Je voelt het al op de baan, aan de files, aan de drukte.. De zomervakantie loopt stilletjes aan op z’n einde. En dat wil ook zeggen de drukte van werk, school, events en noem maar op, die weer de hoogte in gaat. Het ziet er naar uit dat ook mijn september stevig zal worden. En dus probeer ik tussendoor nog wat extra te genieten van een iets vrijer schema. Waarin ik al eens wat uitgebreider durf ontbijten.
Deze tartine was een ingeving van het moment en het heeft me zo gesmaakt dat ik hem toch even wilde delen. De traditionele ‘avocado on toast’ is meestal iets wat ik bewaar voor wanneer ik buitenshuis ga ontbijten of lunchen. Maar waarom ook niet hem gewoon eens thuis maken en er nog wat creatief mee zijn ook.
In het recept gebruik ik umeboshi. Umeboshi leerde ik kennen op m’n detoxkuur in mei. Daar werd het in sapjes gebruikt en ik was verbaasd over de subtiele lekkere smaak die het gaf. Laatste dag van de detoxkuur onmiddelijk naar de winkel gereden om het te gaan halen – je vindt het bij de Oosterse producten, ik heb het zelf in de natuurwinkel gekocht maar ongetwijfeld ook in andere (bio)supermarkten te vinden! Umeboshi zijn japanse gepekelde pruimen. De variant die ik gebruik is Ume Su, een liquide aftrok van de umeboshi. Het is niet alleen een goede smaakmaker, het is ook goed voor je. Het zou de vertering helpen, als anti-aging werken en vermoeidheid tegen gaan. Zeker eens proberen dus!
Terug naar onze tartine nu. De porties hieronder zijn voor 1 persoon. Laat het smaken!
Maar laat het nu net die personen zijn die gezond eten goed kunnen gebruiken. Super druk op het werk? Nieuwe projecten die 100% van je vragen? Dan kan je jezelf niet permitteren om ziek te zijn en kan je alle energie goed gebruiken. Net zo’n leven vraagt extra veel boost, extra veel vitamientjes om het allemaal vol te houden.
Uiteraard ben ik altijd een fan van makkelijke recepten, met simpele ingrediënten die je gewoon allemaal in de biowinkel kan vinden. Maar toch, ook mij overkomt het wel eens dat ik niet in de winkel geraakt ben, dat ik late opleidingen heb, veel lezingen ’s avonds en nog wat concerten tussendoor waardoor ik zonder m’n healthy stuff zit.
Daarom heb ik tegenwoordig de Innerglow Smoothies in huis. En daarover wilde ik graag wat meer vertellen in deze blogpost want ik denk dat veel mensen er wat aan zouden kunnen hebben.
Sinds kort brengt ze deze ook op de markt en een paar weken geleden heb ik haar Innerglow smoothies voor het eerst geproefd. Uiteraard was ik een beetje sceptisch want in smoothies is ‘balans’ de sleutel, niet enkel voor de smaken maar ook voor de ingrediënten en de hoeveelheid fruitsuikers die erbij komen kijken. Mijn conclusie? TO-DIE-FOR! Echt!
In het begin wist ik niet goed of ik er veel gebruik van zou maken. Ten slotte maak ik sowieso al wel vaker smoothiebowls met granola bv. Maar ik dacht bij mezelf dat het geen kwaad zou kunnen er wat in de diepvries te hebben staan. En ik moet toegeven dat ik er toch veel meer gebruik van maakte dan ik eigenlijk gedacht had. Het is gewoon super handig en in de diepvries blijven ze uiteraard ook heel lang vers.
Hoe het juist werkt? Innerglow werkt met online bestellingen. Je kiest de smaken op www.inner-glow.be , je kiest wanneer jij graag wil dat het geleverd wordt. Wanneer je een smoothie wil neem je een beker, doet het in de blender met wat plantaardige melk erbij, terug in de beker en je smoothie gaat zo mee on-the-go!
De smoothies zijn verkrijgbaar vanaf 5,98 euro per beker. En zeker worth it!!
En dus heb ik de laatste tijd wat geëxperimenteerd met koekjes met alternatieve melen, zonder tarwe, gluten- en lactosevrij en uiteraard met natuurlijke suiker. Het is een koekje geworden met op zich wel wat verschillende ingrediënten in, maar ze maken allemaal deel uit van mijn standaard keuken en dus heb ik al deze ingrediënten eigenlijk altijd in huis.
Met deze ingrediënten maak je zo’n 18 koekjes – beetje afhankelijk hoe groot je ze maakt uiteraard. Al raad ik aan ze niet te groot te maken, amandelmeel is redelijk zwaar en dus ben je ook snel voldaan.
Alright!!! Weeral giveaway time! Het is mijn verjaardagsmaand en dus reden de meer om veel te delen!
