Home Blog Pagina 34

Creatief zijn met water: 3 lekkere mocktails

Februari is aangebroken en ik was het zelf bijna vergeten, maar het is zover: Tournée Minérale. Olé!! Dé maand waarin we traditiegewijs allemaal een inspanning doen om de ganse maand geen alcohol te drinken. In een van mijn vorige posts had ik het er al eens uitvoerig over: ikzelf drink enkel water en thee (hence waarom Tournée Minérale zo aan mij passeert). Alcohol is ondertussen een ver verleden – hoe dat komt kan je ook in mijn vorige post lezen – maar voor velen blijft het toch een uitdaging. En het feit dat we dezer dagen minder om handen hebben maakt het er niet noodzakelijk gemakkelijker op.

Lekkere Mocktails Steffi VertriestIk sprak eerder deze week met een vriendin van me die zei dat het tijdens deze Corona tijden net moeilijker voor haar is om dat glas wijn te laten staan. Voordien was het vooral op restaurant of in het weekend, maar sinds de eerste lockdown is het voor haar en haar vriend een gewoonte geworden om ook ’s avonds bij het eten een glas uit te schenken. Vooral voor de gezelligheid, die we nu toch vooral thuis moeten creëren.

Challenge accepted! Want gezelligheid en lekkere drankjes dat kan ook zonder alcohol, me dunkt!

Sinds enkele maanden ben ik ambassadeur van SipWell, het Belgische lokale water dat niet enkel van onze eigen bodem komt maar ook nog eens z’n uiterste best doet om zo ecologisch mogelijk te zijn. Ze zijn onder andere CO2-neutraal en de flessen worden tot wel 60 keer hergebruikt (én milieuvriendelijk gereinigd trouwens!). Wat voor mij het grootste voordeel is aan mijn SipWell koeler? Dat ie me eraan herinnert om lekker veel water te drinken doorheen de dag én dat ik in één, twee, drie een glaasje tap. Oh ja, en een lage droogrest, voor de beste thee’tjes mee te zetten dus!

Samen met SipWell ging ik ook voor Tournée Minérale aan de slag. Onder andere om water aantrekkelijker te maken op je tafel. Eén van de uitdagingen voor al wie niet gewoon is om water te drinken bij de maaltijd, is om water er aantrekkelijk en feestelijk te doen uitzien. Onderschat de kracht van het oog maar niet. Een groot deel van de gezelligheid van een glaasje wijn komt van de leuke fles op de tafel, het ritueel van het ontkurken en ga zo maar door. Een handig trucje is daarom om wat meer hart en ziel in je water te steken. Gewoon al je water mooi presenteren kan een wereld van verschil maken in je beleving, met de elegante glazen en karaffen van SipWell bijvoorbeeld (die je ook kan winnen trouwens, zometeen meer daarover!). Dat geeft toch altijd dat “ietsje meer”. Ook een kleine smaakmaker kan je water extra aantrekkelijk maken. Kies voor natuurlijke en subtiele ingrediënten zoals fruit of kruiden, die geven een boost aan je tafeldecoratie én zijn bovendien gezond ook.

Mag het nog een beetje extra zijn..? Dan heb ik ook drie mocktails voor je in petto. Een wintermocktail – vergelijkbaar met een gezonde sangria, een rosé champagne maar dan op basis van witte thee en een virgin mojito om het weekend mee op te leuken.

lekkere mocktails recepten

Winter mocktail – voor 6 personen.

  • 500 ml heet water
  • Zwarte thee (6 gram losse thee of 2 theezakjes)
  • 2 kaneelstokjes
  • 6 eetlepels Ahornsiroop (of meer naar smaak)
  • 500 ml granaatappelsap
  • 200 ml versgeperst sinaasappelsap
  • 1 appelsien in dunne plakjes
  • 1 limoen in dunne plakjes
  • 1 citroen in dunne plakjes
  • 1 appel in kleine blokjes
  • 3 cups bruiswater

Zo maak je het:

Laat de thee trekken in het heet water, samen met de kaneelstokjes, voor zo’n 5 minuten.

Haal de thee eruit en doe de ahorn erbij. Laat afkoelen.

In een grote kan doe je het granaatappelsap, sinaasappelsap, en al het fruit.
Doe de koude thee samen met de kaneelstokjes erbij en roer goed. Laat idealiter een volledige nacht in de koelkast staan. Voor het serveren vul je aan met bruiswater.

