Home Blog Pagina 36

Kerst-Giveaway: win 3x een prachtige DOMO blender

90

Kerst zal dit jaar niet hetzelfde zijn, zoveel is wel duidelijk. We zullen op een andere manier moeten vieren dan andere jaren. Waar Kerst normaal hand in hand gaat met familie, grote tafels, gezellig samen zijn, dicht bij elkaar, “snuggelend” in de zetel, zal het nu een heel ander tafereel worden.. Misschien moeten we deze Kerst dan maar eens wat anders centraal stellen?

Even de dingen vieren waar we dankbaar voor zijn bijvoorbeeld, zelfs in deze bizarre tijden. Het zullen kleine dingen zijn. Want oh boy, heb ik wat te vertellen over alle dingen die f** sh**t geweest zijn dit jaar. Maar daar heb ik al veel over geklaagd en gezaagd, over gebeld, gehuild, geschreven in dagboeken en ga zo maar door. En dus wil ik deze Kerst niet vergelijken met andere of voorgaande Kerstmissen. Wil ik niet vervallen in het voelen van het contrast en het missen van wat ik wou dat er was.

Ik ga een glaasje heffen (Kombucha voor deze niet-alcohol-drinker – lees er alles over in mijn post over waarom ik enkel water en thee drink) op alle dingen waar ik wél dankbaar voor ben. Op mijn vrienden die ik misschien niet veel gezien heb dit jaar maar die wel altijd ter beschikking stonden en die me in heel veel gesteund hebben. Op mijn familie die zo hun best doet om ook in deze omstandigheden te connecteren. Op nieuwe vrienden en kennissen die ik gemaakt heb dit jaar. Op de moedige stappen die ik gezet heb in het afgelopen jaar. Op de nieuwe projecten die ik uit de grond aan het stampen ben – in een jaar waar het allesbehalve vanzelfsprekend is om nieuwe zaken op te starten. Op mijn team waarmee ik samenwerk en hoe dankbaar ik ben dat ze in mij geloven. Op de mensen rondom mij, die mij zo helpen en onvoorwaardelijk steunen.

Ook cadeautjes vind ik best moeilijk dit jaar. Ik wil liefst niet teveel in winkels vertoeven en het voelt op de één of de andere manier niet juist om een massa aan cadeautjes te kopen. Ik wil enkel dingen kopen voor mensen die écht betekenis hebben. Dingen die ze écht kunnen gebruiken.

Blender liefde

Domo Blender DO710BLEn daarom doe ik ook hier op Bye Bye Cheeseburger een cadeautjes-ronde, een Christmas-Giveaway. In mijn programma’s op njam! TV maak ik heel vaak gebruik van een blender. Ik doe zowat alles met mijn blender. Ik gebruik hem voor smoothiebowls, voor sauzen, voor dressings, voor puree, voor soep, voor ijsjes,.. You name it! Het is een vaste waarde in mijn keuken.

Ik krijg met regelmaat vragen over welke blender ik gebruik. Met name mensen die ook noten en bevroren vruchten willen blender, die komen wel eens tegen dat hun blender stuk gaat hierdoor. Er zijn veel goede blenders op de markt maar helaas zijn ze vaak heel prijzig ook. Daarom heb ik als DOMO ambassadrice samen met het geweldige DOMO team aan tafel gezeten om een goede, kwalitatieve en toch betaalbare blender uit te brengen. Ik noem hem wel eens de Steffi-blender!

Steffi Vertriest DOMO

Christmas Giveaway

Voor deze Kerstgiveaway leg ik drie van deze DOMO blenders onder de virtuele Bye Bye Cheeseburger Kerstboom.

kerstmis giveawayHoe kan je winnen?

Twee stappen, niet meer! Allereerst laat je even weten in de comments hier of in de comments op deze Facebookpost waarom jij graag een blender wil winnen, of aan wie je deze graag wil schenken!

Ten tweede zorg je ervoor dat je zeker ingeschreven bent op mijn maandelijkse nieuwsbrief door onderstaand formuliertje in te vullen. Binnenkort komt de eerste nieuwsbrief eraan in een superleuke, nieuwe format!

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Op tweede kerstdag, zaterdag 26 december, maak ik de drie winnaars bekend.

Succes,
Heel fijne Kerst gewenst,

Xoxo
Steffi

Hoe zelf zeep maken met natuurlijke ingrediënten?

1

De cadeautjestijd komt er weer aan, en feest vieren in dit crazy jaar heeft, of we nu willen of niet, een andere invulling gekregen… Waarom niet eens extra creatief aan de slag gaan met je cadeautjes en zelf zeep maken voor de mensen die je liefhebt, als teken dat je aan hen denkt, ook al kunnen ze misschien niet bij je zijn?

The good vibes van zelf zeep maken

zelf natuurlijke zeep makenVoordeel is: je hebt zelf in de hand wat je erin verwerkt en kunt alle chemische stoffen zoals parabenen (maakt cosmetica langer houdbaar), sulfaten (zorgt voor het schuim) en triclosan (doodt niet alleen de slechte, maar ook de goede bacteriën op de huid) weglaten.

