Home Blog Pagina 48

Functional Training: Wat en voor wie?

0

Het afgelopen half jaar heb ik mij aan functional training gewaagd. En dat in Borsbeek, in de studio van Hanna Mariën en Christoph Strijbos. Met regelmaat heb ik erover ge-IG-ed (woorden uitvinden, ben ik goed in!) en nu wil ik graag volledig uit de doeken doen wat het mij mij gedaan heeft en wat jij er misschien aan kan hebben.

Wat is Functional Training

Misschien een kort woordje over functional training in de brede zin van het woord. Bij functionale training word je individueel begeleid, of je kan het met twee doen of eventueel in een groepslesje (met een beperkt aantal deelnemers zodat er genoeg aandacht is voor het individu!). Er wordt geen gebruik gemaakt van toestellen maar van bodyweight en wat props. De ‘functional’ duidt al een beetje aan dat het een specifieke doelstelling heeft. Veel sporters doen daarom functional training om specifieke spiergroepen specifieke spiergroepen (gelinkt aan bewegingen in hun sport of net om disbalans door de sport te compenseren, denk aan een rechtshandige tennisspeler, functioneel goed dat hij rechts sterker is, maar links mag niet te zwak zijn), maar even goed balans, techniek of kracht bijvoorbeeld,  te trainen om op deze manier nog meer uit hun sport te halen. Mensen die heel graag gaan hardlopen maar om de zoveel tijd een blessure hebben bijvoorbeeld zijn soms heel sterk gebaad hun techniek aan te passen zodat ze in de toekomst zorgeloos kunnen sporten – lopen. Functioneel juist bewegen om je performance te verhogen.

Bij mij ging het in de eerste instantie om mijn yoga. Mijn core is niet zo sterk en dat speelt me vaak parten; ik ben niet zo stabiel en in het verleden heb ik ook al eens een lelijke blessure opgelopen. Doordat bepaalde spiergroepen bij mij wat ondertraind zijn en andere overtraind werkte ik dat ook steeds meer in de hand. De sterke spieren namen het over van de zwakke waardoor de zwakke minder werkte en nog zwakker werden en omgekeerd. Tijd dus om dit aan te pakken. Met Christoph heb ik vooral gewerkt op buik- en bilspieren (m’n core dus) en stabiliteit. Niet alleen om ze sterker te krijgen maar ook gewoon ze te leren ‘activeren’. Waar ik vroeger schijnbaar 100 oefeningen kon doen zonder m’n bilspieren te voelen, kon ik nu soms nog amper uit m’n auto stappen! It was working! Haha!

Maar ik wilde ook starten met lopen, alleen “was ik echt geen loper” zei ik altijd. Das ondertussen veranderd, over hoe ik een loper werd heb ik al eerder een artikel geschreven. Onder andere de juiste looptechniek vond ik echt belangrijk. Want lopen blijft voor mij ondergeschikt aan wat ik écht de leukste work-out vind – yoga – en het laatste wat ik wilde was geblesseerd worden door het lopen en niet maar de yoga kunnen. Door middel van functional training heb ik stevig aan die looptechniek gewerkt.

Ik ben er absoluut sterker van geworden en het leuke is dat na enkele keren mijn zwakkere spiergroepen automatisch meer geactiveerd werden waardoor ik ook buiten de functional training sessies zelf in de juiste richting ging. En das ook helemaal de bedoeling van functional training, je in 12 lessen op weg helpen. Daarna kan je nog steeds af en toe hernemen met een trainer, komen sporten met je sportbuddy of deelnemen aan de bootcamps. Er is ook een app waarin je oefeningen kan zetten om ook thuis verder te trainen. Dat vind ik zelf wel handig want soms wil ik gewoon even een heel korte home-training en dan zijn de oefeningen uit de app daar perfect voor. Christoph zette zo na elke training nieuwe oefeningetjes in de app, die trouwens ook visueel laat zien hoe je ze moet doen – kwestie van niet alles te moeten onthouden, hehe.

Maar ook als je niet echt goed weet wat de geschikte sport voor jou is, maar je wil gewoon wat actiever worden, dan is FT iets voor jou. Samen met een trainer kan je algemeen beginnen trainen en zo samen bekijken wat de ideale sport voor jou is. Heel leuk aan Functional Training 2150 is ook dat ze een groot team ter beschikking hebben. Zo heb ik eerst een check-up gehad bij een osteopaat die ook deel uit maakt van het team. Niet onbelangrijk want op deze manier weet je ook op voorhand wat anatomisch je zwakke punten zijn…

Functional Training samengevat

Kortom functional training heeft me het afgelopen half jaar super goed geholpen om nog dieper in mijn yoga te gaan, om verantwoord te starten met lopen en om mijn zwakke punten bij te sturen. Ik blijf de oefeningetjes doen en probeer af en toe een lesje met Christophe in te plannen om mijn technieken te onderhouden.