Rose champagne – voor 4 personen

  • 12 gram Witte thee (een Pai Mu Tan bijvoorbeeld)
  • 500 ml water
  • SqueezeWell watermeloen (of een cassis of zelfgemaakte coulis)
  • 500 ml Bruiswater
  • Gedroogde of verse eetbare rozen (als decoratie)

Zo maak je het:

Combineer de 12 gram losse witte thee en 500 ml water (op kamertemperatuur), laat deze een nachtje trekken in de koelkast.

Verdeel over 4 glazen, vul ze allemaal half met de coldbrew thee en leng aan met bruiswater. Voeg er een druppeltje SqueezeWell aan toe en werk af met gedroogde bloemen.

Virgin mojito – voor 1.

  • 1 tl Kokosbloesemsuiker
  • Verse muntblaadjes
  • 1 Limoen + meer voor de afwerking
  • Ijsblokjes
  • Bruiswater

Zo maak je het:

Neem vijf muntblaadjes en kneus ze samen met de kokosbloesemsuiker in een vijzel tot je de munt heel goed ruikt. Pers de limoen uit in een glas. Giet het mengsel van de zonet gekneusde kokosbloemsuiker met munt erbij en laat even trekken. Leng vervolgens aan met bruiswater. Werk af met een takje verse munt en een kwartje limoen.

Steffi Vertriest Mocktails Give-AwayGive-away:

Ik heb ook nog leuk nieuws, want ik mag van SipWell een setje van hun mooie nieuwe glazen en karaffen weggeven, alsook een selectie van hun (suikervrije) SqueezeWell smaakjes om je water op smaak te brengen. Een ideaal pakketje om in no time je tafel mooi aan te kleden én je water een extra smaakje te geven.

Laat me in de comments weten wat jouw manier is om meer water te drinken en binnen twee weken kies ik een winnaar uit!

Gezond dessertje: Banaan-pinda flapjack

Who’s up for some baking? Ik ben super enthousiast om je voor te stellen aan mijn laatste nieuwe receptje, waarvan ik nu al weet dat je het awesome gaat vinden!

gezond dessertje flapjack banaan pindaDeze keer ben ik aan het bakken gegaan en na een beetje tweaken is deze geweldige flapjack ontstaan. Uiteraard de gezonde(re) versie. Deze flapjack is glutenvrij en lactosevrij en ik maak hem met een minimale hoeveelheid ahornsiroop.

Een flapjack is een traditionele koek uit Groot-Brittannië en volgens mijn roomie uit Londen is het de beste koek om bij een kop thee te eten. Heb ik uiteraard meteen uitgetest en guess what.. Ik kan haar geen ongelijk geven. Zelf heb ik hem gecombineerd met een zachte zwarte thee uit Vietnam maar door de chocolade die in de flapjack zit kan je hem ook zeker combineren met een meer uitgesproken zwarte thee zoals een Assam of een Ceylon thee.

Hij is heerlijk zacht, rustiek en vooral héél lekker. Je kan het als dessertje eten maar ook als ontbijt bijvoorbeeld. Zowel warm als koud te smaken én on-the-go mee te nemen. Yes ideed, deze flapjack heeft alles wat een dessertje moet zijn voor mij.

Ingrediënten van dit gezond dessertje

  • 3 bananen
  • 250 gram havervlokken
  • 2 grote eieren
  • 6 el pindapasta (100% pinda)
  • 1 el kokosolie
  • 4 el ahornsiroop
  • 250 ml amandelmelk
  • 1 tl vanille extract
  • 1 el chiazaad
  • ½ tl zout
  • 100 gram zwarte chocolade (min 70% puur)

banaan-pinda flapjackHoe:

Prak de bananen tot een papje. Voeg alle natte ingrediënten samen in een kom en meng tot een glas geheel.

Voeg nu alle droge ingrediënten samen en mix door elkaar.

Meng vervolgens de natte en de droge elementen onder elkaar. Bekleed een diepe ovenschaal met wat bakpapier en giet het mengsel erin. Zet in een voorverwarmde oven op 180 graden voor ongeveer 40 minuten.

Snijd in stukken en smul ervan terwijl ze nog warm zijn of laat ze afkoelen en verorber ze dan.

Teapairing:

Combineer met een zwarte thee, een Assamthee of Ceylon thee gaan perfect samen met deze gezonde Flapjack.