Zeep is per definitie een mengeling van olie met een chemisch bestanddeel, namelijk loogzout, en dus alkalisch. Als loog (lye in het Engels) en olie worden verwarmd krijg je zeep. Is dat écht noodzakelijk om het erin te verwerken? Nee, je vindt ook zeeprecepten zonder loogzout erin, maar dan heb je eigenlijk per definitie geen ‘zeep’ gemaakt. Toch kan ook deze basis perfect dienen als zeep en heeft ze dezelfde reinigende werking, alleen voelt ze dus anders aan. Je kan bijvoorbeeld voor Ayurvedische zeep gaan: die bevat alleen maar kruiden met een positieve werking.

Het belangrijkste met loogzout is: als je het proces goed uitvoert, dan blijft er helemaal niets meer van over en heb je dus geen loogzout meer in je eindproduct.

Wat heb je ervoor nodig?

Een aantal basisspullen:

  • Een slowcooker (vind je online in allerlei prijzen en maten)
  • Een digitale weegschaal
  • Een keukenkom in roestvrij staal of in glas (om water en het loogzout te mengen)
  • Een kom in glas of roestvrij staal (om het loogzout in te wegen)
  • Een kernthermometer
  • Siliconen vormpjes
  • Siliconen spatels (die je enkel gebruikt voor je zeep te maken)
  • Een goede handmixer
  • Een mes om de zeep evt. te snijden

Voor je eigen veiligheid draag je ook een veiligheidsbril, rubberen of latex handschoenen, een trui of T-shirt met lange mouwen, een schort en voorzie je in ovenwanten. Maak de zeep ook op een goed geventileerde plaats.

Hoe maak je zeep?

Je kan op twee manieren zeep maken: volgens het hete proces waarbij warmte ervoor zorgt dat de olie met het loogzout in zeep wordt omgezet. Die zeep kan je het snelst gebruiken, zelfs al de volgende dag, maar je wacht het best tot een week daarna zodat de zeep wat harder is. Bij het koude proces laat je het proces vanzelf tot stand komen, iets wat gemakkelijk 4 tot 6 weken duurt.

zelfgemaakte zeep

Hier volgt een receptje voor het warme proces!

Bij dit basismengsel kan je essentiële oliën (lavendel…), bloemen of kruiden toevoegen naar keuze.

  1. Doe de kokosolie in de slowcooker op de lage stand. Meng intussen het loogzout-watermengsel. Doe geleidelijk het loogzout bij het water (en zeker niet omgekeerd; dat is erg onveilig!). Het mengsel zal wat stomen en warm worden, dat is normaal. Adem deze dampen wel zeker niet in en verlucht de ruimte goed terwijl je dit doet! Laat 15 tot 20 minuten afkoelen.
  2. Als de kokosolie helemaal gesmolten is, kun je er de olijfolie aan toevoegen. Roer goed. Zodra de oliën op een temperatuur van 49 tot 54 °C zijn gekomen, giet je er het loogwatermengsel (natriumhydroxide) bij. Roer traag. Mix daarna op een lage stand met de staafmixer. Mix er zeker geen lucht onder en houd de mixer dus ondergedompeld, maar maak er wel kleine cirkels mee. Mix gedurende 10 à 15 minuten of tot de oliën en het loogzout gemengd zijn en eruitzien als een soort van pudding (je zou sporen moeten beginnen zien).
  3. Doe het deksel op de slowcooker en laat dit nog gedurende 50 minuten op een lage stand koken. Roer er zachtjes in als er bubbels te zien zijn.
  4. Zet de slowcooker af. Laat het mengsel afkoelen tot onder 82°C. Voeg er nu essentiële oliën (lavendel, citrus, eucalyptus, rozen) of parfumolie zoals vanille of honing, natuurlijke kleurstof (voor een leuk pastelkleurtje) of kruiden (kurkuma…) aan toe.
  5. Giet de zeep in vormpjes of in een grotere vorm. Zet ze bijvoorbeeld in een schoenendoos die je bedekt met het deksel en nog verschillende handdoeken erbovenop. Na ongeveer 24 uur zal de zeep gestold zijn. Heb je een grotere vorm gebruikt, dan kun je nu de zeep in kleinere stukken snijden. Je kan de zeepjes afwerken met gedroogde bloemen!

PS: heb je geen slowcooker, dan kan je gerust de oliën ook warmen in een gewone roestvrije stalen kookpot. Verwarm op een laag of gemiddeld vuurtje en zet af zodra de oliën goed gesmolten zijn. Gebruik wel een thermometer om de temperatuur van het natriumhydroxide (water met loogzoutmengsel) en de oliën te meten; die zouden allebei ongeveer tussen 49 en 54 °C moeten zijn. Daarna kan je de twee rustig mengen. Meng met een houten lepel of een handmixer, gebruik zeker geen aluminium! Je mixt tot je sporen ziet en voegt er de extra geurtjes of kleuren nog aan toe.