Wil je het zelf ook eens proberen? Check dan zeker de mooie studio van Hanna Mariën en Christophe Strijbos: Functional Training 2150. Of zoek een functional training studio bij jou in de buurt – het kwaliteitslabel voor personal trainers over België en Nederland, die ook instaat voor postgraduaat aan 4 hogescholen.

Zuid-Amerikaans getinte linzensoep met groenten

Ik krijg vaak de vraag waar ik mijn inspiratie haal voor nieuwe gerechten. En ik heb eigenlijk maar 1 antwoord daarop, dat is: VAN OVERAL! Echt alles kan mij een ingeving doen krijgen, zelfs dingen die helemaal niets met eten te maken hebben.

Maar dit weekend was het overduidelijk. Zaterdag was date-night en zijn the boyfriend en ik gaan eten in een pas geopende zaak in Antwerpen: A’sur. Het is gelegen is de Volksstraat op het Zuid. De chef heeft Zuid-Amerikaanse roots en naast de zeer Europese smaken zijn er dus ook verschillende gerechten die een vleugje Zuid-Amerika meegekregen hebben. Deed me meteen nostalgisch terug denken aan mijn reis naar Argentinië enkele jaren geleden.

En dus de volgende dag had ik zin om iets met Zuid Amerikaanse smaken te maken. Bovendien wilde ik sowieso een nieuwe maaltijdsoep creëren in het kader van DETOX15. Goeie combo leek mij. En het resultaat is super yummie (das niet altijd van de eerste keer zo, maar nu zat het meteen goed!). Onmiddellijk foto’s van gemaakt en here it is..

linzensoep met groenten vegan

Dit is een recept voor 4 personen.

Ingrediënten:

  • 1 grote ui
  • 4 wortels (geschild en in kleine blokjes)
  • 4 el olijfolie
  • 4 teentjes look
  • 1,5 tl currypoeder
  • 1,5 tl kurkuma
  • 1/2 tl tijm
  • 1/2 tl chilli kruiden (ik gebruikte chillimengeling vaan COOK)
  • 1,5 liter groentebouillon
  • 2 grote tomaten (in blokjes)
  • 400 ml tomatenpuree
  • 180 gram groene linzen
  • Peper en zout
  • 4 handen verse spinazie
  • Verse koriander/peterselie

Hoe:

  1. Doe de olijfolie in de pan en doe er de ui en de wortels bij. Laat stoven tot de uien glazig zijn en pers dan de teentjes look erbij.
  2. Doe de curry, kurkuma, tijm en chilli erbij. Laat nog even verder garen en roer goed.
  3. Voeg de tomatenblokjes erbij en daarna de tomatenpuree en de bouillon.
  4. Voeg de linzen (spoel ze eerst heel even) erbij en laat op een pruttelend vuurtje koken tot de linzen gaar zijn, ongeveer 25 minuten.
  5. Voeg de verse spinazie en kruid royaal met peper en zout.
  6. Zet het vuur af en schep ik kommen, werk daarbij af met wat verse peterselie of koriander.

Smakelijk!

 

On-the-go: Koude salade met boontjes en makreel

Vandaag deel ik één van mijn alleroudste receptjes. Het blijft een van m’n favorieten voor on-the-go: het is simpel en snel te maken, en vult goed. Deze heeft me vroeger heel vaak door zware dagen geloodst. Ik heb lang bijgeklust als hostess en tijdens lange beursdagen (horror!) was er vaak niets gezondst te vinden en dan nam ik heel vaak deze salade mee. En daar moet ik dus élke keer opnieuw aan denken als ik hem klaar maak.

Ik heb verschillende on-the-go recepten die nog een kleine bewerking vragen alvorens je eraan start. Ik denk aan een avocado bijvoorbeeld die ik nog even snijd en over m’n slaatje doe. Deze koude salade is helemaal ready en is dus ook ideaal als je bv in de auto (zet em wel even aan de kant uiteraard) moet eten of gewoonweg geen desk ofzo ter beschikking hebt ’s middags.

Maar heel graag wilde ik deze ook delen omdat hij – mits minuscule wijzigingen – makkelijk DETOX15 proof te maken is. Hierbij het aangepaste receptje voor 1 persoon. Mogelijks is de dressing wat teveel, voeg toe naar believen.

Ingrediënten

75 gram makreel (uitgelekte gewicht) uit blik
1 kleine biologische aardappel
½ el kokosolie
100 garm prinsessenbonen
1 grote tomaat
2 tl kappertjes
2 el extra vierge olijfolie
1 tl mosterdzaadjes
½ limoen
1 tl karwijzaad
peper en zout
verse platte peterselie
Hoe

Snijd de aardappel (laat de schil eraan) in blokjes doe er wat gesmolten kokosolie over en zout. Doe in een ovenschoteltje en laat volledig garen in een oven van 180 graden. Tot de kantjes licht krokant zijn.