6 Tips om meer grip te krijgen op je gedachten

Ooit al gehoord van een monkey mind? Het is een term uit het boeddhisme verwijst naar de honderden gekke en halfdronken aapjes (onze gedachten) die door ons hoofd springen en ons voortdurend uit het hier-en-nu halen. No worries: we hebben er allemaal last van, je bent zeker niet alleen. En er is goed nieuws, want er zijn veel dingen die je kunt doen om je monkey mind tot rust te brengen en je gedachten niét de baas van je leven te laten zijn!

Afdwalen maakt je ongelukkig

A wandering mind is an unhappy mind. Dat is de veelzeggende titel van het baanbrekend onderzoek aan de Harvard-universiteit waarbij 2000 vrijwilligers via een app werden onderzocht naar hoe gelukkig ze zich voelden, welke activiteit ze daarbij aan het doen waren en of ze dachten aan de activiteit die ze op dat moment deden of ze aan iets anders aan het denken waren. De resultaten waren ongelooflijk: de mensen waren er de helft van de tijd niet met hun hoofd bij. Ze waren het gelukkigst als ze de liefde bedreven, sportten of met iemand in gesprek waren. Het minst gelukkig waren ze als ze rustten of aan de computer werkten. Het was echter niet de activiteit op zich die hen ongelukkig maakte, maar het feit dat hun gedachten aan het afdwalen waren op het moment dat ze het aan het doen waren.

1. Doorbreek gewoontes

Het ding met onze gedachten is dat ze zich vaak in ons leven inslijten en een gewoonte worden. Wat helpt om uit negatief gepieker te komen is het zo snel mogelijk te doen stoppen door zoveel mogelijk in het hier-en-nu te komen. Dat kan door je geest van al dat negatieve af te leiden en iets positiefs te doen: iets creatiefs, wandelen, sporten, een goed boek lezen, naar vrolijke muziek luisteren, you name it. Yoga is ook een goede, want dat haalt je uit je hoofd en brengt je terug in contact met je lichaam.

Steffi Vertriest Mindset2. Be aware

Onze hersenen zijn al van in de oertijd zo geprogrammeerd dat negatieve gebeurtenissen langer bijblijven en dat negatieve gebeurtenissen of prikkels een groter effect op ons hebben dan positieve. In het geval van de oermens was dat nuttig: zo reageerde hij alerter op mogelijke gevaren en kon hij langer overleven. Vandaag is die reflex in veel gevallen minder nuttig en reageren we ook zo op een situatie of gebeurtenis die eigenlijk niet zo gevaarlijk is, maar die ons brein wel als gevaarlijk of dreigend inschat.

Ook al gemerkt dat die tientallen fijne complimentjes van echte vrienden niet opwegen tegen die ene negatieve opmerking van een collega of iemand die je zelfs niet zo goed kent? We reageren ook feller op negatieve prikkels en studies tonen zelfs aan dat we negatief nieuws geloofwaardiger vinden dan positief. Onderzoekers vermoeden dat we die psychologische voorkeur al heel vroeg in ons leven beginnen te ontwikkelen, zelfs al in het eerste jaar van ons leven, wanneer we als baby de reacties van mensen leren inschatten.

Een eerste hulpmiddel is je van dit hele systeem bewust te zijn en je gedachten te identificeren. We leven vaak op automatische piloot en zijn ons amper bewust van wat er wanneer door ons hoofd gaat. Door even op de rem te staan en je gedachten vanop een afstand te bekijken kan je die automatische piloot afzetten. Je gedachten opschrijven kan bijvoorbeeld helpen om voor jezelf uit te zoeken wat er juist gebeurd is en wat er allemaal in je omgaat.

3. Plaats het eens in een ander daglicht

Probeer het eens positief te bekijken. Bijvoorbeeld: je hebt een aantal slechte ervaringen gehad met relaties en hebt daardoor een slecht zelfbeeld gekregen. Je bent op den duur echt beginnen denken dat het aan jou ligt. Gooi het eens over een andere boeg. Je kunt het bijvoorbeeld ook van een positief perspectief bekijken en denken: ‘Die persoon was toxisch voor mij. Wat goed dat ik daarvan af ben.’ En ook: ‘Wat kan ik uit die gebeurtenis meenemen zodat het niet nog eens gebeurt? Hoe kan ik mezelf sterker maken, want ik verdien tenslotte iemand die me wél met respect behandelt?’