Linzensalade met avocado en appel, met een heerlijke dressing

Nu we met een nieuw design gestart zijn én ik ondersteuning krijg van een fantastisch team zijn we de laatste maanden goed bezig met het voorzien van content hier op Bye Bye Cheeseburger. En me likey!! In één van de laatste posts had ik het over appelazijn en hoe het een geweldig product is om toe te voegen aan je vaste waardes uit de keuken. Ook over avocado’s verscheen er wat, ook één van mijn favoriete producten en zoooooo goed voor je.

Linzensalade met avocado en appelEn dus dacht ik dat een receptje waar deze twee in voorkomen wel goed zou zijn. Zoals je misschien wel weet ben ik verzot op salades. Ooit was het mijn grootste zwakte, het maken van een salade. Het was vaak droog of smakeloos en ik vond het over het algemeen gewoon saai, zowel om te maken als voor de smaakpapillen. Tot ik mij erin verdiepte – soms is het zo simpel als zeggen ‘hey ik wil hier eigenlijk beter in worden’ – en de truckjes leerde kennen. Sindsdien ben ik helemaal verliefd geworden op het maken van salades. De combinaties zijn eindeloos!

Eén van de belangrijkste key-ingrediënten is de dressing. Eén van de redenen waarom salades soms als unhealthy bestempeld worden is omdat er vaak ongezonde prefab dressings voor gebuikt worden. Nochtans is het maken van een heerlijke dressing super simpel.

In deze post licht ik dan ook graag één van mijn favoriete dressings uit, tesamen met een slaatje dat hier in Ibiza heel vaak op mijn menu staat en welke ik ook vaak als side-dish presenteer.

Voor het maken van een dressing gebruik ik zoals altijd een blender. Zijnde dan wel een kleine blender. Dat is één van de redenen waarom ik steeds twee blenders aanraad; een grote voor beslag, smoothies voor meerdere persoon of eventueel zelfs soepen en puree en dergelijk, en dan een kleintje voor het maken van dressings, je ochtendsmoothie etc. Voor de kleine blender gebruik ik de DOMO Xpower. Eén van mijn meest gebruikte toestellen in de keuken, met krachtige messen en makkelijk proper te maken achteraf, alle onderdelen kunnen namelijk in de vaatwasmachine.

Recept linzensalade met avocado voor twee personen:

Voor de salade:

  • Twee kropjes Romeinse sla (die zijn normaal zo groot als je hand ongeveer)
  • 2 kleine avocado’s
  • 1 appel
  • 3 augurken
  • 100 gram linzen

Voor de dressing:

  • 100 ml olijfolie
  • 50 ml appelazijn
  • 1 dikke theelepel mosterd
  • 1 dikke theelepel honing
  • Peper en zout
  • Verse peterselie of koriander

Hoe:

Linzensalade met avocadoKook de linzen volgens de aanwijzingen op de verpakking gaar – probeer ze beetgaar te krijgen en zeker niet plat te koken, dat vraagt soms wat oefening – en laat ze afkoelen.

Snijd de kropjes salade in stukken en doe ze in een grote kom. Snijd nu ook de appel, de avocado en de augurken in stukjes, voeg toe. Meng alles onder elkaar.

Doe alle ingrediënten voor de dressing bij elkaar en mix tot een glad geheel.

Meng de dressing stuk voor stuk over het geheel zodat je zeker niet teveel gebruikt. Teveel dressing maakt het geheel soggy en dat wil je niet. Linzen zijn over het algemeen redelijk droog en dus kan het zijn dat je voor dit recept meer dressing dan gewoonlijk gebruikt. Dat is oké! Bewaar de rest van de dressing in de koelkast.

Smakelijk!

Vitamine D: 10 dingen die je moet weten over Vitamine D

Vitamine D is een erg belangrijke vitamine voor ons lichaam. We weten allemaal dat we vitamine D kunnen halen uit de zon (een goed excuus om wat vaker de zon op te zoeken, wanneer we eigenlijk weer mogen!), maar wist je ook dat dat eigenlijk zelden voldoende is om genoeg vitamine D aan te maken, zeker in de winter? Als je weet dat deze vitamine heel wat voordelen oplevert voor je lichaam, dan kunnen we maar beter ons best doen om onze vitamine D waarden te boosten. Maar waarom is het zo goed voor je?

Wat is vitamine D eigenlijk?

Ok. Eerst even een kleine biologieles :-). Vitamine D is een steroïdhormoon geproduceerd uit cholesterol.

De twee meest voorkomende vormen van vitamine D zijn:

  • Vitamine D3 of cholecalciferol: deze vorm vind je in bepaalde dierlijke voeding zoals vette vis en eigeel;
  • Vitamine D2 of ergocalciferol: deze vorm vind je in sommige planten, paddenstoelen en gisten.

