Home Blog Pagina 52

Tartine met erwten-avo-mash en champignons

0

Je voelt het al op de baan, aan de files, aan de drukte.. De zomervakantie loopt stilletjes aan op z’n einde. En dat wil ook zeggen de drukte van werk, school, events en noem maar op, die weer de hoogte in gaat. Het ziet er naar uit dat ook mijn september stevig zal worden. En dus probeer ik tussendoor nog wat extra te genieten van een iets vrijer schema. Waarin ik al eens wat uitgebreider durf ontbijten.

Deze tartine was een ingeving van het moment en het heeft me zo gesmaakt dat ik hem toch even wilde delen. De traditionele ‘avocado on toast’ is meestal iets wat ik bewaar voor wanneer ik buitenshuis ga ontbijten of lunchen. Maar waarom ook niet hem gewoon eens thuis maken en er nog wat creatief mee zijn ook.

In het recept gebruik ik umeboshi. Umeboshi leerde ik kennen op m’n detoxkuur in mei. Daar werd het in sapjes gebruikt en ik was verbaasd over de subtiele lekkere smaak die het gaf. Laatste dag van de detoxkuur onmiddelijk naar de winkel gereden om het te gaan halen – je vindt het bij de Oosterse producten, ik heb het zelf in de natuurwinkel gekocht maar ongetwijfeld ook in andere (bio)supermarkten te vinden! Umeboshi zijn japanse gepekelde pruimen. De variant die ik gebruik is Ume Su, een liquide aftrok van de umeboshi. Het is niet alleen een goede smaakmaker, het is ook goed voor je. Het zou de vertering helpen, als anti-aging werken en vermoeidheid tegen gaan. Zeker eens proberen dus!

Terug naar onze tartine nu. De porties hieronder zijn voor 1 persoon. Laat het smaken!

Ingrediënten:

  • 80 gram diepvries erwten
  • 1 avocado
  • 2 theelepels umeboshi (lopende ‘Ume Su’, uit een flesje)
  • royale scheut peper en zout
  • 1 klein sjalotje
  • 4 champignonnen
  • 1 grote snee zuurdesembrood
  • 1 eitje
  • Platte peterselie

Hoe:

  1. Kook de erwten gaar. Laat wat afkoelen.
  2. Ontpit de avocado en verwijder de schil. Plet hem samen met de gekookte erwten.
  3. Voeg umeboshi toe en peper en zout.
  4. Rooster lichtjes het sneetje zuurdesembrood.
  5. Snijd het sjalotje en de champignons, doe samen in een pannetje en laat de champignons aankleuren en garen.
  6. Bak het eitje ‘sunnyside up’. Zonder bruin te worden.
  7. Besmeer het sneetje brood met de avocado-erwten puree, dresseer de champignons erboven op.
  8. Leg het eitje er naast en werk af met peterselie. Voeg eventueel nog een keer wat peper en zout toe.

Innerglow: 1, 2, 3 SMOOTHIE

Druk, druk, druk.. Het standaardzinnetje in mijn omgeving, zo lijkt het wel. En ook het mijne, veel te vaak. En net dat druk bezig zijn lijkt de grootste uitdaging om gezond eten vol te houden. Vele van mijn vrienden zijn jonge ondernemers. Ze zijn de ganse dag op de baan, er zijn geen uren genoeg in een dag en ze werken zeven op zeven. De meeste zijn dan ook nog eens levensgenieters en spenderen hun kostbare vrije tijd dan ook graag met vrienden op restaurant of café. Het verdiende biertje, het snelle broodje onderweg, geen ontbijt,.. Pretty standard no?

Maar laat het nu net die personen zijn die gezond eten goed kunnen gebruiken. Super druk op het werk? Nieuwe projecten die 100% van je vragen? Dan kan je jezelf niet permitteren om ziek te zijn en kan je alle energie goed gebruiken. Net zo’n leven vraagt extra veel boost, extra veel vitamientjes om het allemaal vol te houden.

Uiteraard ben ik altijd een fan van makkelijke recepten, met simpele ingrediënten die je gewoon allemaal in de biowinkel kan vinden. Maar toch, ook mij overkomt het wel eens dat ik niet in de winkel geraakt ben, dat ik late opleidingen heb, veel lezingen ’s avonds en nog wat concerten tussendoor waardoor ik zonder m’n healthy stuff zit.

Daarom heb ik tegenwoordig de Innerglow Smoothies in huis. En daarover wilde ik graag wat meer vertellen in deze blogpost want ik denk dat veel mensen er wat aan zouden kunnen hebben.