Kook ondertussen de prinsessenbonen. Snijd de tomaat in blokjes en verwijder daarbij de zaadjes en het middelste deel.

Eens de aardappel en de prinsessenbonen gaar zijn laat je ze volledig afkoelen.

Maak nu de dressing. Meng hiervoor de olijfolie en de limoen samen met de mosterdzaadjes en de karwijzaadjes. Bewaar in een apart glazen potje.

Meng de aardappel stukjes, prinsessenbonen, makreel, kappertjes en tomaat in een kom. Voeg peper en zout toe. Werk af met nog wat fijngesneden peterselie of andere kruiden.

 

Vitamine D in de winter

0

Omg... Lieve zon, where art thou? Dat vroeg ik mij vanmorgen af toen ik weer al maar eens een bui over mij heen kreeg. Gelukkig moest ik buiten zijn om naar de kapper te gaan en daar trotseer ik maar al te graag de regen voor. In tegenstelling tot bad-hair-days zijn er andere kwaaltjes van dit snertweer die niet door Joyce (mijn kapster, dewelke weer al maar eens uitmuntend werk verricht heeft) kunnen opgelost worden. Eentje daarvan is het tekort aan vitamine D. En over dit zon-vitamientje wil ik het vandaag graag hebben.

Vitamine D SteffiVitamine D is anders dan andere vitaminen, het is eigenlijk een hormoon dat geproduceerd wordt uit cholesterol wanneer je huid in aanraking komt met de zon – nu ja zonnestralen offcourse. Je hebt bovendien twee varianten; D3 en D2 waarbij de eerste in sommige dierlijke producten te vinden is en de laatste in sommige plantaardige producten. Vitamine D3 is de belangrijkste, deze is twee keer zo effectief dan D2 om de waarden in het bloed te doen stijgen.

Goede vitamine D-waarden zijn essentieel voor een goede gezondheid. Maar een tekort is niet zo makkelijk te spotten. De symptomen zijn heel subtiel en kunnen jaren aanslepen voor het duidelijk wordt waar het probleem zich bevindt. Omdat vitamine D een hormoon is heeft het veel onrechtstreekse impact. Bijvoorbeeld op gezonde botten, omdat vitamine D de ‘messenger’ is die de darm zegt dat hij calcium en fosfor moet opnemen. Om zo maar even een voorbeeldje te geven.

Een tekort aan vitamine D wordt gelinkt aan een verhoogd risico op botfracturen, hartziekten, diabetes, kanker, dementie en zelfs auto-immuunziekten als MS. Het hebben van optimale vitamine D-waarden kan heel wat gezondheidsvoordeel betekenen. Zo verkleint de kans op osteoporose, kan het je fysieke kracht doen stijgen, gaat het kanker en depressie tegen, de kans op diabetes verkleint en over het algemeen kan het je leven verlengen. Works for me denk ik dan! Hoe kunnen we die vitamine D-waarden optimaliseren?

Steffi Vertriest Vitamine D

Vitamine D wordt slechts beperkt uit voeding gehaald, het meeste krijgen we van de zon. Alleen – je raadt het al – in periodes zoals deze is er niet zo veel zon hier in centraal Europa. Bovendien wordt vitamine D uit UVB stralen gehaald en de zon moet al sterk schijnen voor deze er zijn en het hangt dan ook nog eens af van het seizoen. Ik heb ooit een trucje van iemand geleerd: wanneer je schaduw kleiner is dan de lengte van je lichaam, alleen dan neem je vitamine D op. Momenteel moeten we daar dus niet op rekenen.

Welke voedingsmiddelen bevatten vitamine D? Vette vissen toppen hier bovenaan het lijstje. Zalm, makreel, tonijn en sardientjes doen het redelijk goed. Alleen zou je er al heel veel (en dagelijks) van moeten eten om je nodige dosis binnen te krijgen. In kleinere dosissen is het ook te vinden in eigeel en in sommige paddenstoelen. Maar de enige échte goede voedingsbron is levertraan. Die bevat 2x de dagelijkse hoeveelheid die je nodig hebt.

Een supplement vitamine D kan dus erg interessant zijn, zeker in de winter als je maar weinig zon kan absorberen. Kies hiervoor altijd vitamine D3 en capsules op basis van olie (vitamine D is namelijk vetoplosbaar).