Of nog: je hebt een slechte jeugd gehad en je laat die negatieve gedachten vandaag nog domineren. Je kunt het ook zo zien: je leeft nu. Je bent niet meer dat kleine weerloze kind. Je hebt vandaag de kans om grip te krijgen op je leven. Je ouders zijn niet meer de baas over jou.

4. Aanvaard je gedachten

Als je doorhebt wat er allemaal doorheen je hoofd gaat en welke gedachten er overheersen (liefdesverdriet, problemen op het werk, een slecht zelfbeeld, negatieve herinneringen uit je jeugd), dan kan je ze beginnen te aanvaarden. Yes, that’s right, in plaats van ze uit de weg te blijven lopen, kun je eens iets anders proberen, namelijk: aanvaarden dat je al deze negatieve gedachten hebt. Je kijkt ze recht in de ogen. Waarom? Hoe meer je iets gaat verdringen, hoe zwaarder het begint door te wegen, bewust of onbewust. Door het ruimte te geven en het te voelen zal je er ook iets aan kunnen doen.

5. Zorg voor jezelf

We vergeten vaak dat ontspannen niet zomaar gebeurt: we moeten hier ook iets actiefs voor doen en er tijd voor maken. Na alle prikkels doorheen de dag is het niet eenvoudig om tot rust te komen en het helpt om je daarvan bewust te zijn, zodat je je stresspeil onder controle kan houden. Want: te veel stress of chronische stress betekent dat je lichaam en geest in overdrive gaan en het negatieve gaat overheersen.

Het is dus belangrijk dat te voorkomen en je lichaam en geest te leren aanvoelen. Handel op tijd als je voelt dat je in overdrive gaat en ga op tijd slapen, eet en leef zo gezond mogelijk en laad je op met menselijke connecties. Voel je dat je het niet alleen kunt, zoek dan hulp. Dat kan een goede vriend zijn, maar dat kan ook een therapeut zijn die je bij dit hele proces kan ondersteunen als de wondes te diep zijn. Met andere woorden: wees lief voor jezelf.

Steffi Vertriest Meditatie

6. Mediteer

Gezien hersenen herkneedbaar zijn dankzij hun neuroplasticiteit kun je écht je geest trainen tot andere denkpatronen en -gewoontes. Meditatie is bijvoorbeeld een heel krachtige tool om je monkey mind tot rust te brengen. In tegenstelling tot wat je misschien denkt is het helemaal oké om gedachten te hebben terwijl je mediteert; het is dus niet zo dat je dan aan niets meer mag denken. Je laat je gedachten gewoon opkomen en word je ervan bewust dat ze er zijn, waarna je je weer focust en die focus probeert aan te houden, bijvoorbeeld op je ademhaling.

Er zijn allerlei soorten meditaties, maar ze hebben allemaal hetzelfde doel: je geest tot rust brengen. Dat lukt niet van de ene dag op de andere; je moet geduld hebben, maar studies wijzen uit dat je je hersenen wel degelijk kunt herkneden (echt!) door te mediteren en dat je de eerste resultaten kunt zien als je acht weken dagelijks minstens 20 minuten mediteert. Dat is echt haalbaar en in te plannen, toch?

Dankzij meditatie word je meer mindful over alle aspecten in je leven: je voeding, hoe je met mensen omgaat, hoe je ademt, hoe je werkt. Je leert langzamerhand meer te luisteren en minder te oordelen en reset je dolgedraaide amygdala, het deel van je hersenen waar je monkey mind ontstaat. Meditatie is ook een enorm goede manier om je stresspeil naar beneden te halen, waardoor eventuele angsten zullen verminderen. Je hebt tegenwoordig verschillende meditatie-apps, maar ik ben vooral fan van Headspace. Wat heb je te verliezen? Niets toch? Good luck, you can do this!

Weerstand verhogen: deze 3 recepten kunnen hier mee helpen!

Het is putje winter en we hebben nog altijd te kampen met een vreselijk virus dat de hele wereld op zijn kop zet. We kunnen dus maar beter ons immuunsysteem zoveel mogelijk ondersteunen. Voldoende bewegen en slapen vormen daarbij twee belangrijke tools, maar gezond en gevarieerd eten is er ook eentje, en een stokpaardje van mij zoals je intussen wel weet ;-). Deze drie recepten zijn easy peasy en bevatten een aantal ingrediënten bordevol nutriënten die een boost geven aan je immuunsysteem!

Voeding en je immuunsysteem, hoe werkt dat?