Innerglow is een fantastisch mooi Belgisch project van Angéline. Angéline voldoet helemaal aan het profiel dat ik hierboven omschreef; een drukbezette jongedame die een professionele carriere combineert met twee kindjes. Al heel snel vond ze het moeilijk om het allemaal te combineren met een gezonde levensstijl en dus ging ze op zoek naar manieren om het zichzelf makkelijker te maken. Het invriezen van goede ingrediënten boordevol vitaminen en mineralen, om zo ’s morgens of eender wanneer een gezonde smoothie te hebben.

Inner-glow smoothie

Sinds kort brengt ze deze ook op de markt en een paar weken geleden heb ik haar Innerglow smoothies voor het eerst geproefd. Uiteraard was ik een beetje sceptisch want in smoothies is ‘balans’ de sleutel, niet enkel voor de smaken maar ook voor de ingrediënten en de hoeveelheid fruitsuikers die erbij komen kijken. Mijn conclusie? TO-DIE-FOR! Echt!

In het begin wist ik niet goed of ik er veel gebruik van zou maken. Ten slotte maak ik sowieso al wel vaker smoothiebowls met granola bv. Maar ik dacht bij mezelf dat het geen kwaad zou kunnen er wat in de diepvries te hebben staan. En ik moet toegeven dat ik er toch veel meer gebruik van maakte dan ik eigenlijk gedacht had. Het is gewoon super handig en in de diepvries blijven ze uiteraard ook heel lang vers.

Hoe het juist werkt? Innerglow werkt met online bestellingen. Je kiest de smaken op www.inner-glow.be , je kiest wanneer jij graag wil dat het geleverd wordt. Wanneer je een smoothie wil neem je een beker, doet het in de blender met wat plantaardige melk erbij, terug in de beker en je smoothie gaat zo mee on-the-go!

De smoothies zijn verkrijgbaar vanaf 5,98 euro per beker. En zeker worth it!!

Mijn favorieten? Avocaddition en Berrylicious!

Koekjes met veenbessen

Regelmatig krijg ik mailtjes met de vraag naar specifieke recepten, voor mensen met intoleranties bijvoorbeeld. Een tijdje geleden ontving ik een mailtje van iemand die specifiek vroeg naar koekjes zonder chocolade. Want blijkbaar mogen veel kinderen geen chocolade meer meenemen naar school als tussendoortje en dus ook geen koekjes met chocolade. Op zich wel jammer want de havermout koekjes met banaan en donkere chocolade uit m’n boek en het eerste seizoen van De Gezonde Goesting, zijn lekker gezond, zonder extra suiker en gemaakt in één twee drie. Maar ik begrijp helemaal dat scholen nu eenmaal de lijn ergens moeten trekken. Daarin verschillen maken tussen welke chocolade nu wel en niet mag op school, dat gaat waarschijnlijk te ver.

En dus heb ik de laatste tijd wat geëxperimenteerd met koekjes met alternatieve melen, zonder tarwe, gluten- en lactosevrij en uiteraard met natuurlijke suiker. Het is een koekje geworden met op zich wel wat verschillende ingrediënten in, maar ze maken allemaal deel uit van mijn standaard keuken en dus heb ik al deze ingrediënten eigenlijk altijd in huis.

Gezonde koekjes glutenvrij

Met deze ingrediënten maak je zo’n 18 koekjes – beetje afhankelijk hoe groot je ze maakt uiteraard. Al raad ik aan ze niet te groot te maken, amandelmeel is redelijk zwaar en dus ben je ook snel voldaan.

Ingrediënten:

  • 150 gram amandelmeel
  • 70 gram kokosmeel
  • 100 gram haver
  • 1 tl kaneel
  • 1/4 tl nootmuskaat
  • 1/2 tl natriumbicarbonaat
  • snuifje zout
  • 2 handen vol gedroogde cranberries
  • 1 ei
  • 4 el kokossuiker
  • 4 el ahornsiroop (meer indien gewenst)
  • 1 appel
  • 1 tl vanille

Hoe:

  1. Start met het stoven van de in stukjes gesneden appel. Wanneer die helemaal gaar is plet je hem tot moes.
  2. Doe alle droge ingrediënten onder elkaar
  3. Kluts het het ei en meng het met alle vochige en/of liquide ingrediënten.
  4. Meng beiden onder elkaar.
  5. Maak op een bakpapier koekjes van het deeg.
  6. Zet in de oven voor 20 minuten op 170 graden.

WIN: 2 Greenpans voor de perfect flip!

1

Alright!!! Weeral giveaway time! Het is mijn verjaardagsmaand en dus reden de meer om veel te delen!