Wie regelmatig Bye Bye Cheeseburger checkt, die weet ondertussen dat ik een grote Greenpan-liefhebber ben. Al heel snel toen ik gezonder begon te leven hoorde ik van chemicaliën die in je eten kunnen lekken door je apparatuur of pannen. Sindsdien ben ik op zoek gegaan naar veilige alternatieven en die biedt Greenpan. Ze hebben bovendien een perfecte anti-kleef laag waardoor ik niet sta te sukkelen met havermoutpannenkoeken – die uit m’n boek bijvoorbeeld – of een spiegeleitje. Zeker die laatste bezorgen mij wel eens stress, want tijdens opnames of demo’s wil ik 100% zeker zijn dat mijn eitjes niet mislukken door aan de pan te kleven. Kei menselijk, maar bon, op zo’n momenten liever niet, haha.
Ondertussen heb ik verschillende pannen van Greenpan. Koekenpannen, wokpannen, steelpannetjes, you name it! Mijn laatste aanwinst was de koekenpan waar je super makkelijk perfecte flips mee maakt, door rand van de pan en de goeie antikleef uiteraard. Ideaal voor als je net als ik een open keuken hebt, impress your guests, haha!
En zoals ik al aankondigde mag ik een setje van twee mooie Greenpans weggeven. Wat je ervoor moet doen is super easy. Gewoon even 3 mensen taggen in de Facebookpost op de Facebook pagina van Bye Bye Cheeseburger! Binnen een weekje selecteer ik random iemand die het pannensetje wint.
Ondertussen al helemaal terug in work-modus maar niet zo heel lang geleden dwaalde ik nog door de straten van The Big Apple. Wat een stad! Hoewel het niet de eerste keer was dat ik er kwam, moet ik toegeven dat mijn liefde voor NYC veel groter is geworden op mijn laatste trip. Zo groot zelfs dat iets in mij even dacht: ‘wat als ik nu eens gewoon hier kom wonen?’. Maar ik weet van vrienden die dat probeerden, dat die droom minder makkelijk waar te maken is dan je zou denken. Back to reality dus. Maar wel met een hoop inspiratie!
Want uiteraard kon ik de kans niet laten liggen om wat healthy hotspots uit te proberen. En daarvoor heb ik niet alleen de fancy dingetjes uitgeprobeerd, maar trok ik ook naar de hippie bars. Heel graag zet ik voor jou mijn bevindingen op een rijtje.
Ik begin alvast met te zeggen dat je in NYC niet veel research nodig hebt om je trip gezond te maken. In deze hippe stad heb je zowat overal gezonde opties. De vele vegans die in New York wonen hebben er ook voor gezorgd dat je zo goed als overal wel een gerechtje zonder dierlijke producten terug vindt.
The Butchers Daughter
Deze had ik van heel wat mensen aangeraden gekregen. En oh boy wat was dat terecht! Helemaal mijn ding, zowel qua eten als qua uitstraling. Spot on! The Butchers Daughter is volledig vegetarisch en bijna alles is glutenvrij en vegan. Behalve het plant-based gehalte is ook hun samenwerking met lokale mensen en producten en hun keuze om zoveel mogelijk biologische producten te gebruiken, een reden voor mij om hier heen te gaan. Het succes van The Butcher’s Daughter blijft zeker niet onopgemerkt en dus hebben ze ondertussen al verschillende locaties in NYC geopend. Je vindt ze in Nolita (19 Kenmare Street) en Westvillage (581 Hudson Street), ik ben bij die laatste geweest.
Verdict: dubbel en dik de moeite om hier naartoe te gaan.
Bluestone Lane Collective Caffee
By far het leukste plekje om te ontbijten! Mijn research heeft me duidelijk niet teleurgesteld. Overheerlijk was dit. Smart move is dat je hier van sommige dingen half-en-half kan krijgen. Zo kan je bv een een kleine portie granola krijgen gecombineerd met een halve toast avocado. LOVE IT! Wat laat het nu zo zijn dat ik een giga twijfelaar ben als het op ontbijtmenu’s aankomt. Toch heb ik hier voor de bananencake gekozen, en die was to-die-for! Ondertussen hebben ze vier locaties in New York. Ik ben in Collective Caffee geweest, maar je vindt ook nog locaties van hen in Brooklyn, West Village en The Upper East Side (Gossipgirl!).
Verdict: doen!
The Little Beet Table
Deze topper vind je waarschijnlijk niet als je het niet weet zijn. Niet zo ver van de Flat Iron bevindt zich een smalle veitrine met een verbazend groot etablissement achter. Reserveren is een must tenzij je heel vroeg komt. The Little Beet Table heeft zeker en vast een stevige protie groenten aan de basis liggen maar je vindt er ook kwaliteitsvlees zoals een hamburger van grasgevoerde runderen bv. Verder is TLBT ook 100% glutenvrij. Place to be: 333 Park Ave South.
Verdict: Heel leuk om ’s avonds te doen, in combinatie met een bezoekje aan de Flat Iron.