  • Plantaardige voeding zoals fruit, groenten, noten, zaden en peulvruchten bevat veel nutriënten en antioxidanten die je een betere bescherming bieden tegen pathogenen of ziektekiemen. Antioxidanten helpen om ontstekingen in het lichaam te verminderen, omdat ze vechten tegen vrije radicalen. En yep, heb je te veel vrije radicalen in je lichaam, dan kan dat leiden tot chronische ontstekingen, iets wat kan leiden tot hartziektes, Alzheimer en bepaalde soorten kanker. Een acute ontsteking is op zich een goed teken: je lichaam geeft een signaal dat het zijn werk doet. Maar een chronische ontsteking is niet goed, en stress en ontstekingsopwekkende voeding (met veel transvetten en suiker, bewerkte voeding en drank zoals frisdrank die we zoveel hebben in onze westerse wereld) vormen daar één van de oorzaken van.
  • Daarnaast zijn de vezels in plantaardige voeding dan weer heel erg belangrijk voor je darmmicrobioom, beter bekend als je darmflora, het hele ecosysteem van biljoenen micro-organismen zoals virussen, bacteriën en gisten die ons helpen om onverteerd voedsel om te zetten in energie en andere nuttige verbindingen, zoals vitamine K.
  • Fruit en groente zitten ook boordevol vitamine C en andere vitamines, die je beschermen tegen verkoudheden.
  • Daarnaast vechten gezonde vetten zoals Omega 3-zuren tegen ontstekingen in je lichaam.
  • Ook minder granen eten (mais, rijst…) leidt tot minder ontstekingen in het lichaam, meer bepaald omdat granen onder meer buitensporig veel Omega 6-vetten bevatten.

Weerstand Verhogen SteffiOp zich zijn die, net als Omega 3-vetten, goed voor onze gezondheid, onder meer voor allerlei hersenfuncties, onze huid, botten en, jawel, ons immuunsysteem. Het probleem in ons westerse eetpatroon is dat er vaak een onevenwicht is tussen de hoeveelheid Omega 3 en Omega 6: van het laatste krijgen we te veel binnen, terwijl dat evenveel zou moeten zijn als de hoeveelheid Omega 3, of alleszins een ratio van 4 op 1 (omega 6 vs omega 3) en niet de 30 op 1 ratio die wij hier in het Westen hebben.

Een gezonde verhouding Omega 6 / Omega 3 verlaagt het risico op ontstekingen, zoals op hart- en vaatziekten (aderverkalking), diabetes, eczeem, astma en artritis. Een teveel ervan kan juist ontstekingen in de hand werken. Waarom krijgen we er te veel van binnen? Omdat de veeteelt veel granen, soja en mais binnenkrijgen in de plaats van gras, wat maakt dat als we vlees eten, vaak ook te veel Omega 6 binnenkrijgen. Veel voedingsmiddelen worden ook gemaakt op basis van plantaardige oliën die boordevol Omega 6 zitten. Het is daarom gezond om minder met zonnebloemolie of maisolie te koken en meer met kokosolie of olijfolie extra vergine die het minst Omega 6 bevatten.

Recept 1: Detoxbowl met broccoli en erwtjes

Give me the good stuff! Boerenkool zit boordevol vitamines en bevat bijvoorbeeld 206 procent van de dagelijks aanbevolen dosis vitamine A, 684 procent van vitamine K en 134 procent van vitamine C! Het bevat veel Omega 3-vetzuren, antioxidanten zoals betacaroteen en vitamine C, maar ook een aantal flavonoïden zoals quercetine en kaempferol, stoffen die het hart beschermen, de bloeddruk verlagen en ontstekingsremmend werken.

Broccoli is een broer van boerenkool en op zijn beurt enorm rijk aan vezels, vitamine C, K, ijzer en potassium. Avocado’s zijn ontstekingsremmers bij uitstek en zitten bomvol potassium, magnesium, vezels en mono-onverzadigde vetten die goed voor het hart zijn.

Sesamzaadjes helpen met hun poly-onverzadigde en mono-onverzadigde vetzuren dan weer met het verlagen van hoge cholesterol- en triglyceridewaarden, belangrijke oorzaken voor hartziektes. Ook cashewnoten bevatten heel wat nutriënten zoals mineralen die je energie opleveren, gezond zijn voor de hersenen en je weerstand (magnesium, mangaan en zink), en zijn rijk aan onverzadigde vetzuren, goed voor het hart dus!