Wie regelmatig Bye Bye Cheeseburger checkt, die weet ondertussen dat ik een grote Greenpan-liefhebber ben. Al heel snel toen ik gezonder begon te leven hoorde ik van chemicaliën die in je eten kunnen lekken door je apparatuur of pannen. Sindsdien ben ik op zoek gegaan naar veilige alternatieven en die biedt Greenpan. Ze hebben bovendien een perfecte anti-kleef laag waardoor ik niet sta te sukkelen met havermoutpannenkoeken – die uit m’n boek bijvoorbeeld – of een spiegeleitje. Zeker die laatste bezorgen mij wel eens stress, want tijdens opnames of demo’s wil ik 100% zeker zijn dat mijn eitjes niet mislukken door aan de pan te kleven. Kei menselijk, maar bon, op zo’n momenten liever niet, haha.

Ondertussen heb ik verschillende pannen van Greenpan. Koekenpannen, wokpannen, steelpannetjes, you name it! Mijn laatste aanwinst was de koekenpan waar je super makkelijk perfecte flips mee maakt, door rand van de pan en de goeie antikleef uiteraard. Ideaal voor als je net als ik een open keuken hebt, impress your guests, haha!

En zoals ik al aankondigde mag ik een setje van twee mooie Greenpans weggeven. Wat je ervoor moet doen is super easy. Gewoon even 3 mensen taggen in de Facebookpost op de Facebook pagina van Bye Bye Cheeseburger! Binnen een weekje selecteer ik random iemand die het pannensetje wint.

Succes!!

Gezond eten in New York #HotSpots

Ondertussen al helemaal terug in work-modus maar niet zo heel lang geleden dwaalde ik nog door de straten van The Big Apple. Wat een stad! Hoewel het niet de eerste keer was dat ik er kwam, moet ik toegeven dat mijn liefde voor NYC veel groter is geworden op mijn laatste trip. Zo groot zelfs dat iets in mij even dacht: ‘wat als ik nu eens gewoon hier kom wonen?’. Maar ik weet van vrienden die dat probeerden, dat die droom minder makkelijk waar te maken is dan je zou denken. Back to reality dus. Maar wel met een hoop inspiratie!

Want uiteraard kon ik de kans niet laten liggen om wat healthy hotspots uit te proberen. En daarvoor heb ik niet alleen de fancy dingetjes uitgeprobeerd, maar trok ik ook naar de hippie bars. Heel graag zet ik voor jou mijn bevindingen op een rijtje.

Ik begin alvast met te zeggen dat je in NYC niet veel research nodig hebt om je trip gezond te maken. In deze hippe stad heb je zowat overal gezonde opties. De vele vegans die in New York wonen hebben er ook voor gezorgd dat je zo goed als overal wel een gerechtje zonder dierlijke producten terug vindt.

The Butchers Daughter

Deze had ik van heel wat mensen aangeraden gekregen. En oh boy wat was dat terecht! Helemaal mijn ding, zowel qua eten als qua uitstraling. Spot on! The Butchers Daughter is volledig vegetarisch en bijna alles is glutenvrij en vegan. Behalve het plant-based gehalte is ook hun samenwerking met lokale mensen en producten en hun keuze om zoveel mogelijk biologische producten te gebruiken, een reden voor mij om hier heen te gaan. Het succes van The Butcher’s Daughter blijft zeker niet onopgemerkt en dus hebben ze ondertussen al verschillende locaties in NYC geopend. Je vindt ze in Nolita (19 Kenmare Street) en Westvillage (581 Hudson Street), ik ben bij die laatste geweest.

Verdict: dubbel en dik de moeite om hier naartoe te gaan.

The Butchers Daughetr NYC healthy food

Bluestone Lane Collective Caffee

By far het leukste plekje om te ontbijten! Mijn research heeft me duidelijk niet teleurgesteld. Overheerlijk was dit. Smart move is dat je hier van sommige dingen half-en-half kan krijgen. Zo kan je bv een een kleine portie granola krijgen gecombineerd met een halve toast avocado. LOVE IT! Wat laat het nu zo zijn dat ik een giga twijfelaar ben als het op ontbijtmenu’s aankomt. Toch heb ik hier voor de bananencake gekozen, en die was to-die-for! Ondertussen hebben ze vier locaties in New York. Ik ben in Collective Caffee geweest, maar je vindt ook nog locaties van hen in Brooklyn, West Village en The Upper East Side (Gossipgirl!).

Verdict: doen!

