Home Blog Pagina 37

Gezond ontbijten: 5 gemakkelijke & lekkere recepten

3

Gezond ontbijt: er is al heel wat over geschreven. We hebben lang te horen gekregen dat je het best ontbijt zodra je opstaat om je metabolisme terug in gang te krijgen, maar dat idee is achterhaald, zo zijn wetenschappers het eens, en vooral een verhaal van goede marketing van de ontbijtgranenproducenten. Wanneer je ontbijt – en zelf de vraag óf je ontbijt – is dus minder van belang, zolang je maar kiest voor een ‘goed’ ontbijt.

Kies voor een goed ontbijt

De reden waarom die eerste maaltijd van de dag zo belangrijk is, is omdat hij voor de rest van de dag de toon zet voor onze bloedsuikerspiegel. Je zorgt er het best voor dat je die niet meteen de hoogte laat inschieten door voor voeding te kiezen met een hoge glycemische index (en te kiezen voor ontbijtgranen met veel suiker of koffiekoeken bijvoorbeeld).

Een gezond ontbijt helpt je je gewicht én je bloedsuikerspiegel onder controle te houden en geeft je de nodige vitamines en mineralen die je nodig hebt om helder te kunnen denken. Een slecht ontbijt heeft andere plannen: het brengt je metabolisme uit evenwicht, zal je doen bijkomen en zal je futloos en moe doen voelen.

Met andere woorden: de dag beginnen met voeding met een lage glycemische index is het grootste geschenk dat je je lichaam én je geest kan doen! Stel een bordje samen op basis van voeding met een lage glycemische index zoals fruit en groenten, peulvruchten (linzen, bonen, linzen), noten en zaden, eieren en volle granen.

5 Easy ontbijtreceptjes

Ik geef je alvast deze vijf gezonde ontbijtreceptjes mee. Ze bevatten allemaal een combinatie van voedingsstoffen met een lage glycemische index en zijn gemakkelijk klaar te maken (soms de dag van tevoren). Een ideale start dus van je dag! Er is voor elk wat wils: lust je eerder een hartig ontbijt, dan kan je perfect gaan voor eieren of groenten als ontbijt. Heb je het liever wat ‘zoeter’ (maar niet te zoet ;-), dan kan je kiezen voor de chiapudding, yoghurt met granola of de havermoutpap. Smakelijk!

  1. Chiapudding

Ik zou het mijn favoriete ontbijtje allertijden durven noemen:

http://njam.tv/recepten/chiapudding-met-blauwe-bessencompote

  1. Yoghurt en granola

Vanille amandel granola

Simpel, super snel klaar en het smaakt altijd. Eén van mijn meest gemaakte recepten: de amandel granola die je ganse keuken naar koekjes doet ruiken!

https://byebyecheeseburger.be/vanille-amandel-granola/

  1. Eieren, avocado’s en zoete aardappel

Eitje zoete aardappel avocado worst 01

Een van mijn favoriete ontbijtjes en een gouden combo: eieren, avocado’s en zoete aardappel. Heerlijk vullend en ook voor mannen een killer combo om ze gezond te laten ontbijten!

https://byebyecheeseburger.be/ei-met-zoete-aardappel-en-avocado/

  1. Groentenontbijt

Groenten zijn de sleutel tot een gezonde levensstijl en wie zijn dag kan starten met een stevige portie die heeft al half gewonnen. Heb je ene beetje meer tijd ’s ochtends probeer dan deze ontbijtrisotto eens.

http://njam.tv/recepten/ontbijtrisotto-met-haver

  1. Havermoutpap

havermoutpap recept

Havermoutpap is een heerlijk vullend ontbijt waarin je bovendien nog eens makkelijk kan variëren naar je eigen smaak. In dit receptje vind je verschillende manieren om je havermoutpap een twist te geven.

http://njam.tv/recepten/havermoutpap-met-verschillende-toppings

5 Boeken ‘for the soul’ die je gelezen moet hebben.

Lezen was niet altijd m’n ding. Ik was als kind zeker geen lezer en zelfs in mijn volwassen levensjaren heeft het lang geduurd vooraleer ik echt de kriebel te pakken kreeg. Ik denk dat dat komt omdat ik nooit echt m’n genre vond. Occasioneel las ik wel eens een boek en op vakantie misschien wel meerdere maar ik kan me boeken herinneren waar ik langer dan een jaar over deed om ze uit te lezen, eens ik weer thuis was uit het buitenland bijvoorbeeld.

Tot ik non-fictie boeken begin te lezen. Eerst vooral food- en health gerelateerd toen ik mijn passie voor gezonde voeding begon te verdiepen en nu vooral wat ik noem ‘soul-books’. Dat zijn boeken die meestal over het leven, introspectie, mindset en spiritualiteit gaan. En daarvan heb ik er 5 opgelijst hieronder. Niet enkel zijn ze inhoudelijk zo sterk, maar het lezen an sich is enorm ontspannend. Ze geven hoop, controle en vrijheid in je denken.