Vitamine D: samengevat

Oke, dus kort samengevat. Er zijn drie dingen die je kan doen voor je vitamine D waarden weer op te krikken. Eén: boek een reis naar de zon en neem alle dagen een zonnebadje! Iets wat ik binnen een maand of 2 van plan ben. Op zonvakanties ga ik elke dag slechts 20 minuten onbeschermd de zon in en dit alleen met mijn achterkant. Mijn schouders, borst en gezicht smeer ik het ganse jaar door in trouwens – no skinaging for me pls. Twee: eet de ganse dag vette vis. Niet zo plausible waarschijnlijk. En bovendien is een eentonig voedingspatroon ook geen goede zaak. De vegans zitten hier ook al vast mee. Dus kies misschien beter voor optie 3 namelijk vitamine D3 supplementen.

Als je je zorgen maakt over de hoeveelheid (terzijde: een overdosis vitamine D is bijna onmogelijk) kan je altijd je waarden in je bloed laten meten. Alles onder de 100 microgram inname per dag kan in principe geen kwaad. Wie zich hier zorgen over maakt kan uiteraard altijd zijn arts contacteren.

 

Maaltijdplanning DETOX 15

10

Donderdag deed ik bij Flair een Facebook live over ‘fit na de feesten’ en daarin ging het uiteraard ook over DETOX 15. Ik benadrukte daar nogmaals hoe belangrijk het is goed voorbereid te zijn. Ook op mail heb ik heel wat vragen gekregen om maaltijdplannen voor te schotelen. En dus zal ik in deze post er een aantal verzamelen.

Let’s all work together shall we? Doe je zelf mee aan DETOX 15 en heb je een idee of recept dat je zelf heel vaak maakt of heel goed werken vindt? Aarzel niet om het onderaan in de comments te zetten. Sharing is caring!

Voorbeeld 1: maaltijdplanning
Maaltijdplan 1 DETOX 15

Een heel deel van deze recepten vind je in het artikel RECEPTEN EN INSPIRATIE voor DETOX15. Houd er rekening mee dat sommige recepten licht aangepast dienen te worden, bv wanneer er in de saus ahorn ofzo gebruikt wordt.

Het vegan roereitje staat sinds deze week online! En ik bezorg je nog die makreel salade – maak ik vandaag nog even.

MORE SOON.

Sta me toe nog even mijn HAPPY FOOD NOTEBOOK in de kijker te zetten. Dé tool om je maaltijden goed in te plannen. Verkrijgbaar bij Standaard Boekhandel.

Happy Food notebook sb

Vegan ‘roerei’ recept

Vandaag deel ik al een gerechtje (of een deel van een gerechtje) uit mijn nieuwe boek ‘Méér Gezonde Goesting’ en dat speciaal voor al wie mee de DETOX 15 doet. Want graag wil ik wat inspiratie geven voor het ontbijt en aangezien het boek pas op 21 maart in de winkel ligt, nu al wat D15 inspo!

Het gerechtje is een plantaardig alternatief voor een roereitje en het is to-die-for! Inspiratie voor dit gerecht deed ik op in Tel Aviv midden november. Prachtige stad én the place to be voor vegans. Kikkererwten waren hier vaak het alternatief voor eieren. En dus ging ik thuis ook aan de slag. Ik was zo tevreden van dit heerlijk gerechtje dat het een plaats kreeg in m’n nieuwe boek. Maar dus speciaal voor de Bye Bye Cheeseburger lezers nu al het receptje! In het boek heb ik ook nog een soort plantaardig alternatief voor spek, of iets wat qua smaak daar een beetje op lijkt, maar daarvoor zal je op het boek moeten wachten.. Moet het toch een beetje spannend houden he?

Dit recept is voor twee personen. Je kan het ook makkelijk combineren met een kleine salsa van tomaat of met m’n Turkse lepelsalade bijvoorbeeld.

Ingrediënten vegan roerei:

  • 1 blik voorgekookte kikkererwten (400 gr)
  • 2 stengels lente ui (het groen)
  • 1 teentje look
  • 3 el water
  • 1/2 tl bouillonpoeder
  • 1 el witte misopasta
  • 1/2 tl kurkuma
  • 1/2 tl zout
  • olijfolie
  • Topping: verse koriander

Hoe:

  1. Spoel de kikkererwten goed. Doe ze op een bord een prak ze een beetje met een vork. Ze hoeven niet helemaal geprakt te zijn maar toch redelijk.
  2. Doe wat olijfolie in een pan op het vuur en doe er de kikkererwten bij, alsook de fijn gesneden groene stukken van de lente ui. Roer goed door elkaar en pers er een teentje look over uit.
  3. Meng in een kommetje het water, bouillonpoeder en de miso. Doe dat bij in de pan en blijf roeren
  4. Kruid af met zout, een klein beetje kurkuma (zeker niet teveel) en wat peper.
  5. Doe op een bord en dresseer eventueel wat koriander erover.

Smakelijk!