Van de twee vormen die je uit voeding kan halen blijkt D3 de meeste impact te hebben op het vitamine D-peil in ons bloed. Vooraleer het actief wordt, moet vitamine D nog twee stappen ondergaan: het wordt eerst in je nieren omgezet tot calcitriol, de actieve steroïde hormonale vorm van vitamine D. Calcitriol gaat dan in interactie met de vitamine D-receptor die in bijna alle cellen van je lichaam zit. Zodra de actieve vorm zich met een receptor bindt, zet het genen aan of uit in je cellen.

  1. Hoe haal je voldoende vitamine D binnen?

Zoals je wel al eens hebt gehoord, trekt de zon je vitamine D-productie op gang, meer bepaald omdat cholesterol de ultravioletstraling B – of ook wel UVB stralen – van de zon nodig heeft om vitamine D te kunnen produceren. Woon je in een zonnige streek, dan zal je waarschijnlijk genoeg vitamine D kunnen produceren als je een paar keer per week in de zon zit, maar vergeet dan niet zoveel mogelijk van je lichaam aan de zon bloot te stellen; alleen je gezicht en handen zijn niet genoeg.

voeding met vitamine DOok zon achter een raam meepikken of onder een laag beschermende zonnecrème zorgt ervoor dat je lichaam minder vitamine D zal produceren. Natuurlijk moet je daar een beetje je gezond verstand gebruiken: zonnen met mate is gezond, maar onbeschermd en/of te lang zonnen zal je huid sneller doen verouderen en het risico op huidkanker verhogen.

Als je lang wil zonnen, kun je misschien het best de eerste tien tot 25 minuten (afhankelijk van hoe gevoelig je huid voor de zon is) zonder bescherming genieten van het zonlicht, en daarna toch maar zonnecrème smeren zodat je niet verbrandt. Bovendien is er na een 20 tot 30 minuten toch een stop op de aanmaak van vitamine D en heeft het dus geen nut om nog langer in de zon te blijven, in tegendeel, onbeschermd is dat zelfs gevaarlijk. In mijn boek “De Beste Jij” doe ik uitgebreid uit de doeken hoe je het beste uit de zon haalt en je toch maximaal beschermt.

Hoeveel vitamine D hebben we eigenlijk nodig? Algemeen wordt gesteld dat kinderen en tieners 600 Internationale Eenheden (IE), volwassenen tot 70 jaar 600 IE en volwassenen boven 70 jaar 800 IE nodig hebben. Belangrijk is wel dat de dosis die jij nodig hebt afhangt van hoeveel jij er in je bloed hebt, dus het is altijd aangewezen om een arts dit voor jou persoonlijk te laten bepalen op basis van een bloedonderzoek.

  1. Te weinig vitamine D is gevaarlijk (maar veelvoorkomend).

Vitamine D kan lang worden opgeslagen in je lichaam, maar als je maar weinig zon ziet, zeker in de winter, moet je er toch extra aandacht aan besteden om voldoende te produceren en is het innemen van een vitamine D-supplement zeker geen slecht idee (vooral als je weet dat heel veel mensen een voortdurend tekort hebben eraan!).

In Nederland bijvoorbeeld heeft maar liefst 58,8 procent van de mensen, dat is dus meer dan de helft, een tekort. En dat hangt dan nog van de voorgestelde optimale waarde af. Er is namelijk best wel wat discussie over de ideale hoeveelheden van bepaalde vitamines. Maar welke visie je ook volgt, bij allemaal zien we hoge cijfers in de tekorten. Die hoge cijfers zijn goed te verklaren: we zien in de lage landen niet al te veel zon (vooral in de winter), en vitamine D is in niet zoveel voeding te vinden.

Hoe kun je merken dat je een Vitamine D tekort hebt?

  • Je voelt je moe, hebt overal pijntjes en je voelt je in het algemeen niet zo goed.
  • Het uit zich ook in ernstige spier- en botpijn; je kan maar moeilijk gaan en hebt moeite om de trap op te gaan. Ben je erg gevoelig voor stressfracturen, vooral in je benen, heup en je bekken, dan kan dat ook te wijten zijn aan een tekort.

Verder zijn ook de lange termijneffecten niet mals. Vitamine D speelt een gigantisch grote sleutelrol in onnoemelijk veel processen in je lichaam. Ook kleinere tekorten kunnen op langere termijn grote negatieve effecten hebben. Hierdoor voel je misschien wel jaren lang niets terwijl je lichaam al veel langer afziet van de tekorten.

Het is dus niet simpel om er op een natuurlijke manier genoeg van te produceren. Maar dat wil niet zeggen dat ook kleine beetjes niet kunnen helpen.

  • Je kan het uit bepaalde voeding halen, zoals uit levertraan (1 theelepel is goed voor 227 procent van de dagelijks bevolen hoeveelheid!), 85 gram zalm (75 procent van de dagelijks bevolen hoeveelheid), tonijn (26 procent van de dagelijks bevolen hoeveelheid), 85 gram gekookte runderlever (7 procent), 1 groot ei en 1 sardien (allebei 7 procent).
  • Vette vis vormt dus een goede bron van vitamine D, maar eigenlijk zou je dat bijna dagelijks moeten eten om genoeg vitamine D te kunnen produceren. Levertraan vormt dus de meest efficiënte manier om vanuit voeding genoeg voorraad aan te leggen.