New Earth – Eckhart Tolle

New Earth - Eckhart TolleDe opvolger van zijn eerste boek ‘The Power Of Now’. Over de kracht van hier en nu te leven maar ook praktisch hoe je jezelf dat kan aanleren. Het boek leert je hoe je je ego herkent, het stuk van je dat zichzelf voedt met drama, en ook hoe je dit meer en meer kan loslaten. Heel boeiend is ook hoe hij vertelt over ’the painbody’ of ook wel het pijnlichaam genoemd. Een soort geheugen aan pijnlijke verhalen uit het verleden, wat zichzelf in stand houdt door zich te voeden met dezelfde pijnlijke verhalen.

Een boek dat iedereen zou moeten lezen. Zowel voor New Earth als voor The Power Of Now heb ik echt mijn tijd genomen om het te laten inzinken. Het zat letterlijk maanden lang in mijn handtas en ik las er de ganse tijd kleine stukjes in.

Je vindt dit boek ook in het Nederlands: Een Nieuwe Aarde. In het Engels: A New Earth.

Wil je starten met zijn eerste boek dan kan dat ook: De Kracht van Het Nu.
Zijn eerste boek in het Engels: The Power Of Now.

The Untethered Soul – Michael A. Singer

The Untethered Soul - Michael A. SingerOh wat heb ik genoten van dit boek. Voor iedereen die al wat met meditatie bezig is kan dit boek een ware verdieping zijn van je practice. Het geeft een prachtige kijk op het leven en het kan je ook helpen om beter om te gaan met emoties.

Hij legt prachtig uit hoe je je openheid moet bewaren wanneer iets je pijn doet. Alleen dan kan de emotie door je heen gaan en vermijd je een opeenstapeling ervan.

Een prachtig boek, in kleine hoofdstukjes opgedeeld, leest heel makkelijk en voedt de ziel.

Je vind het boek ook in het Nederlands: Geluk zonder voorwaarden.
Het boek in het Engels: The Untethered Soul.

The Four Agreements – Don Miguel Ruiz

De vier inzichtenDeze Mexicaanse schrijver schrijft over de filosofie van de tolteken. Een oude beschaving in Mexico omstreeks de tiende tot de twaalfde eeuw. Het gaat in dit boek om de ‘vier inzichten’. Vier levensregels die je leven beter maken. ‘Be impecable with your word’, ‘Don’t take anything personally’, ‘Never assume’ en ‘Always do your best’. Of in het Nederlands: ‘Wees onberispelijk in je woorden’, ‘Vat niets perssonlijk op’, ‘Maak geen assumpties’, ‘Doe altijd je best.’.

Mooie levenswijsheden in een boek gegoten dat iedereen zou moeten lezen. Heel makkelijk geschreven (daarom ook makkelijk in het Engels te lezen, als je je Engels wat wil bijschaven tegelijkertijd). Ik ben een groot voorstander om te lezen in de taal waarin het boek oorspronkelijk geschreven werd. Bij deze is dat het Spaans, dus als je Spaans goed genoeg is: go for it. Zelf ben ik nu het vervolg in het Spaans aan het proberen: El Quinto Acuerdo.

Het boek in het Nederlands: De Vier Inzichten.
Het boek in het Engels: The Four Agreements.
Het boek in het Spaans: Los Quatros Acuerdos.

Loving what is – Katie Byron

Vier vragen die je leven veranderenKatie Byron is een Amerikaanse spreekster die bekend staan voor ’the work’. Het boek bestaat uit theorie over ’the work’ aangevuld met transcripties van gesprekken meet mensen over allerhande verschillende thema’s die spelen in het leven van mensen.

Het komt altijd neer op vier vragen: ‘Is it true?’, ‘Can I absolutely know it is true?’, ‘How do I react when I think that thought?’ en ‘Who would I be without that thought?’.

Een mooi boek vol relativerende inzichten. Aangevuld met praktische tips hoe je zelf ’the work’ kan toepassen op je leven.

Het boek in het Nederlands: Vier vragen die je leven veranderen.
Het boek in het Engels: Loving What Is.

Untamed – Glennon Doyle

Untamed - Glennon DoyleMomenteel op nummer 1 van de mooiste boeken die ik ooit gelezen heb. Insprirerend, prachtig geschreven met heel mooie en verzachtende inzichten. Het boek bestaat uit allemaal kleine hoofdstukjes waarin Glennon Doyle schrijft over haar leven. Ongelooflijk herkenbaar, hoopgevend en hartverwarmend. Ik heb ongelooflijk veel gehuild bij dit boek. Een absoluut groots schrijftalent. Het boek is denk ik eerder voor vrouwen, maar ook als man kan je er ongetwijfeld heel wat uit halen.

