal blijven ook. Tijdens mijn eerste lessen terug in de hotroom, kwamen veel tips bij me op waar ik veel aan gehad heb in het begin en de loop van mijn Bikram-years.
En ik mag ook nog een leuke actie aankondigen. Jij kan namelijk ook in Team TRIACTION 2 komen! Je krijgt dan fitnessbegeleiding van een coach, uiteraard een leuk pakje van TRIACTION by Triumph (om je meteen te motiveren voor je nieuwe lifestyle!) en ook heel wat toffe challenges in 2018. Wat je ervoor moet doen is super easy, gewoon je favoriete workout pose delen via Instagram met de hashtag #TeamTriacton2 en #BE.
Het einde van het jaar komt steeds dichterbij en traditioneel is het dan voor mij een bijzonder drukke periode. Rushen voor de deadline van m’n boek, een nieuw seizoen van De Gezonde Goesting en on top of that heb ik ook nog eens een huis gekocht – waar een stuk meer bij komt kijken dan ik gedacht had amai. En dat wil dus ook zeggen dat sporten er wel eens aan ontbreekt. En dus probeer ik kortere sessies in te lassen, een kort loopje in plaats van een lang, een kleine home workout in plaats van naar de fitness en wanneer het kan uiteraard een yogasessie. En voor die laatste probeer ik nu wat nieuw.. Door tijdgebrek probeer ik meetings in de buurt van de yogastudio te regelen. Dan doe ik m’n yoga kleding al aan en werk ik er rond met m’n outfit zodat ik in 1,2,3 de studio kan induiken.
Als fervent tea-lover heb ik me het laatste jaar verdiept in thee door verschillende opleidingen te volgen. En dus wil ik ook jou op de hoogte houden van mijn thee-avonturen en steeds uitdeinende thee-kennis. Vandaag wil ik het dan ook graag over matcha hebben. Daar maak ik binnenkort wat nieuwe recepten mee en dus wil ik je al even kennis laten maken met deze geweldige thee.
Wat is matcha?
Matcha is een groene thee. Met andere woorden het komt van de Camelia Sinensis, de theeplant. Oorspronkelijk komt het uit het oude China maar matcha wordt vandaag de dag vooral in Japan geteeld en wordt daarom ook als een Japanse thee beschouwd. Vooral de teelt verschilt van de meeste andere groene thee. Enkele weken voor de oogst worden de theeplanten van de zon afgeschermd door matten, daardoor gaat de plant meer chlorofyl aanmaken. Na de pluk worden de steeltjes verwijderd en worden de bladeren verpulverd tot poeder. Bij matcha drink je namelijk de gehele thee op en houd je geen blaadjes over. Matcha wint – by far! – als het om antioxidanten gaat maar bevat ook meer cafeïne dan andere groene thee.
De smaak van matcha?
Matcha heeft geen evidente smaak. Zeker niet wanneer je niet gewoon bent grassige thee te drinken. Matcha smaakt bijzonder ‘groen’ en vrij bitter. Daarom wordt het vaak met melk en wat suiker gedronken.
Hoe wordt matcha gemaakt?
Het matcha poeder wordt opgeklopt met een bamboeborstel (een chasen), met heet water van ongeveer 70 graden Celsius en gemiddeld neemt met een theelepeltje poeder op 60 ml water. Er zijn ook dunnere varianten en dikkere varianten en zoals ik al zei wordt er vaak nog melk (koemelk maar evengoed amandelmelk of kokosmelk bijvoorbeeld) aan toegevoegd.
De voordelen van matcha
Er is niet heel veel onderzoek specifiek naar matcha. Matcha is een groene thee en dus heeft het dezelfde voordelen als groene thee. Wel is het zo dat matcha 3 keer zoveel antioxidanten bevat dan de meeste andere groene thee. Specifiek ook de catechines, de EGCG’s die zo geprezen worden in groene thee, onder andere voor hun ontstekingsremmende werking. En dat laatste is niet onbelangrijk want hoewel acute ontsteking goed is om allerlei dingen op te lossen in ons lichaam, is chronische laaggradige ontsteking iets wat vaak voorkomt en niet goed is voor ons.
Verder zou matcha net als groene thee bescherming geven tegen hart- en vaatziekten, dat is vooral door de hoeveelheid antioxidanten en aangezien deze hoeveelheid nog beduidend groter is bij matcha, zou deze wel eens extra veel impact kunnen hebben. Al vraagt dat natuurlijk nog meer onderzoek vooraleer men daar concrete uitspraken over kan doen.
Matcha maakt je relaxt. Of toch als het aan de L-theanine aminozuren (de bouwstoffen van eiwitten)Â ligt. Die zorgen voor alpha golven in het brein en maken je daarom meer relaxt. Ze hebben ook een effect op je humeur en je concentratie. Bring it on!