Recept 2: rode bietensoep met gezonde room

Rode biet: je bent een fan of niet, maar het staat wel vast dat deze groente een gezonde bom is van vezels, folaat (of vitamine B9, belangrijk bij de normale weefselgroei en celfunctie), mangaan, potassium, ijzer en vitamine C. Er zijn heel wat voordelen verbonden aan het regelmatig eten van bieten, zoals een verbeterde bloeddoorstroming en een lagere bloeddruk.

Kurkuma bevat curcumine, een stof met een krachtige antionstekings- en antioxidante werking. Komijn is een kruid dat familie is van de peterseliefamilie en geeft een boost aan je metabolisme, omdat het thymoquinone bevat, een natuurlijk chemicalie dat een antioxidante en ontstekingsremmende werking heeft. Thymoquinone vecht tegen de vrije radicalen in je lichaam, waardoor het dus je lichaam helpt om zichzelf te reinigen van de toxines. Komijn helpt ook je bloedsuikerspiegel stabiel te houden, omdat het je cellen helpt te reageren op insuline en glucose. Olijfolie (goede vetzuren, met veel omega 9 onder andere) wordt gelinkt aan een verminderd risico op chronische ziektes zoals hartziektes en type 2-diabetes.

En een heel goed uitgevoerde studie bij 146 mensen toonde aan dat het aanvullen van de voeding met knoflook 30 procent minder kans gaf op een gewone verkoudheid.

Recept 3: misosoep

Miso is ongelooflijk gezond: het is een gefermenteerde specerij die heel erg populair is in Azië, maar ook hier in het Westen zijn weg vindt. Het is gemaakt van sojabonen en kan onder meer gebruikt worden in sauzen, beleg en soep. Het is een complete bron aan eiwitten en rijk aan verschillende vitamines (vitamine K) en mineralen (koper, zink, mangaan, sodium). Het bevat ook een aantal goede bacteriën zoals A. oryzae voor je darmflora, wat op zich ook goed is voor je immuunsysteem.

Gember bevat veel gingerol, een stof met een krachtige ontstekingsremmende en antioxidante werking. Een studie toonde aan dat het de pijn en de belemmeringen bij mensen met artrose ook significant kan verbeteren. Luzernescheutjes, ook gekend als alfalfa, bevat veel eiwitten en carotine, maar ook vitamine C, D, K, E en B12. En ook paddestoelen zitten vol antioxidante en ontstekingsremmende stoffen en bevatten onder meer veel B-vitamines.

Smakelijk en geniet, want naast gezond zijn deze receptjes natuurlijk ook gewoon geweldig lekker :-)!

Zelf teriyaki saus maken: een lekker receptje!

Ik hou ervan om dingen zelf te maken. En al helemaal die dingen waarvan ik in eerste instantie dacht dat het onmogelijk was om de smaak vanuit dat befaamde potje te benaderen. Winner, winner, teriyaki chicken for dinner!

Het grote voordeel aan zelf dingen maken is dat je alles in handen hebt. Wil je minder suikers dan gebruik je gewoon minder suiker. Wil je geen gluten? Dan kies je voor een glutenvrij alternatief. Minder zout? Go for it.. En zo maakte ik al zelf ketchup (vind je in mijn eerste boek ‘De Gezonde Goesting’), vegan mayonaise en appelmoes bijvoorbeeld.

zelfgemaakte teriyaki sausDeze keer is de teriyaki saus aan de beurt. Heerlijk te combineren met kip maar evengoed gewoon met groenten en champignons of om je tofu mee op smaak te brengen bijvoorbeeld. Wat voor speciaals ik in deze teriyaki deed? Ik gebruikte cocos aminos in plaats van sojasaus – om zo soja en gluten te vermijden. Ik gebruikte ahorn in plaats van suiker. En als verdikkingsmiddel koos ik voor arrowroot poeder, een zetmeel dat komt van een wortelstok en waar je minder van nodig hebt dan van gewone bloem. En plus is het ook nog eens glutenvrij.

Je kan de saus nog makkelijk naar je smaak tweaken door bijvoorbeeld meer of minder van de ahorn toe te voegen. De smaak zal ook variëren afhankelijk van het merk van de cocos aminos die je gebruikt. Proef regelmatig van het mengsel in je steelpannetje en stuur bij waar nodig.

Je maakt met deze hoeveelheden teriyaki saus voor minimaal twee maaltijden van vier personen. Je kan de saus een dagje of twee bewaren maar het is ook gewoon heel makkelijk à la minute te bereiden.