Het is mijn favoriete boek om kleine stukjes uit voor te lezen aan anderen – ik hou namelijk van voorlezen, hihi.

Niet twijfelen maar kopen deze!!

Het boek in het Nederlands: Ongetemd leven.
Het boek in het Engels: Untamed.

Heb je zelf goede aanraders voor ‘soulbooks’? Deel het in de comments hieronder en inspireer anderen!

De Spirituele Bypass, wat is het en waar moet je voor opletten?

2

Ik ben zelf een groot voorstander van een spirituele kijk op het leven; ik schreef er in het laatste hoofdstuk van mijn boek “De Beste Jij” ook over. Toch moeten we opletten dat we niet aan ‘spirituele bypassing’ gaan doen. Daarbij gebruiken we horoscopen en andere spirituele praktijken om trauma’s en complexe psychische pijn uit de weg te gaan en slaan we dus het echte werk dat nodig is om te genezen, namelijk psychotherapie, over.

Wat is spirituele bypassing?

Begrijp me niet verkeerd: alles rond het spirituele boeit me enorm. Maar het blijft belangrijk voor ogen te houden wat het doel is van bijvoorbeeld regelmatig je horoscoop te lezen: is het iets dat je voornamelijk voor de fun doet, dat je af en toe kan inspireren en doet nadenken over waar je staat in je leven? Dan is er geen enkel probleem. Minder positief wordt het als je het doet om niet te moeten dealen met trauma’s die je in je leven hebt opgelopen, pijnlijke wonden zoals een scheiding, een break-up, een seksuele aanranding, een ontslag, een afscheid of emotionele verwaarlozing… Dat zijn gebeurtenissen of ervaringen die innerlijk werk vragen, introspectief of met behulp van therapie.

spirituele bypassingAstrologie en horoscopen kunnen op korte termijn geruststellen of troosten en dat maakt het in deze tijden waarin instant gratificatie zo populair is ook zo aantrekkelijk. John Welwood, een boeddhistische leraar en psychotherapeut, kwam al in de jaren 80 met de term ‘spirituele bypassing’ op de proppen toen hij merkte dat sommige mensen een ongezond patroon ontwikkelden bij hun gebruik van bijvoorbeeld astrologie, tarotkaarten, geboortekaarten of kristallen. En nogmaals, don’t get me wrong, ik gebruik ze allemaal en zeker om duidelijkere intenties te zetten zijn ze top. Zo ben ik er steevast van overtuigd dat het aankopen van een mooie kristal dewelke staat voor het verminderen van angsten bijvoorbeeld een grote bijdrage kan leveren. Je geeft jezelf namelijk een signaal: ik ben klaar met die angsten, ik wil ervan af. Het is een methode om je verhaal een andere wending te geven.

Spirituele bypassing kan zich in een bredere context, los van astrologie of kristallen en palo santo bijvoorbeeld, op verschillende manieren uiten: je kan bijvoorbeeld woede vermijden of er echt een fobie van hebben, je kan te veel het positieve benadrukken en alleen op het ‘goede’ focussen, je kan anderen veroordelen omdat zij wel negatieve emoties voelen, je kan pijnlijke herinneringen en ervaringen gaan verdrukken… Kortom: je gaat echte gevoelens uit de weg en staart je blind op het verhaal dat je ervan gemaakt hebt omdat dat je beter uitkomt…

Astrologie als ondersteuning, niet als genezing

Doe je aan spirituele bypassing met behulp van astrologie, dan kan je bijvoorbeeld een negatieve situatie of gebeurtenis gaan uitleggen aan de hand van een horoscoop, in plaats van aan introspectie te doen en na te denken wat jouw rol was of wat het met jou gedaan heeft. Je gaat het trauma uit de weg door het aan de hand van astrologie te willen verklaren; je verklaart waarom het je is overkomen (je horoscoop, de stand van de sterren), maar leert niet omgaan met het feit dat het met jou gebeurd is en hoe je er in de toekomst mee moet omgaan.

spirituele bypass amethist kristalHet probleem ligt dus voor alle duidelijkheid niet in het feit dat je beroep doet op het spirituele; astrologie kan een gezonde meerwaarde vormen in je leven, een extra die je inspireert en je doet nadenken. Maar het vormt geen oplossing voor je problemen.

We doen ook niet altijd bewust aan spirituele bypassing: de meeste astrologie gebeurt tegenwoordig via apps en andere online platforms, wat maakt dat het gemakkelijk is om je eigen interpretatie aan de voorspellingen te geven. Er zit niet altijd een live astroloog rechtover jou die je eraan herinnert aan het feit dat hij alleen maar kijkt naar wat er in de sterren geschreven staat, en dus niet letterlijk voorspelt wat er in jouw leven zal gebeuren of gebeurd is.