Vitamine D Aspergesalade met Zalm

  1. Vitamine D is goed voor je botten

Vitamine D speelt een erg belangrijke rol in de gezondheid van je botten en vermindert het risico op osteoporose. Het hormoon helpt mineralen zoals calcium en fosfor uit voeding beter op te nemen, twee stoffen die erg belangrijk zijn voor gezonde botten. Onderzoek heeft al aangetoond dat mensen met lage vitamine D-waarden vaker last hebben van meer botverlies en dat mensen die vitamine D-supplementen innemen tussen 23 en 33 procent minder kans hebben tot botbreuken. Het innemen van vitamine D-supplementen blijkt ook botbreuken beter te doen genezen, vooral bij mensen met een laag vitamine D-peil.

  1. Vitamine D helpt tegen diabetes 1 en 2

Zowel bij diabetes 1, de genetische en dus aangeboren auto-immuunziekte die de insuline producerende cellen in de alvleesklier vernietigt, als bij diabetes 2, de ziekte die zich in de loop van de tijd ontwikkelt, speelt vitamine D een belangrijke rol op de ziekte. Bij diabetes 1 blijkt het zo dat mensen met een laag vitamine D-peil een ergere vorm van diabetes kregen. Baby’s en peuters die een vitamine D-supplement toegediend kregen lopen een indrukwekkend lager risico (29 tot 88 procent) om diabetes 1 te ontwikkelen dan kinderen die geen supplement krijgen.

Hier moet ik wel vermelden dat nog verder onderzoek moet gebeuren op de link tussen vitamine D en diabetes 1. Bij diabetes 2 zou vitamine D heel efficiënt zijn om mensen te beschermen tegen de ziekte, omdat het de insulineresistentie vermindert en dus een positieve impact heeft op de bloedsuikerregeling.

  1. Vitamine D verlaagt mogelijk het risico op sommige kankers en andere ziektes

Vitamine DEen studie toonde aan dat een inname van vitamine D en calcium het risico op kanker verlaagt met 60 procent. Het zou ook het risico op overlijden aan kanker kunnen verlagen en de groei van kanker kunnen vertragen. Er zijn echter ook studies waarin geen beschermende effecten tegen kanker werd gevonden, dus dit specifieke verband moet nog verder worden onderzocht. Sowieso is het hier ook aangeraden om ook je levensstijl zo gezond mogelijk te houden, omdat dat ruimschoots bewezen is dat dat het risico op kanker verlaagt, denk maar aan gezonde voeding en voldoende bewegen, stress verminderen, voldoende zuurstof opdoen enzovoorts..

Een dagelijkse dosis verlaagt ook de kans op astma-aanvallen, hartziekten, kan chronische pijn verminderen en kan beschermen tegen de ziekte van Parkinson en multiple sclerose.

  1. Vitamine D is goed voor je hart

Een studie wees uit dat het risico op hartaanvallen bij mannen twee keer zo groot was bij diegenen met een te laag vitamine D-gehalte. Een andere studie toonde dan weer aan dat mensen met een te laag gehalte 153 procent meer kans hadden (!) op een hartziekte, zeker in combinatie met een hoge bloeddruk. Toch heeft het innemen van supplementen weinig invloed op het verminderen van hartziektes; doorslaggevend is of je natuurlijke peil vanzelf hoog of laag is. Ook hier blijken vooral ook andere levensgewoonten belangrijk te zijn, zoals gezond eten en voldoende bewegen (al kan het innemen van een supplement zeker geen kwaad).

  1. Vitamine D verlaagt mogelijk het risico op vroegtijdig sterven

Vitamine D kan je leven verlengen! Meerdere onderzoeken tonen aan dat er een belangrijk verband is tussen vitamine D en het risico op vroegtijdig overlijden: mensen die vitamine D-supplementen namen bleken 6 procent minder kans te lopen op vroegtijdig overlijden.

  1. Vitamine D kan voor sterkere spieren zorgen

Vitamine D spierenOnderzoek toont aan dat de ‘zonnevitamine’ ook onze spierkracht zou versterken in zowel het boven- als onderlichaam. Mensen die van een laag vitamine D-peil vertrekken en een supplement innemen zouden hier het meest verschil ondervinden.

Bij oudere mensen zou een dagelijkse dosis voldoende zijn om hen beter te beschermen tegen valpartijen, bij jongere mensen moet naar alle waarschijnlijkheid een veel hogere dosis worden ingenomen om echt resultaat te zien in de spierkracht (maar dit moet nog verder worden onderzocht).

  1. Vitamine D heeft een positieve impact op depressie

Vitamine D zou ook een belangrijke rol kunnen spelen in de regeling van onze emoties en het voorkomen van een depressie. Een onderzoek bij mensen met een depressie toonde aan dat de symptomen verbeterden nadat ze een supplement innamen.