Ingrediënten teriyaki saus

  • 120 ml cocos aminos (eventueel te vervangen door sojasaus)
  • 4 el rijst azijn
  • 4 el ahornsiroop
  • 2 el sesamolie
  • 2 teentjes look, fijn gehakt
  • 1 el geraspte verse gember
  • 1 el fijngehakte gedroogde chili
  • 4 el water
  • 1 el arrowroot

Hoe:

  • Voeg cocos aminos, rijstazijn, ahorn, sesamolie, look, gember en chili toe aan een steelpannetje en warm op.
  • Meng in een apart kommetje het water en de arrowroot tot een glad mengsel.
  • Voeg het mengsel toe aan het steelpannetje en laat terug doorkoken.
  • Wanneer de consistentie licht stroperig is haal je het pannetje van het vuur.

Smakelijk!

Intermittent fasting: Voor wie wel & voor wie niet?

Er is veel interesse naar intermittent fasting tegenwoordig, tijd om daar wat over te schrijven! Ik doe het zelf heel vaak en krijg er vooral heel veel energie van. Meer zelfs: ik plan het bewust in als ik heel creatief werk moet doen. Maar wat is dat eigenlijk, intermitterend vasten, en is het wel voor iedereen weggelegd?

Wat is intermitterend vasten?

Eerst en vooral: intermitterend vasten is geen dieet, maar een eetpatroon waarbij je periodes van vasten afwisselt met periodes van eten. Het zegt dus niet wat je mag eten, maar wel wanneer je mag eten. Aangeraden is om het twee tot 5 dagen per week te doen.

  • De populairste methode van intermitterend vasten is de 16:8-methode, waarbij je 16 uur niet eet, en 8 uur wel. Je eet dan bijvoorbeeld voor 19 uur je laatste maaltijd, en je eet pas je volgende maaltijd de dag daarop om 11 uur. Je kan het ook naar vroeger of later op de dag verschuiven naargelang wat voor jou het best werkt.
  • Daarnaast bestaat er ook de 24 uur-methode: daarbij eet je 24 uur niets. Je eet dan bijvoorbeeld rond 19 uur je laatste maaltijd en eet pas de volgende dag om 19 uur je avondmaal (zo doe ik het toch, omdat ik dan niet een hele dag zonder eten moet).
  • Een derde methode is het 15:2-dieet, waarbij je op twee niet-opeenvolgende dagen van de week alleen maar 500 tot 600 calorieën eet en de andere vijf dagen normaal.

Ik hanteer voornamelijk de 16:8- en soms de 24 uur-methode. Ik krijg er vooral energie door; het brengt me een extra focus. Vreemd? Wel, eigenlijk niet als je weet dat wij als jagers-verzamelaars vroeger vaak moesten vasten en het langere periodes zonder eten moesten stellen: er was nu eenmaal niet altijd eten te vinden. Daarom is het voor de mens eigenlijk natuurlijker om soms eens te vasten in plaats van altijd maar drie à vier maaltijden per dag te eten (of zelfs meer, als je de laatavondsnacks meetelt ;-)).

Intermittent Fasting

Is intermittent fasting gezond of niet?

Wat doet zo’n vastenperiode met je lichaam? Heel veel eigenlijk, zowel op cellulair als op moleculair niveau, al moet ik hier wel vermelden dat het onderzoek rond de voor- en nadelen nog volop loopt en tot nu toe vaak op dieren werd getest.

  • Op cellulair niveau zorgt het ervoor dat je cellen belangrijke herstelprocessen zoals autofagie, waarbij de cellen oude resten van nutteloos geworden eiwitten binnen de cellen kunnen opruimen, in gang steken.
  • Het verandert de genexpressie: als een gen uit het DNA wordt omgezet naar RNA en daarna wordt vertaald naar een aminozuursequentie waaruit een eiwit ontstaat, komt een gen tot uiting. Met andere woorden: het heeft ook een impact op belangrijke processen in het lichaam. Het zou bijvoorbeeld gelinkt worden met langer leven en een betere bescherming bieden tegen ziektes.
  • Het heeft een positief effect op je bloedsuikerspiegel en zorgt ervoor dat je insuline daalt, waardoor opgeslagen lichaamsvetten gemakkelijker loskomen.
  • Er komt een immense hoeveelheid van HGH of Humaan Groeihormoon vrij, wat ook weer helpt bij vetverlies en extra aanmaak van spieren.
  • Sommige studies tonen aan dat je minder waarden in je bloed hebt die leiden tot ontstekingen.
  • Naast het groeihormoon zouden je hersenen ook meer van het hersenhormoon BDNF aanmaken. Het zou je ook beschermen tegen Alzheimer.