Hoe houd je je spirituele gewoontes gezond?

Er zijn een aantal signalen die bij jou een belletje zouden moeten laten rinkelen.

  • Je bent erg afhankelijk van horoscopen, tarotkaarten en dergelijke en blijft ze raadplegen tot je er eentje tegenkomt waarin je leest wat je wil lezen.
  • Je begrijpt niet waarom je leven maar niet verandert, ook al doe je vaak beroep op verschillende spirituele methodes.
  • Als er iets negatiefs gebeurt zal je dat altijd afschuiven op de stand van de maan of sterren of op je horoscoop. Het sterrenstelsel of iets anders, en niet jij, zijn de baas over je leven.

spirituele bypass tarotkaartenIn de bovenstaande gevallen ga je dus al het negatieve uit de weg en vind je dat jij je leven niet in handen hebt, maar dat een hogere macht bepaalt wat er gebeurt. Het gevolg is dat de trauma’s gewoon blijven: je werkt er niet aan. Dat is nochtans exact wat je moet doen: je gaat het best naar binnen kijken, in confrontatie met jezelf en alle emoties, opdat je ermee leert omgaan en je weerbaarder wordt. Je hoeft dat niet alleen te doen: een psychotherapeut kan je daarin enorm goed bijstaan en je de nodige coping skills aanleren. Het resultaat daarvan is dat je je er minder door uit het lood zal laten slaan en je meer controle over je eigen leven krijgt. Zelf ben ik een grote fan van veel lectuur te lezen. Er zijn zoveel zelfhulpboeken en podcasts tegenwoordig die je kunnen helpen in het beter begrijpen van jezelf en deze inzichten kunnen tot gedragsverandering leiden.

Moet je daarom alle astrologie, kristallen of eender welke andere spirituele methodes achterwege laten? Natuurlijk niet. Het kan er voor zorgen dat je sneller geneest. Het kan je waar nodig ondersteunen, inspireren en je helpen bij je introspectie. Het is allemaal een kwestie van het vinden van een goed evenwicht tussen beide. Met andere woorden: schuw het ‘echte werk’ niet, en geniet op een gezonde manier van wat er in de sterren geschreven staat.

Avocado’s to the rescue: alle voordelen op een rijtje!

Er is gezonde voeding, en dan zijn er echte powerbommetjes die vol zitten met the good stuff. Avocado’s horen zeker thuis in dat rijtje: ze bevatten enorm veel gezonde vetten en hebben tal van voordelen voor je gezondheid, zo bevestigt heel wat wetenschappelijk onderzoek. Het voordeel is: ze zijn supereasy om te integreren in je voeding: je kan ze gewoon koud eten, maar je kan evengoed koken met avocado-olie, want de vetzuren blijven stabiel op hoge temperaturen.

Een overzicht!

1.      Avocado’s zijn vitaminebommen

avocado toastVitamine much? Er zitten maar liefst twintig verschillende vitamines en mineralen in een avocado! Onder andere een mooie dosis vitamine K (tot wel 26 procent van de dagelijks aanbevolen dosis.), folaat, vitamine C, potassium, vitamine E, B5, B6 en ook kleine hoeveelheden van magnesium, mangaan, koper, zink, fosfor en vitamine A, B1, B2 en B3.

Potassium is een voor ons lichaam erg belangrijk mineraal waarvan de meeste mensen niet genoeg uit hun voeding halen. Potassium regelt bijvoorbeeld de bloeddruk: als je voldoende potassium inneemt kan je de bloeddruk verlagen, wat het risico op hartaanvallen, beroertes en nierfalen vermindert. Avocado’s bevatten enorm veel potassium, meer dan een banaan, bekend als een typische potassium-leverancier.

2.      Ze bevatten veel gezonde vetten

Avocado’s staan bekend als één van de plantaardige voedingsbronnen met het hoogste aantal vetten: 77 procent van het totaal aantal calorieën bestaat uit vet. Het goede nieuws is dat het grootste deel van die vetten oliezuur is, samengesteld uit dezelfde enkelvoudige onverzadigde vetzuren die ook het hoofdbestanddeel van olijfolie vormen en goed voor enorm veel voordelen voor onze gezondheid. Het oliezuur zou bijvoorbeeld ontstekingen verminderen en in het kader van kankerpreventie een positief effect op de genen hebben.

3.      Ze zijn vezelbommen (en helpen je gewicht te verliezen)

Naast vitamines zitten avocado’s ook bomvol vezels, belangrijk als je gewicht wil verliezen, pieken in je bloedsuikerspiegel wil vermijden en ook gelinkt wordt aan het verminderen van het risico op heel wat ziektes waaronder kanker.