  1. Vitamine D stimuleert gewichtsverlies

Verrassend misschien, deze laatste, maar een studie toonde aan dat mensen die dagelijks een calcium- en vitamine D-supplement innamen meer gewicht konden verliezen dan de mensen die de placebo innamen. Volgens de onderzoekers zouden de twee stoffen de eetlust onderdrukken.

Kortom: besteed aandacht aan die vitamine D, want we hebben hem écht nodig om gezond te zijn!

Hoe teamsport het brein van kinderen positief verandert (en depressie bij jongens vermindert!)

0

Een belangrijke studie van de Washington University in St. Louis toont een verband aan tussen teamsport, de vergroting van de hippocampus bij kinderen en minder depressie bij jongens tussen 9 en 11 jaar. Andere studies toonden al aan dat beweging een positief effect heeft op depressie en de ontwikkeling van de hippocampus bij volwassenen, maar nu is dus voor het eerst aangetoond dat teamsport een gelijkaardig werking heeft tegen depressie bij pretieners.

De link tussen de hippocampus en depressie

De prepuberteit en puberteit kunnen voor veel kinderen enorm uitdagend zijn: hun lichaam ondergaat zoveel veranderingen, hun hormonen slaan op hol en ze kunnen gevoeliger zijn voor angst en depressies.kinderen teamsporten Veel van die pubers en prepubers worden daarbij niet genoeg of juist geholpen: maar liefst 60 procent van de Amerikaanse kinderen met een depressie blijft onbehandeld.

De hippocampus ligt aan de binnenkant van de slaapkwab en wordt ook wel het zeepaardje genoemd omwille van de gelijkaardige gekromde vorm. Als mens hebben we dus in elke hersenhelft een hippocampus liggen. Het is een klein gebied in de hersenen dat verantwoordelijk is voor het aanmaken en ophalen van herinneringen en voor onze emotionele reacties. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat het juist dat gebied is dat bij volwassenen met een depressie gekrompen is.

Teamsport leidt tot een grotere hippocampus

De studie van de Washington University bouwt hierop voort en baseert zich op een grootschalig onderzoek van de Adolescente Brein- en Cognitieve Ontwikkelingsstudie bij 4,191 kinderen tussen 9 en 11 jaar waarbij ouders informatie doorgaven over hun kind en aangaven of ze al dan niet een sport of een andere activiteit uitoefenden en symptomen van depressie vertoonden.

teamsport bij kinderenZe komen tot straffe vaststellingen wat betreft de link tussen sport, de hippocampus en depressie bij pretieners: kinderen die aan teamsport deden hadden een grotere hippocampus in vergelijking met kinderen die een niet-sportieve naschoolse activiteit deden, en er werden minder depressies vastgesteld bij jongens. Met andere woorden: kinderen die bijvoorbeeld muziek of kunst deden als hobby, vertoonden geen groter volume van de hippocampus. Met teamsport gaat het om de meer gestructureerde en gedisciplineerde sporten die op vaste regelmaat plaatsvinden en sociale interactie impliceren en met duidelijke spelregels werken.

Het feit dat er minder depressies bij jongens werden vastgesteld kan aangeven dat pretieners met een aanleg voor depressie minder geïnteresseerd zijn in teamsportactiviteiten. Toch benadrukken de onderzoekers dat de link tussen gestructureerde sport en minder depressies bij jongens in de richting wijst dat de combinatie van bewegen met de steun van een sociaal netwerk of een bepaalde sociale structuur een goede behandeling of preventie kan vormen van depressies bij jongeren.

Het onderzoek toonde ook een aanzienlijk verschil tussen jongens en meisjes: bij beide was de hippocampus groter in geval ze teamsport deden, maar alleen bij jongens was er een duidelijke antidepressief effect vast te stellen. Een verklaring kan zijn dat meisjes door andere factoren depressief worden, of dat het effect bij meisjes misschien maar op een later moment in hun ontwikkeling voordoet.

Waarom teamsport zo positief is

Waarom juist teamsport zo’n positief effect heeft, ligt volgens experts aan verschillende belangrijke aspecten: je moet rekening houden met de spelregels en met je medespelers, je moet leren vertrouwen krijgen in je teamgenoten, empathie opbrengen als ze eens niet kunnen scoren… Je leert dus niet alleen jezelf op sociaal en emotioneel vlak te reguleren, maar leert ook met de ander om te gaan. De onderzoekers stelden vast dat de kinderen daarom niet per se tot de beste spelers moesten behoren om er al voordelen uit te halen: het feit dat ze deel uitmaakten van een team zorgde er al voor dat ze zich minder alleen voelden en een beter zelfbeeld hadden.

kinderen teamsport positiefOpvallend was dat kinderen die niet-sportieve activiteiten (kunst, muziek) of individuele sporten deden geen gelijkaardige voordelen vertoonden. De niet-sportieve activiteiten werden zelfs geassocieerd met een verminderd volume van de hippocampus of een hoger aantal depressies. Het volstaat dus niet om je kind iets sportiefs te doen wil je deze voordelen eruithalen: het is vooral het deelnemen aan een teamsport dat belangrijk is, omdat het sociaal-emotionele aspect met de fysieke inspanning gecombineerd wordt. Toch wil dat niet zeggen dat onderzoekers de niet-teamsporten of de niet-sportieve activiteiten afraden, omdat die evengoed positieve effecten hebben op andere gebieden van het brein.