Bluestone Lane Collective gezond eten NYC

The Little Beet Table

Deze topper vind je waarschijnlijk niet als je het niet weet zijn. Niet zo ver van de Flat Iron bevindt zich een smalle veitrine met een verbazend groot etablissement achter. Reserveren is een must tenzij je heel vroeg komt. The Little Beet Table heeft zeker en vast een stevige protie groenten aan de basis liggen maar je vindt er ook kwaliteitsvlees zoals een hamburger van grasgevoerde runderen bv. Verder is TLBT ook 100% glutenvrij. Place to be: 333 Park Ave South.

Verdict: Heel leuk om ’s avonds te doen, in combinatie met een bezoekje aan de Flat Iron.

The Little Beet Table

Beyond Sushi

Als er een Food Market is die ik je kan aanraden is het wel Chelsea Market, het is niet enkel op zich gezellig, het ligt ook nog eens in Meat Packing District wat mijn favoriete buurt blijft in NYC. Je kan deze market ideaal combineren met een wandeling op de High Line, een oude treinbedding waar ze een prachtig pad van gemaakt hebben. Echt een must-do! Ten zuiden van de High Line vind je dan de Chelsea Market waar zich Beyond Sushi bevindt. Het is geen gewone sushi maar wel een vegan variant. Bye bye vis, hello groentjes dus. Dat klinkt misschien niet zo aantrekkelijk maar ik heb absoluut geen vis gemist. Heerlijk was het! Ze hebben ook nog locaties in East Village en Midtown West.

Verdict: Cheslea Market en de High Line kunnen niet ontbreken op je trip, combineer het zeker met een portie Beyond Sushi. Bij mooi weer ook heel leuk om de suhi uit te halen en bovenop de High Line op te eten.

Beyond sushi NYC

Pain Quotidien

Yes I know, ik betrek ze elke keer opnieuw. De vertrouwde Pain Quotidiens.. En uiteraard wil je wel eens wat anders proeven in NYC. Maar toch is het handig om te weten dat er in New York meer dan 35 locaties zijn waar je een Pain Quotidien kan vinden. Er is er dus altijd eentje in de buurt en bij een grote salad craving kan je dus altijd even googlen waar de dichtstbijzijnde PQ is.

Verdict: Je vertrouwde stek, altijd in de buurt wanneer het nodig is.

pain quotidien NYC

Dimes

Oké dit is al wat meer hippie – en ik bedoel wel degelijk hippie en niet hipster. Vlakbij China Town bevindt zich dit barretje dat recent een grotere locatie opzocht. De vorige zaak bestaat ook nog en ligt op slecht 100m. Je kan er terecht voor ontbijt en lunch en ze bieden ook een redelijk grote thee selectie aan. Ze werken met goeie producten en zijn erg low-key. Niks fancy schmancy, maar basic, wat zeker niet slecht is want de smaken waar zeker goed. Ik heb er een acaibowl gegeten maar zowat alles wat ik rondom mij zag passeren zag er lekker uit. Place to be: 49 Canal Street.

Verdict: Als je in de buurt bent en je hebt zin in een klein ontbijtje of snelle lunch, zeker eens passeren.

Dimes NYC gezond eten

Café Henrie

As hippie as it gets.. Goed om de echte hippies uit New York een keertje te spotten. Ze bieden een ruim assortiment salades aan. En verwacht je aan veeeel sla, letterlijk veel bladgroen. De zaak is erg basic en haalt zijn charme met zijn neonlichten.

Verdict: Als je er langs loopt kan je binnen gaan maar ik zou er zeker niet ver voor omlopen.

Cafe Henrie NYC gezond eten

Tartinery

Dit was de eerste healthy spot die ik tegenkwam op mijn trip. Ik had wel wat dingen voorbereid maar het is altijd fijn om on-the-go nog wat leuke adresjes mee te pikken. Ik ben in Tartinery geweest in de Plaza Food Hall, das vlakbij Central Park en 5the Avenue. Dewelke je beiden sowieso toch gedaan moet hebben, dus de kans is groot dat je hier in de buurt komt en dan kan je naar Tartinery voor een gezonde hap. Ze hebben ook nog locaties op Mulberry Street (Tartinery Nolita) en op Liberty street (Tartinery Hudson Eats).

Wat je mag verwachten? Een kleine selectie aan ontbijttoppers zowals chia bowls en granola, maar vooral heel veel toast met gezonde toppings zoals avocado (al dan niet aangevuld met krab bijvoorbeeld). Mijn absolute favorieten zijn wel de verschillende salades met boerenkool ceasar salad bv of een quinoa bowl. Je kan er ook gazpacho en verschillende soepen krijgen. De vele toasts – het heet niet voor niets Tartinery natuurlijk – maken deze locatie ook perfect om met eender welk gezelschap heen te trekken. De rest van deze Foodmarket bevat trouwens heel wat zoetigheden – Doughnuttery onder andere, voor als je eens lekker wil zondigen.