De nadelen van matcha?
Matcha bevat zeer geconcentreerde voedingsstoffen en daarom wordt aangeraden niet meer dan twee koppen per dag te drinken. Onder andere zit er meer cafeïne in. Omdat je de bladeren eigenlijk volledig consumeert krijg je eventueel ook meer pesticiden of andere nasties binnen (kies om te beginnen dus al voor bio!). Daarnaast is het geen makkelijke smaak en ook een prijzige thee.
Maar overall kan af en toe een kopje matcha prima mee je healthy lifestyle ondersteunen!
Drink je zelf matcha? Heb je het al eens geprobeerd? Wat vond jij van de smaak? Laat het weten in de comments onder deze post.
Afgelopen zondag maakte ik boekweitpannenkoeken (reden: niet veel meer in huis want ik vertrok voor een korte vakantie naar Nederland) en ik bedacht me dat het wel leuk zou zijn om deze te delen op Bye Bye Cheeseburger. Vooral omdat het een heel veelzijdig receptje is. Volkoren boekweitpannenkoeken kan je namelijk met heel veel dingen combineren. Ik denk aan spinazie, eitjes en shiitakes bijvoorbeeld. Maar ook zoetigheid is een optie. Afgelopen zondag koos ik voor banaan en chocolade.
Ik kies voor volkoren boekweitmeel. Dat wordt gemaakt van het volledige graan waardoor het onder andere meer vezels bevat. Deze pannenkoeken zijn lactosevrij en glutenvrij, ideaal voor wie een intolerantie heeft of voor wie er bewust voor kiest natuurlijk.
Vanaf 1 maart start ik eraan: 40 dagen zonder vlees. En zonder vis ook. En hoewel mijn intentie initieel ook was om volledig vegan te gaan ga ik het toch maar daar op houden. Maar for now, nog af en toe vis dus. Vlees eet ik maar zelden, maar als ik ergens aan tafel aanschuif dan eet ik wat de pot schaft en als ik op restaurant de vegetarische opties maar niks vind dan zal ik wel een kip ofzo nemen. Waar het kan kies ik altijd voor kwaliteits- en biovlees. Minder vlees maar beter vlees dus. ‘Kwalitariër’ noem ik het graag.
Af en toe een stukje vis staat wel op het menu. Niet zo vaak maar áls ik vis eet, dan wil ik wel een visje eten waarvan ik weet dat het me echt veel voedingsstoffen bijbrengt. Zalm is daarvoor ideaal! In deze post wil ik je graag wat redenen geven om zalm iets vaker op het menu te zetten. En eventueel dat stukje vlees eens te vervangen door deze vis.
Rijk aan omega 3
Dat lijkt misschien een evidentie en het is al zo vaak gezegd maar aangezien nog steeds zo goed als iedereen te weinig omega 3 heeft, is het de moeite waard om het nogmaals te benadrukken. Bovendien bevat zalm heel veel EPA en DHA, twee vormen van omega 3 die enorm belangrijk zijn en die quasi enkel in dierlijke voeding te vinden zijn. Plantaardige omega 3 is vooral ALA (alfalinoleerzuur). In theorie kunnen we die zelf omzetten naar EPA en DHA, maar in de praktijk gebeurt dat heel moeizaam. Op 100 gram zalm is 2,3 gram EPA en DHA. Ideaal dus om een flinke dosis binnen te krijgen.
Veel Vitamines B
B-vitaminen (zoals vele anderen) werken het best als ze met heel de familie zijn (the power of family!). Zalm bevat een flinke dosis B-vitaminen zoals B1, B2, B3, B5, B6, B9 en B12. Ze zijn belangrijk voor je voeding om te zetten naar energie, om inflammatie onder controle te houden en voor de bescherming van het hart en het brein.
Inflammatie is nodig in het lichaam, zo lost ons lichaam heel wat dingen op. Het probleem is dat veel mensen te kampen hebben met een constant laaggradige ontsteking, en dat is niet goed voor het lichaam. In tegendeel, het zou verantwoordelijk zijn voor een heel deel van de verouderingsziekten. De anti-inflammatoire krachten van zalm zijn al vaker onderzocht. Deels komen ze ook al van de gigantische hoeveelheid omega 3, die sowieso ontstekingsremmend werkt.
Goed voor het brein
Vette vis heeft al vaker bewezen goed te zijn voor psychologische klachten zoals depressie en angsten. Verder zou zalm ook heel protectief zijn voor cognitieve achteruitgang en in het algemeen het geheugen ondersteunen. ‘Brain food’ zoals men wel eens zegt. Mensen die vaak zalm eten hebben ook meer grijze stof in hun hersenen. En voor de duidelijkheid: das heel positief!