Het feit dat avocado’s veel vezels bevatten en tegelijk laag aan koolhydraten zijn maakt dat ze helpen bij gezond gewichtsverlies, als je natuurlijk ook voor de rest gezond en gevarieerd eet. Een onderzoek toonde aan dat mensen die een avocado bij hun maaltijd aten zich 23 procent meer verzadigd voelden en 28 procent minder trek hadden om in de daaropvolgende vijf uur iets te eten.

avocado gezond

4.      Ze kunnen het cholesterol- en triglyceridepeil verlagen

In het kader van preventie tegen hart- en vaatziektes is het belangrijk om onder meer de bloeddruk, maar ook het cholesterol- en het triglyceridepeil onder controle te houden. Acht (weliswaar kleine kortetermijn) studies hebben vastgesteld dat avocado’s het algemene cholesterolpeil aanzienlijk verlagen en triglyceriden in het bloed tot 20 procent verlagen.

Triglyceriden zijn vetten die vooral dienen om energie aan te leveren en die we hoofdzakelijk uit onze voeding halen. Een teveel stapelt zich op in onze weefsels en ontwikkelt zich dan tot een vetreserve. Het zijn vetten die samen met cholesterol een rol spelen in het ontstaan van slagaderverkalking. In combinatie met een te lage HDL-cholesterol (de goede cholesterol) wordt het negatieve effect van de triglyceriden nog groter. Maar ook hier komt onze avocado to the rescue, want: hij doet de goede HDL-cholesterol met 11 procent stijgen en de slechte LDL-cholesterol met 22 procent dalen!

5.      Mensen die avocado’s eten zijn meestal gezonder

Een onderzoek bij 17.567 mensen in de VS over eetgewoontes wees uit dat mensen die regelmatig avocado’s aten gezonder waren dan mensen die het fruit nooit aten. Ze bleken minder te wegen, hadden een lager BMI en aanzienlijk minder vet ter hoogte van de buik. Maar je voelt hem waarschijnlijk al aankomen: het onderzoek kan niet garanderen dat die mensen gezonder waren omdat ze avocado’s aten… Als het volledige eetpatroon al gezond is, is het logisch dat dat al een volledig ander resultaat oplevert dan bij de mensen met een minder gezond eetpatroon.

6.      De vetten zorgen dat je andere plantaardige voedingsstoffen beter opneemt

avocado's op plankVitamines A, D, E en K lossen op in vet, net als antioxidanten zoals carotenoïden, antioxidanten die enorm belangrijk zijn voor de gezondheid van je ogen. Dat wil zeggen dat ze het best in combinatie met vetten worden ingenomen zodat je ze helemaal kan absorberen en opnemen. Een onderzoek toonde aan dat opname aanzienlijk verhoogt (2,6 tot 15 keer zoveel!) als je bijvoorbeeld avocado of avocado-olie aan je salade of saus toevoegt.

7.      Ze neutraliseren vrije radicalen

We hebben antioxidanten nodig om de schade van de zogenaamde ‘vrije radicalen’, afval van ons metabolisme, te herstellen. Veel vrije radicalen kunnen leiden tot ‘oxidatieve stress’, dat dan weer kan leiden tot ziektes zoals type 2-diabetes en hartziekten. Antioxidanten spelen dus een grote rol. De vrije radicalen die het meeste schade kunnen aanrichten zijn de zogenaamde reactieve zuurstofradicalen, die onder meer door immuuncellen en mitochondriën geproduceerd worden. Mitochondriën zijn een soort van energiefabriekjes in de cellen.

Een onderzoek bij ratten met diabetes toonde aan dat avocado-olie extra beschermt tegen die schade door in de mitochondriën binnen te dringen en daar de reactieve zuurstofradicalen te neutraliseren. Voor alle duidelijkheid: of dat zo is bij mensen toont het onderzoek dus niet aan maar het wijst alvast in de goede richting.

Kortom: regelmatig een avocado op je menu zetten is alleen maar een goed idee!

Gezond vermageren: 3 praktische tips

3

Het belangrijkste om echt te vermageren en op je gewicht te blijven is – tromgeroffel – een manier te kiezen die goed is voor alle onderdelen van je lichaam, en dus niet alleen je taille of je billen…

Er bestaat geen methode die voor iedereen werkt: het is aan jou om uit te zoeken wat er voor jouw lichaam het best werkt, en dat is een weg van vallen en opstaan. Het is ook lief blijven voor jezelf, want je eetgewoontes aanpassen vergt, zoals elke verandering van een jarenlange gewoonte, tijd. Er zijn wél gelukkig ook een aantal basic tips die ik je kan geven en die je echt goed kunnen ondersteunen om het gewichtsverlies zo gezond en efficiënt mogelijk te laten verlopen!