Eén ding is zeker: in dit digitale tijdperk kan het deelnemen aan een teamsport helpen om te leren omgaan met allerlei situaties in real-life. Kinderen leren er omgaan met lichaamstaal en echte emoties, dingen die ze in de virtuele wereld missen. Ze leren inzien dat samenwerken voor één gemeenschappelijk doel waardevol is, en leren daardoor ook communiceren en met de ander samenwerken, vaardigheden die hen later alleen maar veerkrachtiger kunnen maken.

Is appelazijn zo gezond? De 5 grootste voordelen uitgelicht

0

Wist je dat azijn al eeuwenlang als een medicijn wordt gebruikt en appelazijn in het bijzonder de laatste jaren immens populair is onder bloggers zoals Renske Kroes omdat het zo gezond zou zijn? Het zou een antioxidante en ontgiftende werking hebben, helpen bij gewichtsverlies, cholesterol verminderen, de bloedsuikerspiegel verlagen en symptomen van diabetes verbeteren.

In werkelijkheid blijkt dat het weinige wetenschappelijk onderzoek over appelazijn bestaat uit ofwel kleine studies naar het effect ervan op korte termijn (niet langer dan drie maanden) ofwel uit onderzoek uitgevoerd op dieren. Wat zijn de mogelijke voordelen en hoe moeten we ze inschatten?

Wat maakt appelazijn gezond?

Appelazijn is gemaakt op basis van gegiste appels: de suikers fermenteren tijdens het gisten en worden zo omgezet tot alcohol. Vervolgens worden er bacteriën aan toegevoegd die de alcohol op zijn beurt fermenteren, wat het omzet tot azijnzuur. Onderzoekers gaan ervan uit dat het dat azijnzuur is dat appelazijn zo gezond maakt. Sommige mensen gaan er dan weer van uit dat het vooral ‘De Moeder’ is die zo gezond is, de onheldere substantie die rondzweeft in organische, ongefilterde appelazijn en strengen van eiwitten, enzymen en goede bacteriën bevat, maar daarover bestaan er geen wetenschappelijke studies.

Appelazijn bevat op zich niet veel vitamines of mineralen, maar wel een kleine hoeveelheid potassium, een heel belangrijk mineraal dat helpt de vloeistofbalans, de zenuwsignalen en spiersamentrekkingen in ons lichaam te reguleren. Appelazijn van goede kwaliteit kan daarnaast ook een aantal aminozuren en antioxidanten bevatten.

De 5 voordelen van (appel)azijn

1.      Het zou helpen bij het doden van schadelijke bacteriën

De reden waarom azijn (en dus niet alleen specifiek appelazijn) vroeger zo vaak werd bovengehaald om allerlei ziektes zoals wratten of oorinfecties te bestrijden is om de reinigende en ontsmettende werking: Hippocrates himself, de vader van de moderne geneeskunde, gebruikte het meer dan tweeduizend jaar geleden om wonden schoon te maken. Azijn werkt ook goed om voedsel te bewaren: het houdt bacteriën zoals E.coli tegen om te kunnen groeien. Het is dus een goed natuurlijk bewaarmiddel.

2.      Het kan de bloedsuikerspiegel verlagen en diabetes helpen beheren

appelazijnEen aantal studies suggereren dat azijn pieken in de bloedsuikerspiegel voorkomt en mensen met prediabetes en type 2-diabetes kan helpen. Bij type 2-diabetes krijgen mensen hoge pieken in hun bloedsuikerspiegel omdat ze insulineresistent zijn of geen insuline kunnen aanmaken. Tegelijk is het onder controle houden van de bloedsuikerspiegel ook goed voor mensen zonder diabetes, omdat onderzoekers geloven dat een hoge bloedsuikerspiegel de grootste oorzaak is van veroudering en van verschillende chronische ziektes.

De meest efficiënte en gezonde manier om het bloedsuikerpeil te regelen blijft voor alle duidelijkheid het vermijden van geraffineerde koolhydraten en suiker. Daarnaast zijn er een aantal kleine onderzoeken gedaan rond het effect van azijn op de bloedsuikerspiegel: één studie stelt vast dat de gevoeligheid voor insuline stijgt met 19 tot 34 procent tijdens het eten van een koolhydraatrijke maaltijd, terwijl een andere kleine studie bij vijf gezonde mensen vaststelde dat de azijn de bloedsuikerspiegel met 31 procent deed dalen nadat ze 50 gram wit brood hadden gegeten. Nog een aantal andere kleine studies bij mensen tonen aan dat de azijn de insulinefunctie kan verbeteren en het de bloedsuikerspiegel na maaltijden kan doen dalen. Er zijn dus mooie aanwijzingen dat azijn (en dus niet specifiek appelazijn) hier een positief effect uitoefent, maar het dat wil nog niet zeggen dat je jouw huidige medicatie zomaar mag laten vallen indien je aan diabetes of prediabetes lijdt.