Intermitterend vastenHet kan je dus helpen om gewicht te verliezen (want je neemt minder calorieën op door maar twee maaltijden te eten), lichaamsvet te verminderen en het risico op diabetes en hartziektes te verlagen. Omdat je minder insuline en meer groeihormoon aanmaakt, komt er een vetverbrandend hormoon vrij, noradrenaline. In 2014 toonde een studie aan dat intermitterend vasten 3 tot 8 procent gewichtsverlies kan geven over 3 tot 24 weken. Diezelfde studie toonde aan dat mensen ook 4 tot 7 procent van hun middelomtrek kwijtraakten, wat wijst op een serieus verlies van schadelijke buikvetten rond de organen (diezelfde vetten die ziektes veroorzaken).

Met andere woorden: op heel veel vlakken is het positief voor je gezondheid. Je verliest ook minder spieren dan bij andere methodes waarbij je minder calorieën inneemt. Maar het wil ook wel zeggen dat je het dan wel echt een beetje op vasten moet houden: ja, je mag bijvoorbeeld gedurende acht uur eten, maar het is niet de bedoeling om dan ineens te veel te eten, want dan zal je gewicht maar weinig veranderen.

Voor wie is intermittent fasting niet aangeraden?

  • Mensen die kampen of gekampt hebben met een te laag lichaamsgewicht of een eetstoornis doen het beter niet zonder eerst een arts te raadplegen. Hetzelfde geldt voor mensen die diabetes hebben of lage bloedsuikerwaardes hebben, net als vrouwen die zwanger zijn, borstvoeding geven of zwanger willen worden.
  • Het is afgeraden voor kinderen.
  • Sommige studies geven aan dat het niet zo goed zou zijn voor vrouwen als voor mannen, omdat de insulinegevoeligheid bij vrouwen anders is. Hier moet ik wel zeggen dat de studies opnieuw op dieren (ratten) werden uitgevoerd en dat onderzoek bij de mens zelf ontbreekt. De effecten op lange termijn in verband met gewichtsverlies bij vrouwen moet ook nog verder worden onderzocht. Heel zelden is er een geval opgetreden waarbij de menstruatie van de vrouw is weggevallen. Dit is natuurlijk een belangrijke indicatie voor je gezondheid en heb je al een onregelmatige cyclus, dan raadpleeg je ook beter eerst een arts. Indien je merkt dat je cyclus plots wegvalt terwijl je vast, dan stop je het best onmiddellijk.

Voor wie is intermitterend vasten wel aangeraden?

Steffi Vertriest Intermittent FastingVoor iedereen eigenlijk (behalve dus voor de voorgaande lijst). Het is ook gewoon praktisch, in die zin dat je een maaltijd minder op tafel moet toveren (ideaal voor als je eens een dag minder zin hebt om te koken). Je eerste maaltijd kan ofwel je ontbijt zijn, als je graag ontbijt, of een lunch, en je tweede maaltijd een warme avondmaaltijd. Je kan het eigenlijk zo aanpassen naar je voorkeur, en dat maakt het dus net zo haalbaar.

Sommige mensen eten instinctief het liefst twee maaltijden, dus voor veel mensen zal het zelfs niet zo vreemd aanvoelen om een maaltijd minder te eten. Belangrijk om te weten is dat je wel water of koffie of thee zonder suiker (alle drank zonder calorieën eigenlijk) mag drinken tijdens je 16 uur. Het kan ook geen kwaad om te sporten als je vast, al weet je natuurlijk zelf wel wat je lichaam het liefst heeft en let je het best op dat je niet zonder brandstof valt bij heel erg zware inspanningen.

Nog belangrijk om te weten is dat intermitterend vasten heel veilig is om te doen: het kan echt geen kwaad om eens voor een langere periode wat minder te eten als je algemeen gezond en goed doorvoed bent. Er eens mee experimenteren is dus niet schadelijk. In elk geval: ik ben zelf fan en voel me er altijd heel erg goed bij. Het geeft me een boost, zowel fysiek als mentaal. Dus: wie niet waagt, niet wint?