1.      Slaap genoeg & verminder stress

Als dat geen leuke tip is, toch? Voldoende slaap is een hele belangrijke wat betreft je eetlust: ook al gemerkt dat je na een nachtje minder slaap veel meer honger hebt? Slecht slapen verstoort je hormoonsysteem en meer bepaald de werking van ghreline en leptine, twee hormonen die je eetlust beïnvloeden. Ghreline zorgt voor een vol gevoel en leptine geeft je een signaal dat het tijd is om te eten.

goed slapen gezond vermagerenEén slechte nacht vormt op zich nog niet zo’n probleem, maar twee slechte nachten kunnen je hormoonbalans al verstoren. Per uur dat je minder dan acht uur slaapt, maak je 5 procent minder leptine en 5 procent meer ghreline aan: je eetlust zal dus met 5 procent toenemen. En minder slapen betekent vaak ook minder energie hebben om te bewegen of te sporten, wat het begin vormt van een vicieuze cirkel, want: bewegen bevordert je metabolisme.

Ben je een slechte slaper, dan zijn er heel wat dingen die je overdag kan uitproberen om je ’s nachts beter te doen slapen, zoals:

  • Ban voldoende van tevoren alle schermpjes.
  • Probeer eens tien minuutjes te mediteren. Check bijvoorbeeld eens de app Headspace, een toegankelijke app waarbij een mannelijke of vrouwelijke stem je meeneemt in een mediatie.
  • Probeer eens een (online) yogales uit. Yoga nidra is bijvoorbeeld een echte aanrader als je toe bent aan een diepe ontspanning: tijdens de les word je door de leerkracht in een soort van slaap wordt gebracht en je geestelijk en lichamelijk helemaal ontspant.

Slecht slapen wordt ook vaak veroorzaakt door (te) veel stress overdag die we niet genoeg hebben kunnen ontladen… Stress heeft een negatieve invloed op ons gewicht: je lichaam maakt te veel cortisol aan, een stresshormoon dat ons op momenten van dreigingen of gevaar in de vluchtvechtmodus doet belanden. De vecht-vluchtreactie is op zich een gezonde stressreactie als ze een concrete functie heeft (bijvoorbeeld: er is een auto op de weg die je dreigt omver te rijden en je kan dankzij je vecht-vluchtreactie nog op tijd wegspringen) en helpt ons al van in de oertijd om accuraat te reageren op gevaar. Als we nadien terug kunnen ontspannen en terugkeren naar ons gezonde stresspeil is er niets aan de hand. Jammer genoeg blijven veel mensen in die vecht-vluchtmodus en krijgen ze op die manier chronische stress: het is elke dag druk op het werk en ze hebben geen zicht op beterschap, ze zitten vast in een ongezonde relatie…

In zo’n geval bouw je een teveel aan cortisol op in je lichaam, een hormoon dat je hongergevoel stimuleert. Dat verklaart ook waarom je cravings hebt en teruggrijpt naar comfortfood als je gestrest of verdrietig bent. Jammer genoeg zetten de calorieën die je tijdens zo’n emo-eetaanval consumeert zich vooral vast rond je middel. Bovendien toont een onderzoek uit 2015 aan dat ons metabolisme vertraagt onder stress: de vrouwen die onderhevig waren aan één of meerdere stressfactoren verbrandden 104 calorieën minder dan de vrouwen die niet gestrest waren.

Hoe bouw je je stress af? Dat kan je op verschillende manieren doen; het is aan jou om uit te zoeken wat het best voor je werkt. Een paar voorbeelden:

  • Lees een boek.
  • Luister naar muziek.
  • Ga naar buiten en geniet van de natuur.
  • Let 5 minuten op je adem. Adem dieper.
  • Drink minder alcohol en koffie.
  • Durf meer nee te zeggen tegen projecten of mensen die je stress bezorgen.
  • Bezoek vrienden of familie. Knuffel.

Probeer je, zodra je voelt dat je een zak chips of een pak chocolade wilt eten, bewust te worden van je lichaam. Wil je eten omdat je honger hebt? Of voel je je verveeld, gestrest, angstig? Drink eerst een groot glas water en maak een kleine wandeling en voel daarna of je nog honger hebt. Eet voor 80 procent gezond en ‘zondig’ voor 20 procent. Maar geniet dan wel in die 20 procent bewust van je zonde!

2.      Let op je porties & focus op gezonde voeding (en minder op calorieën)

Hgezond vermageren weegschaalet duurt 20 minuten vooraleer je brein signalen doorkrijgt van je maag dat je genoeg hebt en dus moet stoppen met eten. Probeer dus op tijd te stoppen, nog voor je ‘vol’ zit. Voeding die daarbij kan helpen bevatten veel vezels, zoals groenten, volkorenproducten, bonen en peulvruchten, maar ook eiwitrijke voeding zoals vis, kip en eieren. O ja, en drink ook voldoende water, want ook dat geeft je een voller gevoel! Zorg er ook voor dat je traag en mindful eet: geniet van je maaltijd, van elke hap, van elke smaak die je in je mond krijgt.