Als er een Food Market is die ik je kan aanraden is het wel Chelsea Market, het is niet enkel op zich gezellig, het ligt ook nog eens in Meat Packing District wat mijn favoriete buurt blijft in NYC. Je kan deze market ideaal combineren met een wandeling op de High Line, een oude treinbedding waar ze een prachtig pad van gemaakt hebben. Echt een must-do! Ten zuiden van de High Line vind je dan de Chelsea Market waar zich Beyond Sushi bevindt. Het is geen gewone sushi maar wel een vegan variant. Bye bye vis, hello groentjes dus. Dat klinkt misschien niet zo aantrekkelijk maar ik heb absoluut geen vis gemist. Heerlijk was het! Ze hebben ook nog locaties in East Village en Midtown West.
Verdict: Cheslea Market en de High Line kunnen niet ontbreken op je trip, combineer het zeker met een portie Beyond Sushi. Bij mooi weer ook heel leuk om de suhi uit te halen en bovenop de High Line op te eten.
Pain Quotidien
Yes I know, ik betrek ze elke keer opnieuw. De vertrouwde Pain Quotidiens.. En uiteraard wil je wel eens wat anders proeven in NYC. Maar toch is het handig om te weten dat er in New York meer dan 35 locaties zijn waar je een Pain Quotidien kan vinden. Er is er dus altijd eentje in de buurt en bij een grote salad craving kan je dus altijd even googlen waar de dichtstbijzijnde PQ is.
Verdict: Je vertrouwde stek, altijd in de buurt wanneer het nodig is.
As hippie as it gets.. Goed om de echte hippies uit New York een keertje te spotten. Ze bieden een ruim assortiment salades aan. En verwacht je aan veeeel sla, letterlijk veel bladgroen. De zaak is erg basic en haalt zijn charme met zijn neonlichten.
Verdict: Als je er langs loopt kan je binnen gaan maar ik zou er zeker niet ver voor omlopen.
Tartinery
Dit was de eerste healthy spot die ik tegenkwam op mijn trip. Ik had wel wat dingen voorbereid maar het is altijd fijn om on-the-go nog wat leuke adresjes mee te pikken. Ik ben in Tartinery geweest in de Plaza Food Hall, das vlakbij Central Park en 5the Avenue. Dewelke je beiden sowieso toch gedaan moet hebben, dus de kans is groot dat je hier in de buurt komt en dan kan je naar Tartinery voor een gezonde hap. Ze hebben ook nog locaties op Mulberry Street (Tartinery Nolita) en op Liberty street (Tartinery Hudson Eats).
Wat je mag verwachten? Een kleine selectie aan ontbijttoppers zowals chia bowls en granola, maar vooral heel veel toast met gezonde toppings zoals avocado (al dan niet aangevuld met krab bijvoorbeeld). Mijn absolute favorieten zijn wel de verschillende salades met boerenkool ceasar salad bv of een quinoa bowl. Je kan er ook gazpacho en verschillende soepen krijgen. De vele toasts – het heet niet voor niets Tartinery natuurlijk – maken deze locatie ook perfect om met eender welk gezelschap heen te trekken. De rest van deze Foodmarket bevat trouwens heel wat zoetigheden – Doughnuttery onder andere, voor als je eens lekker wil zondigen.
Verdict: Als je ergens in de buurt bent en trek hebt, zeker de moeite om een klein ommetje voor te maken!
Verdict: Als je passeert, binnen springen en een shotje nemen!
Verder zijn er een heel aantal zaken die op mijn lijstje stonden waar ik niet geraakt ben. Of waar ik gewoon eens langs gelopen ben maar niet gegeten heb. There is only so much a girl can eat he! 🙂
Op mijn lijstje staan dus nog Nourish Kitchen + Table, The Fat Raddish, Egg Shop, Oatmeals, De Maria, Avant Garden.Â
En dan koppel ik graag terug naar jou. Ben jij al in NYC geweest? Wat vond je van de gezonde opties? Heb je zelf leuke plekjes ontdekt die ik absoluut moet inplannen volgende keer?
Mijn laatste nieuwe aanwinst is de Highspeed Blender van Philips: de Innergizer, die tot 97% van de voedingsstoffen uit groenten en fruit haalt (hoera!!). Wat ik een heel groot voordeel vind aan deze is dat hij een goeie grote kuip heeft – 2 liter – daardoor hoef ik niet in meerdere keren te blenden wanneer ik niet enkel voor mezelf een smoothie wil maken. Het is ook een heel stevige bodem, wat nodig is bij zo’n krachtig toestel en daardoor hoef ik hem ook niet bij het blok vast te houden wanneer ik blend. Om bijvoorbeeld broccoli ofzo fijn te malen vind ik het ook heel handig dat er een stamper bij is. Â Zo is het niet nodig om telkens de blender af te zetten en met een lepel of spatel rond te gaan. Gewoon even aanstampen zodat ook de overige broccoli de mesjes kan raken. Extra voordelen zijn zeker de BPA-vrije kuip en dat de blender makkelijk afgewassen kan worden in de vaatwasser.