Verdict: Als je ergens in de buurt bent en trek hebt, zeker de moeite om een klein ommetje voor te maken!

Tartinery NYC gezond eten

Peace Love Juice

Oké oke, niet echt origineel en misschien ook redelijk overbodig dat ik deze er bij betrek, want juice bars zijn niet echt moeilijk te vinden ofzo. Maar ik wilde het toch even meegeven. Deze juicebar vind je op verschillende locaties en het is ideaal om je dag te starten met een shotje tarwegras bijvoorbeeld. Das alvast wat ik gedaan heb. Meteen je ‘groen’ binnen op de vroege ochtend. Hier leerde ik trouwens tarwegras als een tequilla drinken.

Verdict: Als je passeert, binnen springen en een shotje nemen!

Tarwegras shotje NYC gezond eten

Verder zijn er een heel aantal zaken die op mijn lijstje stonden waar ik niet geraakt ben. Of waar ik gewoon eens langs gelopen ben maar niet gegeten heb. There is only so much a girl can eat he! 🙂

Op mijn lijstje staan dus nog Nourish Kitchen + Table, The Fat Raddish, Egg Shop, Oatmeals, De Maria, Avant Garden. 

En dan koppel ik graag terug naar jou. Ben jij al in NYC geweest? Wat vond je van de gezonde opties? Heb je zelf leuke plekjes ontdekt die ik absoluut moet inplannen volgende keer?

Philips Highspeed blender

312

Wie af en toe naar De Gezonde Goesting kijkt, die weet het ondertussen wel: ik maak heel veel met m’n blender. Héérlijk vind ik het om ’s morgens te ontbijten met een acai bowl. Of smoothies in het algemeen natuurlijk, daarvoor heb ik altijd diepvries fruit in huis. Beetje amandelmelk erbij en in 1,2,3 heb ik een ontbijtsmoothie. Heel vroeger had ik vooral voor die smoothies een blender in huis. Maar met de tijd ben ik die blender voor zowat alles beginnen te gebruiken. Zo maak ik bijvoorbeeld ook heel veel sauzen met m’n blender; van heerlijke pesto’s tot cahewroom – voor de vegan ceasar salad uit m’n boek bijvoorbeeld.

Wie meer dan smoothies alleen wil maken heeft een stevige blender nodig. Onder andere mijn broccolibrood – dé topper uit seizoen 1 van De Gezonde Goesting – heeft echt nood aan goede en krachtige messen om van de broccoli fijne stukjes te kunnen maken. Een ander gerechtje waarvoor ik echt een highspeedblender nodig heb is ijs. Diepvriesfruit vorm je heel makkelijk in een gezond en lekker ijsje, maar ook hier is m’n blender cruciaal.

Mijn laatste nieuwe aanwinst is de Highspeed Blender van Philips: de Innergizer, die tot 97% van de voedingsstoffen uit groenten en fruit haalt (hoera!!). Wat ik een heel groot voordeel vind aan deze is dat hij een goeie grote kuip heeft – 2 liter – daardoor hoef ik niet in meerdere keren te blenden wanneer ik niet enkel voor mezelf een smoothie wil maken. Het is ook een heel stevige bodem, wat nodig is bij zo’n krachtig toestel en daardoor hoef ik hem ook niet bij het blok vast te houden wanneer ik blend. Om bijvoorbeeld broccoli ofzo fijn te malen vind ik het ook heel handig dat er een stamper bij is.  Zo is het niet nodig om telkens de blender af te zetten en met een lepel of spatel rond te gaan. Gewoon even aanstampen zodat ook de overige broccoli de mesjes kan raken. Extra voordelen zijn zeker de BPA-vrije kuip en dat de blender makkelijk afgewassen kan worden in de vaatwasser.

Een blender is een investering, één van de beste die je kan doen in je ‘healthy kitchen’ – net omdat je er zoveel dingen mee kan maken. Maar een kwalitatieve blender is duur en ik weet dat heel veel mensen tegenhoudt. Eeeeeen als jij ook zo iemand bent dan heb ik heel goed nieuws voor jou want ik mag één Philips Highspeed Blender weggeven.

Wat moet je er voor doen?

Schrijf hieronder in de comments waarom jij een goeie blender zou kunnen gebruiken!

Binnen twee weken zal ik op de facebookpagina van Bye Bye Cheeseburger de winnaar bekend maken! Succes!

 

====> DEZE WINACTIE IS AFGELOPEN. Stay tuned voor volgende giveaways!

PS: sharing is caring!

Philips Highspeed blender