Leg de focus ook eerder op het eten van ‘gezonde’ voeding, en minder op het aantal calorieën dat je inneemt. Denk maar aan een avocado: daar zitten gemiddeld 250 kcal in. Belangrijker is echter de voedingswaarde van een avocado: het zit boordevol vezels en gezonde vetten én het zorgt ervoor dat je lang een verzadigd gevoel hebt. Het is niet zonder reden dat het mediterraanse dieet als één van de gezondste wordt beschouwd: het bevat verschillende fruit- en groenteporties per dag, volle granen, gezonde vetten van noten, zaden en olijfolie, eiwitten uit bonen, gevogelte en vis en beperkte hoeveelheden aan rood vlees. Het merendeel van je voeding zou uit groenten en fruit moeten bestaan en dan liefst nog groenten.

3.      Beweeg meer

gezond vermageren bewegenVoldoende bewegen is niet alleen heel erg belangrijk om gewicht te verliezen en te behouden, maar ook voor je gezondheid.

  • Zet een concreet doel dat voor jou haalbaar is. Probeer elke dag bijvoorbeeld je 10.000 stappen te halen.
  • Probeer daarnaast drie keer per week minstens een halfuur intensiever te sporten (dansen, yoga, touwtjespringen, joggen, fietsen, zwemmen…). Geef niet te snel op en wees niet te hard voor jezelf: elke dag is er een nieuwe dag! Zoek naar iets wat jou blij maakt.
  • Probeer meer bewegen een gewoonte te maken. Maak meer wandelingen – ochtendwandelingen bijvoorbeeld, I love it! Spreek met vrienden af voor een hike of een fietstocht in plaats van op café. Commit voor elke ochtend een 15 minuten durende yogasessie te doen.
  • En dan zijn er die stomme dingen die je overal leest en die ook ik nog eens ga pushen, onder andere: neem de trap in plaats van de lift. Het zijn echt deze kleine dingen die je dagdagelijks letterlijk in beweging houden. Ze duwen je metabolisme in gang. Kies bewust voor de positieve spiraal waarin je terecht wil komen!

Wat werkt voor jou? Heb je zelf tips? Deel ze in de comments en help op deze manier ook anderen om goede manieren te vinden om af te vallen.

Waarom ik enkel water drink en waarom je dat ook moet overwegen!

Ik krijg er zoveel vragen over dat het me gepast leek om er toch eens een uiteenzetting over te doen. En daar heb ik dan gelukkig een blog voor. YAY voor het digitale tijdperk.

Ik drink enkel water – en uiteraard thee, wat op zich een waterige afdronk van bladeren van de Camellia Sinensis is. Dat wil zeggen geen frisdrank, geen fruitsappen, geen koffie en ook geen alcohol. Jep, geen alcohol en dat al meer dan zes jaar ondertussen. Lang dronk ik alles van de voorgaande, met koffie als uitzondering want dat was nooit m’n ding. De switch kwam niet in één keer maar in verschillende stappen.

Stoppen met suikerige dranken

Toen ik in mijn laatste jaren aan de UGent mijn voedingspatroon over een andere boeg gooide heb ik uiteraard niet enkel mijn eten onder de loep genomen, maar ook wat ik dronk ben ik stevig gaan tweaken. In het verleden dronk ik wel regelmatig een icedtea (het frisdrankje in dit geval), cocktails of sterke drank wanneer we gingen stappen en uiteraard mijn semi-verslaving: Red Bull. Het probleem met al die dingen is dat ze enorm veel suikers bevatten. Nutteloze en lege calorieën die je in één trek achterover giet. Het doet letterlijk niks goeds voor je lijf. Als er één ding is waar alle stromingen en theorieën over gezonde voeding het over eens zijn, dan is het dat we allemaal veel te veel suiker consumeren en dat je frisdranken ten allertijden zou moeten vermijden. Iedereen weet het maar ik herhaal het toch nog eens: suiker is desastreus voor je gezondheid. Als ik moest kiezen en maar één tip mocht geven aan iemand dan zou het steevast stoppen met suiker zijn.

En dus stopte ik met alle frisdranken, met de suikerige sterke dranken – die meestal nog eens gemixt werden met frisdrank – en uiteraard maakte ik ook komaf met de energydrinks. Bleef nog overeind: water en mijn grote liefde: thee. Op zich valt er wat te zeggen voor een wijntje af en toe of zelfs voor een glaasje bubbels bij tijd en stond. Zeker rode wijn bewees al vaker zijn voordelen voor de gezondheid. Alleen dronk ik dat niet zo graag.