3.      Het zou helpen bij gewichtsverlies

De bekendste studie dateert van 2009 en onderzocht 175 mensen die elke dag geen, één of twee theelepels azijn per dag dronken. Na drie maanden hadden de mensen die de azijn hadden gedronken meer gewichtsverlies (tussen 0,9 tot 1,7 kg) en een lager triglycerideniveau dan de mensen die geen azijn hadden gedronken. appelazijn gezondTriglyceriden zijn vetten die vooral dienen om energie aan te leveren en die we hoofdzakelijk uit onze voeding halen. Een teveel stapelt zich op in onze weefsels en ontwikkelt zich dan tot een vetreserve. Het zijn vetten die onder andere een rol spelen in het ontstaan van slagaderverkalking. In combinatie met een te lage HDL-cholesterol (de “goede” cholesterol) wordt het negatieve effect van de triglyceriden nog groter. Voldoende HDL-cholesterol is dus ook heel belangrijk.

Een andere kleine studie stelde vast dat het drinken van azijn een voller gevoel stimuleerde na het eten, zij het wel door een gevoel van misselijkheid te creëren (omwille van het zuur, weet je wel). Geen van die studies onderzochten specifiek appelazijn. Nog een andere kleine studie onderzocht 39 mensen die gedurende drie maanden een laagcaloriedieet volgden met appelazijn en een laagcaloriedieet zonder appelazijn. De mensen die het dieet mét appelazijn hadden gevolgd hadden meer gewicht verloren, maar net als de andere studies ging het om een kleine kortetermijnstudie.

Kortom: het is vooral je volledige levensstijl en je eetpatroon die een effect hebben op gewichtsverlies op lange termijn, en niet zozeer het toevoegen of weglaten van één enkel bestanddeel.

4.      Het zou de gezondheid van het hart bij dieren verbeteren

Hart- en vaatziekten blijven doodsoorzaak nummer 1 bij de mens. Onderzoek suggereert dat azijn een aantal risicofactoren zou kunnen verminderen door bijvoorbeeld het cholesterol- en triglyceridepeil naar beneden te halen. Het zou ook een positief effect hebben op de bloeddruk. Belangrijk is wel toe te voegen dat het onderzoek alleen bij dieren is uitgevoerd. Of het dus echt een positief effect heeft op mensen moet nog verder onderzocht worden.

5.      Het zou helpen bij een gezondere huid

Ook hier opnieuw is meer onderzoek nodig. De huid is lichtjes zurig en topische appelazijn zou de natuurlijke PH-waarde van de huid helpen herstellen, specifiek in het geval van een droge huid of eczeem. Ook bij acne zou de ontsmettende werking van azijn kunnen worden ingezet. Maar zoals gezegd blijft het onderzoek hiernaar heel beperkt: een studie met 22 mensen die eczeem hadden toonde juist het tegendeel aan, namelijk dat appelazijn de huidzuurtegraad niet herstelde en juist irritatie veroorzaakte.

vers appelazijn

Wat is nu the deal met appelazijn? 3 dingen die je moet weten!

Je leest het al: echt doorslaggevend onderzoek is er nog niet. Wat vaststaat is dat het zeker gezonde bestanddelen bevat en voor het grootste deel niet schadelijk is, maar dat je wel moet opletten bij gebruik. Het veiligst is om appelazijn gewoon te integreren in je voedingspatroon terwijl je kookt: gebruikt het in saladedressings of in bijvoorbeeld zelfgemaakte gezonde mayonaise.

  • Drink het nooit puur! Dat is omwille van het zuur zowel voor je maag als voor je tandglazuur echt geen aanrader. Onaangelengde azijn drinken en daarna je mond niet met water spoelen kan op termijn je glazuur van je tanden beschadigen.
  • Voor mensen die medicatie nemen om het potassiumpeil te verlagen (zoals middelen die gebruikt worden om een hoge bloeddruk te behandelen) kan het juist een te laag potassiumpeil veroorzaken en dus gevaarlijk zijn. Raadpleeg dus zeker hierover je arts als je twijfelt.
  • Azijn kan het suikerpeil in je bloed beïnvloeden. Vooral mensen met diabetes moeten hiermee opletten en niet zomaar zelf aan de slag gaan met een dieet met veel azijn.

Kortom: gebruik je gezond verstand en let dus vooral op een gezonde, evenwichtige levensstijl. Het is tot nu toe nog nooit gebeurd dat we miraculeus kunnen afvallen door één wondermiddel toe te voegen aan ons eetpatroon. Maar wie al een gezonde levensstijl integreert die kan zeker nog wat extra goeds doen door af en toe wat appelazijn toe te voegen. Ik ben zelf een grote fan van gefermenteerde producten toe te voegen aan mijn eetpatroon. Bovendien is appelazijn heel lekker en vormt het de perfecte basis voor een gezond dressing!