Sociale druk

En dus consumeerde ik vanaf het begin van mijn ommezwaai bijna geen alcohol meer. Toch dronk ik heel af en toe nog eens een glaasje, wijn dan nog wel, net dat wat ik niet zo graag dronk. Het zit namelijk in onze cultuur ingebakken om je bij feestelijke gelegenheden gewoon een glaasje in de hand te duwen, meestal zonder het te vragen. En voor een lange tijd nam ik het aan en dronk het nippend op, onder sociale druk. Tot ik begon te denken ‘jeezes waarom doe ik dit zelfs?’ ‘En voor wie?’. En dus begon ik de wijntjes en bubbels af te slaan. En ja, in het begin reageren sommige mensen daar een beetje vreemd op. Met de gangbare ‘Maar allee, eentje!’. Maar als je gewoon nee blijft zeggen gaat ook dat snel over.

Steffi Vertriest recepten water

Wat er nog overblijft is water. En voor het drinken van water wil ik hier graag een pleidooi geven. Water is de enige drank die we als mensen zouden moeten drinken. Meer nog het is de enige drank die er is in de natuur. Sappen van fruit hebben nog het voordeel dat ze vitaminen, mineralen en allerhande micronutriënten bevatten maar het blijft nog steeds béter om die te eten dan die te drinken. Je lijf is namelijk niet geprogrammeerd om die stoffen liquide binnen te krijgen. De communicatie tussen je spijsverteringsstelsel en je brein is daar niet op voorzien. En zo wordt het onder andere ook moeilijker om een stopsignaal te ontvangen. Je zal veel sneller teveel suikers naar binnen werken, wat je bij het eten van volledig fruit niet gauw zal gebeuren. Bovendien krijg je dan ook de vezels binnen, die ook ontzettend waardevol zijn voor je lichaam. Frisdrank gaat nog een stapje verder. Daar betreft het niet enkel de suikers maar de compleet onnatuurlijke cocktail van stofjes en smaken. Zo bevat cola bijvoorbeeld veel fosforzuur en teveel van dat kan voor verzwakte botten zorgen.

Af en toe zondigen

Ik heb wel vaker discussies met vrienden van me over het drinken van frisdrank. Waarbij hun key argument meestal is dat ze het vooral heel lekker vinden. En tegenstrijdig aan wat je zou denken vind ik dat nu net wél een heel valide argument. Genieten is onwaarschijnlijk belangrijk in het leven, ook voor je gezondheid. Dus als je een cola super lekker vindt dan kan je dat best af en toe drinken. Maar doe dat dan op een stralende dag wanneer je omringt bent door mensen die je graag hebt, ergens op een terrasje bijvoorbeeld, schenk je dan maar eens een frisse cola. En geniet, met volle teugen. Drink het bewust – ‘mindful drinking’ zal ik maar zeggen. Maar drink geen cola voor de dorst, of eender welke andere drank for that matter. Als je dorst hebt zou je altijd water moeten drinken. En daarna kan je zondigen overwegen. Mindful dan wel.

Welk water kies je?

En welk water drink ik dan? Ook niet onbelangrijk! Heel lang heb ik water van de kraan gebruikt met allerhande filters. Maar dat bleek toch moeilijk vol te houden. Water van de kraan is niet ideaal qua droogrest om thee mee te zetten en na veel overschakelen van en naar flessen, zocht ik naar een kwalitatieve en toch wat meer ecologisch verantwoorde oplossing ook en zo ben ik koelers gaan gebruiken.

Sinds kort ben ik de trotse ambassadrice van Sipwell. Ik hou ervan dat ik de kans krijg om met merken samen te werken die een 100% match met mij zijn, en met m’n filosofie! Sipwell is een Belgisch water en ecologie dragen ze zeer hoog in het vaandel – ze zijn zelfs CO2 neutraal! Wat ik zeer belangrijk vind. Ik ben de fabriek in Londerzeel zelf gaan bezoeken, waar het water rechtstreeks uit onze eigen Vlaamse grond komt, uit 6 eigen bronnen. De bidons worden gespoeld en opnieuw gebruikt, tot wel 60 keer, wat een reuze verschil in plastiek maakt. Zowel de inspectie van de bronnen als de hygiëne van de gespoelde flessen wordt door een eigen én een extern labo onderzocht. Healthy en clean met andere woorden!

De droogrest van het Sipwell water is laag dus het is ideaal water om thee mee te zetten (meer daarover binnenkort!), je kan er trouwens ook rechtstreeks heet water van tappen eeeeen het is ook gewoon heel lekker water!

Foto’s door Kurt Vandeweerdt.